2015-01-30, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEest
Tror B...kommer raka ut for en olycka....slanga ut sin fru fran sjatte vaningen.

hoppas på det men gm har uppbackning i tälje om någon skulle få för sig att göra något mot honom..tyvärr. sen är BO's familj inte personerna som skulle kunna skada gm o hade inte några planer på det heller sist jag träffa dom.
Citera
2015-01-30, 23:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad tjockisen flåsar om kan vi ta med en nypa salt.

Gw har fullständigt rätt i sitt uttalande, det är du som har dålig koll:

Från Sveriges Domstolar:

Citat:
För att ett mål ska tas upp krävs prövningstillstånd. Detta ges av Högsta domstolen själv och i stort sett bara i de fall där det är viktigt att få fram en dom som kan vara vägledande för landets tingsrätter och hovrätter. Sådana domar kallas prejudikat. Att du anser att hovrätten har bedömt en sak fel, räcker alltså inte för att ett prövningsstillstånd ska meddelas. Det betyder att hovrätten i praktiken blir den sista instansen i de flesta mål.
Citera
2015-01-31, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Från Sveriges Domstolar:

dessvärre har förmodligen du o gw rätt..för jävligt är det. att komma undan med ett sånt här fruktansvärt brott...maken har verkligen haft stackars lill*an i ett hårt grepp, smällt henne med askkopp..att han hade mage att skicka sina äckliga polare för att avsluta henne...smuts e vad han är
lilli*n har iaf kämpaglöden kvar, hoppas på att hon håller hårt vid den.
Citera
2015-02-01, 10:30
Medlem
Har ni ens läst förundersökningen? Annars är det ett tips. Och svälj inte allt. Man måste känna till att förundersökningsprotokoll samlar allt från en utredning som bildar omständigheter i enighet med åtalet. Dvs, det som i det här fallet pekar mot att kvinnans make ville mörda henne.
Det finns alltid uppgifter i en utredning som pekar åt annat håll som inte medtas i protokollet. Därför krävs att förundersökningen som grund till åtalet är oerhört starkt för att det ska utgöra övertygande bevisning.
Senast redigerad av staffanwestberg 2015-02-01 kl. 10:33.
Citera
2015-02-01, 10:35
Medlem
MartinFredrikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Från Sveriges Domstolar:

Tillstånd för målprövning är inte samma sak som resningskrav din djävla idiot.

Hade kvinnan avlidit tror jag mannen blivit dömd för mord.
Citera
2015-02-25, 10:47
Medlem
spoilers avatar
"Nu har HD meddelat prövningstillstånd och kommer att ta upp fallet, men det är ännu oklart när förhandling kommer att ske."

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2856961-just-nu-hogsta-domstolen-tar-upp-balkongfall
Citera
2015-02-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Nu har HD meddelat prövningstillstånd och kommer att ta upp fallet, men det är ännu oklart när förhandling kommer att ske."

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2856961-just-nu-hogsta-domstolen-tar-upp-balkongfall

Det var illa. Att Högsta Domstolen bereder prövning i ett fall där mannen med all sannolikhet är oskyldig är en skam. Har inte hittat några formuleringar från HD kring beslutet men det kanske kommer.
Citera
2015-02-25, 17:44
Medlem
spoilers avatar
"Advokat Ia Sweger är kvinnans målsägarbiträde.
– Jag är extremt chockad och glad. Hela domen i hovrätten är helt feldömd. Vi har bra bevisning och det är ingen tvekan om vad som hänt.

Statistiken talade emot att fallet skulle tas upp. Leif GW Persson sa i ”Veckans brott” i SVT för en månad sedan att det vore ”högst osannolikt” om HD skulle pröva målet – men så blir det alltså.
På prövningstillståndet i Högsta domstolen står det inte om ärendet kommer att tas om i hovrätten eller om prövningen ska ske i Högsta domstolen.
– I mitt överklagande har jag två delar, dels en ansökan om prövningstillstånd, dels en återvisning till hovrätten med ny bevisning som vi har fått från SKL (Sveriges kriminaltekniska laboratorium). Vi har mer ny bevisning, bland annat inspelningen från när mannen ringer in och larmar SOS om vad som hänt som ingen tidigare lyssnat på.
Dessutom har vi gjort en egen teknisk undersökning med nya uppgifter som måste prövas."

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2857128-kvinnans-advokat-jag-ar-extremt-chockad-och-glad-
Citera
2015-02-26, 11:02
Medlem
Quarrels avatar
Jag har läst HD:s beslut. Brödtexten är synnerligen innehållsfattig.
Citat:
Målet föredras.
Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd.
Citera
2015-02-26, 11:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Intressant att HD meddelat PT. Undrar vad skälen är.
Citera
2015-02-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Intressant att HD meddelat PT. Undrar vad skälen är.

http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Provningstillstand/

"Bevisvärdering i mål som rör försök till mord. (HD:s mål B 4003-14)"

Intressant!
Citera
2015-02-27, 19:22
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burland
http://www.hogstadomstolen.se/Avgoranden/Provningstillstand/

"Bevisvärdering i mål som rör försök till mord. (HD:s mål B 4003-14)"

Intressant!
Bevisvärdering som skäl för PT i HD minsann. När hände det senast tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in