2015-11-02, 20:48
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Finns det egentligen något standard-förhållande som en utbildad barpersonal i Sverige skulle använda om man beställer en klassisk Dry Martini? Eller tvistar di lärde om detta också?

Jag är utbildad bartender, och fick lära mig 6 cl gin/vodka (vilket man då frågar gästen), och en barsked (dvs ungefär 0.5 cl) dry vermouth.

För egen del brukar jag använda måtten 4 cl gin och 2 cl vermouth de få gångerna jag har fått den beställningen på min nuvarande arbetsplats. Två oliver i en tandpetare som garnering, naturlisch.
Jag tror det blir mer uppskattat än så som jag ursprungligen lärde den, då det förmodligen smakar gin och inte mycket annat.
Citera
2015-11-02, 21:01
Medlem
Tullamores avatar
Världens mest kända drink. Världens mest överskattade drink också, enligt mig. Inte god någonstans
Citera
2015-11-02, 21:04
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Världens mest kända drink. Världens mest överskattade drink också, enligt mig. Inte god någonstans

Det tar lite tid att lära sig att gilla den, men när man väl gillar den så är den helt otroligt god. Tänk på att även om du bara använder lite vermouth så bör det vara en bra och färsk vermouth. Från man öppnat flaskan ska den förbrukas inom 3 månader och förvaras i kylskåp.
Citera
2015-11-03, 14:50
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore

Citat:
Ursprungligen postat av Taddeus
Det tar lite tid att lära sig att gilla den, men när man väl gillar den så är den helt otroligt god. Tänk på att även om du bara använder lite vermouth så bör det vara en bra och färsk vermouth. Från man öppnat flaskan ska den förbrukas inom 3 månader och förvaras i kylskåp.