2015-11-02, 20:48
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Finns det egentligen något standard-förhållande som en utbildad barpersonal i Sverige skulle använda om man beställer en klassisk Dry Martini? Eller tvistar di lärde om detta också?

Jag är utbildad bartender, och fick lära mig 6 cl gin/vodka (vilket man då frågar gästen), och en barsked (dvs ungefär 0.5 cl) dry vermouth.

För egen del brukar jag använda måtten 4 cl gin och 2 cl vermouth de få gångerna jag har fått den beställningen på min nuvarande arbetsplats. Två oliver i en tandpetare som garnering, naturlisch.
Jag tror det blir mer uppskattat än så som jag ursprungligen lärde den, då det förmodligen smakar gin och inte mycket annat.
Citera
2015-11-02, 21:01
Medlem
Tullamores avatar
Världens mest kända drink. Världens mest överskattade drink också, enligt mig. Inte god någonstans
Citera
2015-11-02, 21:04
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Världens mest kända drink. Världens mest överskattade drink också, enligt mig. Inte god någonstans

Det tar lite tid att lära sig att gilla den, men när man väl gillar den så är den helt otroligt god. Tänk på att även om du bara använder lite vermouth så bör det vara en bra och färsk vermouth. Från man öppnat flaskan ska den förbrukas inom 3 månader och förvaras i kylskåp.
Citera
2015-11-03, 14:50
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore

Citat:
Ursprungligen postat av Taddeus
Det tar lite tid att lära sig att gilla den, men när man väl gillar den så är den helt otroligt god. Tänk på att även om du bara använder lite vermouth så bör det vara en bra och färsk vermouth. Från man öppnat flaskan ska den förbrukas inom 3 månader och förvaras i kylskåp.

Dry Martini är verkligen ingen överskattad drink, tvärtom. Första gången jag testade den var jag fast. Men om man har svårt för Dry Martini kan man pröva en Gibson i stället, dvs med syltlök i stället för oliver. Ha gärna mycket syltlök, 4-5 stycken, vilka ger en helt annan smakbrytning jämfört med oliverna. Lite annat tilltugg är också bra. Själv brukar jag rulla ihop skivor av prosciutto eller serranoskinka till cigarrer och njuta av tillsammans med en Dry Martini eller en Gibson.
Citera
2015-11-03, 18:12
Medlem
Taddeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Dry Martini är verkligen ingen överskattad drink, tvärtom. Första gången jag testade den var jag fast. Men om man har svårt för Dry Martini kan man pröva en Gibson i stället, dvs med syltlök i stället för oliver. Ha gärna mycket syltlök, 4-5 stycken, vilka ger en helt annan smakbrytning jämfört med oliverna. Lite annat tilltugg är också bra. Själv brukar jag rulla ihop skivor av prosciutto eller serranoskinka till cigarrer och njuta av tillsammans med en Dry Martini eller en Gibson.

Då måste du väl har druckit gin innan. Det tar lite tid att vänja sig vid gin.
Citera
2015-11-03, 20:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Gibson är väl på vodka?
Citera
2015-11-03, 23:38
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Gibson är väl på vodka?

En Gibson görs traditionellt på gin, precis som en Dry Martini. Gör du den på vodka så brukar man poängtera detta genom att kalla den Vodka Gibson precis som man brukar säga Vodka Martini om man gör sin drajja på vodka.
Citera
2015-11-04, 01:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
En Gibson görs traditionellt på gin, precis som en Dry Martini. Gör du den på vodka så brukar man poängtera detta genom att kalla den Vodka Gibson precis som man brukar säga Vodka Martini om man gör sin drajja på vodka.

Oki. Byter dry martini namn om man använder citronskal istället för oliver också?
Citera
2015-11-04, 08:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Ansjovisen tordes dra upp sältan, vilket fungerar bra i Dry Martini enligt mig.
Har inte testat ansjovis ännu, men ska vid bästa tillfälle.
Dock är jag lite avigt inställd mot "fisk" i drinken.

Jag tror att det är en felöversättning på burken och det egentligen ska vara sardeller. Den fisk som heter Anchovies på engelska (och de flesta andra språk) heter sardeller på svenska.
Det finns ingen som helst fisksmak i Fontanas sardelloliver, bara en angenäm salt-umami som passar perfekt med martinin.
Citera
2015-11-04, 08:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare

Gör jag hemma själv blir den inte särskilt dry. Jag brukar köra 6cl gin och 12 cl vermouth. Jag vet att det inte är en riktig Dry Martini men man ska väl göra den som man föredrar den själv?

Det är nog fortfarande en riktig Dry Martini. Jag tror inte att det finns någon gräns för mängden vermouth åt det hållet heller. 3:2 kallas "genomblöt", så då borde väl din 1:2 hamna i kategorin "helt dränkt".
Citera
2015-11-04, 12:18
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Oki. Byter dry martini namn om man använder citronskal istället för oliver också?

Haha, ibland ser man "Dry Martini with a twist" och den ska då vara garnerad med citronskal om man ska vara korrekt.
Citera
2015-11-04, 13:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det är nog fortfarande en riktig Dry Martini. Jag tror inte att det finns någon gräns för mängden vermouth åt det hållet heller. 3:2 kallas "genomblöt", så då borde väl din 1:2 hamna i kategorin "helt dränkt".

Jag kan tycka att det finns ett värde i de gammaldags drinkrecepten men självklart blandar man sin Dry Martini som man vill. Jag har personligen märkt att många kvinnor har lite svårt med en DM som är väldigt ginstark. Jag blandar därför mina DM på 4 cl gin och 4 cl vermouth vilket gör att den typiska DM-charmen finns kvar samtidigt som den är lite mildare.

För övrigt så är Dry Martini förstavalet när det gäller aptitretare på våra fester. Klämmer man en Dry Martini (+ att man tar lite påfyllning) på fastande mage så snurrar det till lite behagligt i knoppen vilket varar precis lagom länge dvs tills man sitter till bords och tar den första klunken rödvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in