• 1
  • 2
2015-11-04, 10:21
Medlem
Puffes avatar
Känner lite ångest nu över julen som kommer.
Till råga på allt så kunde jag inte investera lika mycket som vanligt den här lönen och nu kommer det snart utgifter på transport till och från julbord och diverse presenter snart.
Missförstå mig inte jag älskar att göra mina systerbarn glada men lite jobbigt är det ändå nu när jag blivit den snåla mannen jag är idag :-)
Jag kan fortfarande investera men det sänker ju hastigheten till mina mål ;-)

Någon som känner igen sig?
Citera
2015-11-04, 10:24
Nä, däremot kan jag knappt komma på något att ge till 4 vuxna släktingar som redan har mer eller mindre det mesta dom behöver. Det får jag ångest av.
Citera
2015-11-04, 10:28
Medlem
Puffes avatar
De vuxna har egna pengar så de får inget alls resonerar vi i hela familjen :-)
Citera
2015-11-04, 10:36
Medlem
Vi vuxna i min familj byter inga klappar längre... farsan envisas och räcker åt en en slant hur mycket man än försöker vägra men annars är det stopp för den idiotin.

köper nått litet, typ max 200-300 kr styck till mina barn och kanske max en hundring åt mina syskons barn...

Nån jävla måtta får det vara.
Citera
2015-11-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Till råga på allt så kunde jag inte investera lika mycket som vanligt den här lönen och nu kommer det snart utgifter på transport till och från julbord och diverse presenter snart.
Missförstå mig inte jag älskar att göra mina systerbarn glada men lite jobbigt är det ändå nu när jag blivit den snåla mannen jag är idag :-)

Vad är det för investeringar du avser?
Citera
2015-11-04, 10:51
Medlem
YP4XQs avatar
Sätt in pengar på fonder till dem istället, eller bara över till ungarnas konto så föräldrarna kan placera dem senare. Ge dem en bättre start till vuxenlivet det är ju en present om något istället för krimskrams
Citera
2015-11-04, 10:58
Medlem
Citat:

Men måste man egentligen konsumera för att visa sin kärlek? Jag är inte alls säker på det längre.

Numera tycker jag att det är "fusk" att frammana glädje hos småttingar med hjälp av presenter. Som att ge dem godis: barn kan ju inte hjälpa att de bli helt galna av glädje men godis är ju inte bra för deras hälsa.

Själv har jag som vuxen insett att jag som barn fick lära mig att saker=lycka, vilket inte var sant. Jag fick allt materiellt jag önskade mig som liten, det mesta tröttnade jag snabbt på, men det jag helst hade velat ha var vänliga glada vuxna runt mig och det fick jag aldrig.

Ett annat sätt att se på saken är ju att om du investerar istället för köper en massa onödiga saker, så kanske du mår bättre av att slippa julstress och julpress, du blir en roligare gladare mer avslappnad släkting, och du ger barnen mer glädje.
Citera
2015-11-04, 11:07
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad är det för investeringar du avser?

Indexfonder,avkastnings aktier,mm
Citera
2015-11-04, 11:12
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Sätt in pengar på fonder till dem istället, eller bara över till ungarnas konto så föräldrarna kan placera dem senare. Ge dem en bättre start till vuxenlivet det är ju en present om något istället för krimskrams

Ja syrran har öppnat konton på avanza åt dem där både jag,föräldrarna och våra föräldrar sätter in en summa kontinuerligt åt dem men tycker ändå små barn ska ha något kul de kan leka med också.

Men nu är det inte bara presenter som är problemet utan utgifter för att åka runt på julbord och kanske några extra julöl och så med som är onödiga
Citera
2015-11-04, 11:14
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Men måste man egentligen konsumera för att visa sin kärlek? Jag är inte alls säker på det längre.

Numera tycker jag att det är "fusk" att frammana glädje hos småttingar med hjälp av presenter. Som att ge dem godis: barn kan ju inte hjälpa att de bli helt galna av glädje men godis är ju inte bra för deras hälsa.

Själv har jag som vuxen insett att jag som barn fick lära mig att saker=lycka, vilket inte var sant. Jag fick allt materiellt jag önskade mig som liten, det mesta tröttnade jag snabbt på, men det jag helst hade velat ha var vänliga glada vuxna runt mig och det fick jag aldrig.

Ett annat sätt att se på saken är ju att om du investerar istället för köper en massa onödiga saker, så kanske du mår bättre av att slippa julstress och julpress, du blir en roligare gladare mer avslappnad släkting, och du ger barnen mer glädje.

Jag investerar ju fortfarande men blir lite stressad av att summan blir mindre just nu :-)
Citera
2015-11-04, 11:26
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ja syrran har öppnat konton på avanza åt dem där både jag,föräldrarna och våra föräldrar sätter in en summa kontinuerligt åt dem men tycker ändå små barn ska ha något kul de kan leka med också.

Men nu är det inte bara presenter som är problemet utan utgifter för att åka runt på julbord och kanske några extra julöl och så med som är onödiga

Ok bra då bör det ju räcka. Ge dem något bra då så kanske det känns bättre för dig själv... hur gamla är de? Kan http://littlebits.cc/ vara något för dem? Finns roliga kits att köpa.
Citera
2015-11-04, 11:34
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Du har ett ohälsosamt beteende om du frågar mig. Det är absolut bra att spara pengar, men du verkar mer hamnat i ett hetsbeteende där du hela tiden strävar efter att spara mer och mer. Det kommer i värsta fall sluta med att du sitter med en massa pengar i slutändan och inte kan sluta spara eftersom du gjort det till målet med ditt liv.

Jag vet själv hur det var när man spelade poker när man var yngre. Det var säkra pengar*, påverkan från variansen kan ignoreras efter några tio tusen händer, och man kunde inte förlora långsiktigt sett när man är såpass överlägsen.

Då uppstod en situation där man konstant får in pengar på spelandet och man tänker på hur mycket pengar man förlorar när man är och tränar, umgås med tjejen och liknande. Allt som tidigare var roligt blev sidoaktiviteter som "kostade" pengar eftersom man "slösade" bort den tiden.

Så här i efterhand är jag tacksam för dom två hundra till tre hundra tusen kronorna jag drog in på pokern, absolut, däremot märkte jag i slutändan vilket destruktivt beteende detta var för mitt vardagliga liv. Innebandyn var inte rolig längre eftersom det tog upp tid, flickvännen var stundtals ett nödvändigt ont och familjemiddagar var slöseri med tid. Allt handlade om att få ner så många timmar som möjligt vid pokerbordet för att på så vis dra in mer pengar.

Du verkar vara i precis samma sits, du glömmer att leva för att du drömmer om framtiden. Allt handlar om framtiden, och rätt som det är sitter du där i framtiden med en klump pengar och har slösat bort dom bästa åren av ditt liv på att leva som en råtta.

Jag säger inte att du ska sluta spara pengarna, men du måste ha i åtanke att pengarna ska användas för att leva. Du ska inte leva för att spara alla pengar du har och sen tro att du kommer bli lycklig av det. Det är bara en drömvärld du har fått förklarad för dig, och i efterhand kommer du inse att det funnits annat i livet som hade kunnat göra dig lycklig. Så som att se dina släktingar glada av en liten julklapp, att få vara med familjen, att få resa och uppleva världen med mera. Ingenstans kommer du tänka "Oj, om jag bara sparat fyra tusenlapp extra i December 2015 så hade mitt liv varit fulländat idag". Det kan jag lova dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in