2015-11-03, 22:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
https://sv.wikipedia.org/wiki/Societet

Fick du en gedigen staty från sekelskiftet i huvudet som barn eller? Du är ju helt bakom flötet.

Det är ingen som kallar sig så. Kom igen liksom.

Citat:
Tjänstefolk har överklassen för att slippa vardagsstöket och lägga mer tid på familj, vänner, resor och arbete. Är lika vanligt i Sverige som i något annat land.

Nej. I Sverige har man inte tjänstefolk.

Citat:
Dyra kläder har med största sannolikhet bättre kvalitet, vilket överklassen värdesätter. Varför gå runt i trasor från Åhlens?

För att det är bekvämt och för att vara en helt vanlig person.

Citat:

Titlar stoltserar man med, framför allt finare yrken, men man pratar inte överdrivet mycket om själva arbetet.

Really? Stoltserar fattiga människor med att de är städare och taxi-förare? Så mycket status är det att ha en titel i över-klassen.

Citat:
Man är inte överklass själv, man tillhör en släkt som är överklass i så fall, därav blir det "ingen ung vill bo på gods" väldigt fel. Överklassen (släkten) är en enhet.

hahaha. Var har du fått det ifrån? Alla i över-klassen gör som de vill. Om man inte vill bo på ett gods så måste man inte.

Citat:
Du är absolut inte överklass.

Och du vet det för att du är över-klass själv?
Citera
2015-11-03, 22:54
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Tror du att jag tror att "att man går runt och kallar varandra för advokat, direktör, läkare och greve?" ?
Du hävdade att dessa titlar överhuvud taget inte existerar, jag menar att de visst existerar.

Det är ingenting som någon bryr sig om. Det skulle inte passa in i kulturen att bry sig om det.

Citat:
Vet du inte vilka de är utan att "kolla upp dem"? Jag gissar att runt 90% av alla svenskar vet vilka dessa herrar är. Helt ärligt, är inte något namn bekant hos frun?

Jag vet vem kungen, Kamprad, och några andra är men jag vet inte om de är över-klass. Vet du om "Anders Svensson i Göteborg" är under-klass?

Citat:
Poängen med dyra kläder? Priset är väl irrelevant men du påstår att ingen klär sig annorlunda än vad du kallar Svensson-stil (inget ont om Svenssons) men jag vet att det inte gäller alla. En aspekt med att klä sig någorlunda propert är att det ser trevligt ut och genom att se trevlig ut visar man respekt mot sin omgivning. Exempel på en proper klädstil: enfärgade chinos, enkel skjorta och enkla skor. Inget pråligt - men propert.

No. Ingen går runt och är proper i över-klassen. Man vill vara chill och kunna slappna av. Att gå runt och vara proper förstör den chilla stämningen därför är det inte OK att vara så i över-klassen.
Citera
2015-11-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är ingen som kallar sig så. Kom igen liksom.

Nej. I Sverige har man inte tjänstefolk.

För att det är bekvämt och för att vara en helt vanlig person.

Really? Stoltserar fattiga människor med att de är städare och taxi-förare? Så mycket status är det att ha en titel i över-klassen.

hahaha. Var har du fått det ifrån? Alla i över-klassen gör som de vill. Om man inte vill bo på ett gods så måste man inte.

Och du vet det för att du är över-klass själv?

Det är helt omöjligt att diskutera med dig för du gör helt absurda slutsatser och argumenterar med helt irrelevanta påståenden baserat på diskussioner som ej ägd rum.

Du är inte överklass pga. att du har sagt att du är överklass, så enkelt är det.
Citera
2015-11-03, 23:04
Medlem
Citat:
Det är ingenting som någon bryr sig om. Det skulle inte passa in i kulturen att bry sig om det.

Jag vet vem kungen, Kamprad, och några andra är men jag vet inte om de är över-klass. Vet du om "Anders Svensson i Göteborg" är under-klass?

No. Ingen går runt och är proper i över-klassen. Man vill vara chill och kunna slappna av. Att gå runt och vara proper förstör den chilla stämningen därför är det inte OK att vara så i över-klassen.

Jag har inte sagt det heller, den som är läskunnig kan se att det enda jag skrev var att dessa titlar visst existerar - jag lägger ingen värdering i det.

Du menar alltså att det är samma sak att jag inte kan kategorisera "Anders Svensson i Göteborg" som varken du eller jag vet någonting om, som att du inte kan kategorisera några av Sveriges mest kända personer? Logiken lyser med sin frånvaro

Du diskvalificerar dig själv genom att övergeneralisera.

Hursomhelst var det kul att diskutera med dig, ha det bra
Citera
2015-11-03, 23:13
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt det heller, den som är läskunnig kan se att det enda jag skrev var att dessa titlar visst existerar - jag lägger ingen värdering i det.

Du menar alltså att det är samma sak att jag inte kan kategorisera "Anders Svensson i Göteborg" som varken du eller jag vet någonting om, som att du inte kan kategorisera några av Sveriges mest kända personer? Logiken lyser med sin frånvaro

Hursomhelst var det kul att diskutera med dig, ha det bra

Vad har man lärt sig av denna vise herre? De extremt vedertagna överklass-begreppen "chill" och "slappa"?
Citera
2015-11-03, 23:18
Medlem
Citat:
Vad har man lärt sig av denna vise herre? De extremt vedertagna överklass-begreppen "chill" och "slappa"?

Nu tror jag mig veta att denna "herre" faktiskt är en dam. Hon är dock lite för svartvit för sitt eget bästa
Citera
2015-11-03, 23:31
Medlem
Citat:
Nu tror jag mig veta att denna "herre" faktiskt är en dam. Hon är dock lite för svartvit för sitt eget bästa

På sin profil utger sig herren för att vara en "han" i alla fall. Ja om man ska gå efter hans kriterier för att vara överklass så är det nog bara en enda person som uppfyller dessa.
Citera
2015-11-04, 05:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Du skrev,

Citat:
de har fina titlar/yrken,

det är ingen över-klass grej att ha en titel eller ett "fint yrke" det är lika vanligt att man inte har det. Folk sysslar med något som de är intresserade av.

Citat:

Vad skulle vara poängen?
Alla över-klass människor undviker att vara kända eller att folk ska veta att de är över-klass om de kan.

Citat:

Hur vet du att jag övergeneraliserar?
Citera
2015-11-04, 06:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Att vara över-klass går ut på att chilla och slappa sig genom livet. Om någon kommer och är jobbig med "propra kläder" och en "titel" då förstör han stämningen för alla som försöker ta det lugnt. Det gäller även om man jobbar mycket ingen kommer komma och säga typ "jag är diplomat" det skulle vara awkward.

Citat:
På sin profil utger sig herren för att vara en "han" i alla fall. Ja om man ska gå efter hans kriterier för att vara överklass så är det nog bara en enda person som uppfyller dessa.

Det här är över-klass kultur, https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo

Det här är under-klassens fantasier om över-klassen, https://www.youtube.com/watch?v=EOM3y4P8TEM
Citera
2015-11-04, 09:15
Medlem
Citat:
Du är inte överklass pga. att du har sagt att du är överklass, så enkelt är det.

Fast det här är ren bullshit. Självklart vet varenda jävel på jorden vilken samhällsklass man tillhör. Är man överklass så är det ingenting man går och presenterar sig som på stan, men självklart vet man att man är överklass och självklart kan man skriva det på ett anonymt internetforum, speciellt när diskussionen handlar om just klass.

Hade någon suttit på en middag och skrutit vitt och brett om att denne minsann var överklass, ja då hade kanske ditt argument varit sant. Men det gäller inte på internet eftersom man här är anonym.

Men du har ju såklart någonstans läst att man i överklassen inte ser sig själv som överklass och tror därför att alla som säger att de är överklass inte är det, per definition.

Överklassen är inte en homogen samling människor där alla klär sig, talar och beter sig likadant. Precis som att inte alla i medelklassen gör det.

Angående kläder så använder man sig av det man gillar, oavsett om det är dyrt eller H&M. Gemensamt är väl att "ingen" använder stora logotyper eftersom man inte har ett behov av att synas. Stora logotyper är vad fattiga människor tror att rika människor har, och därför själva använder. Men förutom det så klär man sig mest som folk gör i allmänhet. Det går aldrig att se på vardagskläderna om en person är överklass eller medelklass.
Citera
2015-11-04, 09:42
Medlem
Citat:
Du skrev,

det är ingen över-klass grej att ha en titel eller ett "fint yrke" det är lika vanligt att man inte har det. Folk sysslar med något som de är intresserade av.

Vad skulle vara poängen?
Alla över-klass människor undviker att vara kända eller att folk ska veta att de är över-klass om de kan.

Hur vet du att jag övergeneraliserar?

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Överklassen är inte en homogen samling människor där alla klär sig, talar och beter sig likadant. Precis som att inte alla i medelklassen gör det.

Angående kläder så använder man sig av det man gillar, oavsett om det är dyrt eller H&M. Gemensamt är väl att "ingen" använder stora logotyper eftersom man inte har ett behov av att synas. Stora logotyper är vad fattiga människor tror att rika människor har, och därför själva använder. Men förutom det så klär man sig mest som folk gör i allmänhet. Det går aldrig att se på vardagskläderna om en person är överklass eller medelklass.

Du påstår att jag skrivit något men väljer att citera en annan användare?

Det är svårt att inte dra den slutsatsen när man läser dina inlägg.

Bra summering +1
Citera
2015-11-04, 11:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du påstår att jag skrivit något men väljer att citera en annan användare?

Det är svårt att inte dra den slutsatsen när man läser dina inlägg.

Bra summering +1

1) Meh. Jag skrev inlägget 5 på morgonen.

2) Mitt svar är fortfarande samma det är ingen typisk över-klass grej att ha en titel, ett fint jobb, eller vara greve. Det vanligaste i över-klassen är att man har jobb som är lite udda till exempel journalist, diplomat, psykolog, konstnär, sådana grejer.

3) De flesta i över-klassen är inte VD på börs-bolag eller driver jordbruk på ett gods folk tror att det är så över-klassen är för det är de enda över-klass mäniskor som de känner till hence frågor som "är den här kända personen över-klass".

4) Om ni har sett en över-klass person på TV då är den personen inte representativ för över-klassen.

5) En average över-klass person i Sverige kan jobba på UD med något udda typ Afrika-expert, bo i en bättre kommun i en stor villa som de har ärvt, ha ett antal miljoner på banken.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-04 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in