Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-03, 11:56
  #1
Medlem
Expressen gör idag ett reportage om internetgrupper, och f.d. SD-politiker, som öppet uttrycker sin sympati för attacker mot kommande flyktingboenden:

http://www.expressen.se/nyheter/har-...-asylattacker/.

Kan dessa personer genom sin retorik och framtoning skada SD? Är risken stor, att partiet alltmer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer? Diskutera!
Citera
2015-11-03, 12:05
  #2
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Expressen gör idag ett reportage om internetgrupper, och f.d. SD-politiker, som öppet uttrycker sin sympati för attacker mot kommande flyktingboenden:

http://www.expressen.se/nyheter/har-...-asylattacker/.

Kan dessa personer genom sin retorik och framtoning skada SD? Är risken stor, att partiet alltmer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer? Diskutera!

Nej, jag tror att den större delen av sd-väljarna som tidigare sa: "om sd blir radikala byter jag tillbaka till mitt gamla parti", nu mer eller mindre skiter fullständigt om så är eller blir fallet med sd.
Citera
2015-11-03, 12:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Expressen gör idag ett reportage om internetgrupper, och f.d. SD-politiker, som öppet uttrycker sin sympati för attacker mot kommande flyktingboenden:

http://www.expressen.se/nyheter/har-...-asylattacker/.

Kan dessa personer genom sin retorik och framtoning skada SD? Är risken stor, att partiet alltmer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer? Diskutera!

Självklart är det en belastning. Problemet är att inget politiskt parti kommer att kunna komma undan belastningarna. Det går inte att göra något åt det så länge det finns yttrandefrihet och den vill vi inte tappa.

Politik och politiska åsikter vädras nu mera över nätet. För bara 20-30 år sedan var det en komplicerad process om du skulle framföra en åsikt. Visst kunde du tala med grannen och arbetskamraterna men om du ville komma till skott så var du tvungen att engagera dig i ett politiskt parti, gå på möten, skriva motioner, skapa opinion inom partiet för dina åsikter etc. etc. Efter allt detta följde en mängd politiska filter innan du möjligen kom till tals och ännu längre tid innan din motion mot all förmodan blev antagen.

Nu ser som bekant helt annorlunda ut. Du behöver inte skriva en motion som går ut på att ex. bränna flyktingförläggningar. Du skapar bara en grupp på något asocialt forum såsom Facebook etc. där också övriga pöbeln av befolkningen befinner sig.

Men vad göra åt allt detta? Jag tror inte att det går att göra något åt det. Det är bara att rycka på axlarna och hålla sig undan galenskaperna som finns i alla kretsar.

Befolkningen ser ut som den ser ut. Den stora primitiva massan går tyvärr inte att byta ut utan att resultatet kanske skulle bli än värre.
Citera
2015-11-03, 12:31
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Nej, jag tror att den större delen av sd-väljarna som tidigare sa: "om sd blir radikala byter jag tillbaka till mitt gamla parti", nu mer eller mindre skiter fullständigt om så är eller blir fallet med sd.

Inte minst på grund av hur bespottade många av dessa blivit utan sina gamla parti"vänner", media, fackförbund, arbetsgivare etc...
Citera
2015-11-03, 12:41
  #5
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Kan dessa personer genom sin retorik och framtoning skada SD? Är risken stor, att partiet alltmer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer?
Nej det finns inte en möjlighet att detta skadar SD. Expressen är en tidning som folk knappt läser längre. Så vad dom skriver får ingen spridning i stor utsträckning. Jag tror snarare att det är expressen som kommer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer?
Citera
2015-11-03, 12:48
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Expressen gör idag ett reportage om internetgrupper, och f.d. SD-politiker, som öppet uttrycker sin sympati för attacker mot kommande flyktingboenden:

http://www.expressen.se/nyheter/har-...-asylattacker/.

Kan dessa personer genom sin retorik och framtoning skada SD? Är risken stor, att partiet alltmer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer? Diskutera!

Visst kan dessa skada SD i en icke-informerat debatt, som har sitt fokus i politisk retorik.

Men det är upp till SD att profilera sig som saklig.
Citera
2015-11-03, 21:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Självklart är det en belastning. Problemet är att inget politiskt parti kommer att kunna komma undan belastningarna. Det går inte att göra något åt det så länge det finns yttrandefrihet och den vill vi inte tappa.

Politik och politiska åsikter vädras nu mera över nätet. För bara 20-30 år sedan var det en komplicerad process om du skulle framföra en åsikt. Visst kunde du tala med grannen och arbetskamraterna men om du ville komma till skott så var du tvungen att engagera dig i ett politiskt parti, gå på möten, skriva motioner, skapa opinion inom partiet för dina åsikter etc. etc. Efter allt detta följde en mängd politiska filter innan du möjligen kom till tals och ännu längre tid innan din motion mot all förmodan blev antagen.

Nu ser som bekant helt annorlunda ut. Du behöver inte skriva en motion som går ut på att ex. bränna flyktingförläggningar. Du skapar bara en grupp på något asocialt forum såsom Facebook etc. där också övriga pöbeln av befolkningen befinner sig.

Men vad göra åt allt detta? Jag tror inte att det går att göra något åt det. Det är bara att rycka på axlarna och hålla sig undan galenskaperna som finns i alla kretsar.

Befolkningen ser ut som den ser ut. Den stora primitiva massan går tyvärr inte att byta ut utan att resultatet kanske skulle bli än värre.

Problemet SD har, är att andelen politiker som gör direkt skandalösa uttalanden, är ganska stor. Partiledaren har ju rensat ut många. Jag undrar, om det finns ens ett par tre vettiga SD-politiker, jag vet inte?

Men sedan gjorde ju partiledaren enligt min mening misstaget, att gå ut i massmedia och fördöma bränderna på flyktingboendena. Han gick rätt i PK-etablissemangets fälla. Och vad har hänt den gångna veckan därefter? Inte ett enda flyktingboende har brunnit! Risken blir ju uppenbar, att det kommer att tolkas som att SD-sympatisörer legat bakom bränderna, och att de nu efter partiledarens uttalande lagt ned verksamheten.
Citera
2015-11-03, 21:30
  #8
Medlem
Fjodorovs avatar
Rädda Sverige och svenskarna > Såra folks "känslor" genom taskiga ord.
Citera
2015-11-03, 21:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Rädda Sverige och svenskarna > Såra folks "känslor" genom taskiga ord.

Ett parti kan endast "rädda" landet genom en valseger! Och använder partiets politiker "taskiga ord", blir ett taskigt valresultat att vänta....
Citera
2015-11-03, 21:50
  #10
Medlem
Svithjods avatar
Hela näthatsdebatten är lika uttjatad som Robison på tv, helt oengagerande.
Citera
2015-11-03, 22:42
  #11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Nej det finns inte en möjlighet att detta skadar SD. Expressen är en tidning som folk knappt läser längre. Så vad dom skriver får ingen spridning i stor utsträckning. Jag tror snarare att det är expressen som kommer uppfattas som en samling primitiva och okontrollerade figurer?

Vilket fullständigt hjärndött påstående. Antalet människor som läser Expressen är så oerhört mycket större än det antal som sitter och konspirerar i den här typen av "dolda" internetgrupper.
Citera
2015-11-03, 22:55
  #12
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vilket fullständigt hjärndött påstående. Antalet människor som läser Expressen är så oerhört mycket större än det antal som sitter och konspirerar i den här typen av "dolda" internetgrupper.


Öh...knappast. Om du inte menar sportsidorna och TV-tablån. I övrigt är Expressen en nästintill död tidning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback