2015-11-03, 13:06
Medlem
Aftonposten skriver idag en krönika om Sveriges förhållande mot Norge och Finland med högerextremt våld.

Dom ger tre förhållande

Rekordhög invandring

En tabubelagt innvandringsdebatt

Nordens starkaste högerextrema undergrunnsbevegelse.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hvorfor-er-det-sa-mye-mer-hoyreekstrem-vold-i-Sverige-8226892.html

Här tar man upp allt från ungdomsarbetslöshet, främlingsfientlighet sosialtillit, mm.
Man tar upp paradoxen med att alla gillar olika men så fort ett svenskt bostadsområde får en för hög procent invandrare flyttar man, vilket är högre i Norge och Finlands procent.

Varför är det så ?

Vad kan vi göra åt det ?

Vad skiljer sig?
Citera
2015-11-03, 13:21
Medlem
GrusNegers avatar
Någon lösning finns inte längre nu när landet är fullt av mångkultur men en bra början är att stänga gränserna. Främlingsfientligheten kommer bara öka i takt med att invandringen stiger. Vi ser samma mönster överallt i världen.
Citera
2015-11-03, 13:25
Medlem
YP4XQs avatar
Först och främst - vart är det höger-extrema våldet någonstans? Vem säger att det finns "högerextremt" våld? Och hur "högerextremt" är detta - har det ens med höger och vänster att göra eller är det bara i en form av självförsvar som det sker? Ja frågorna är många.
Citera
2015-11-03, 13:32
Medlem
Emptydeepwithins avatar
Enligt många är SD högerextremt och rasistiskt. Så det är ganska givet att våld som kommer ifrån SD:are (dvs en fjärdedel av alla med svenskt medborgarskap) är högerextremt våld.
Citera
2015-11-03, 13:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Först och främst - vart är det höger-extrema våldet någonstans? Vem säger att det finns "högerextremt" våld? Och hur "högerextremt" är detta - har det ens med höger och vänster att göra eller är det bara i en form av självförsvar som det sker? Ja frågorna är många.
Jag utgår ifrån att man baserar detta på den där idiot-listan som Expo brukar slänga omkring sig.
Där Malexandermorden räknas in & diverse fall där någon som identifieras som "nazist" har slagit ihjäl sin polare på fyllan.
Citera
2015-11-03, 15:52
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag utgår ifrån att man baserar detta på den där idiot-listan som Expo brukar slänga omkring sig.
Där Malexandermorden räknas in & diverse fall där någon som identifieras som "nazist" har slagit ihjäl sin polare på fyllan.

Eller listor som cirkulerar där typ kusinen till någon som haft en koppling till ND har slagit ihjäl en person. Då åker det in i statistiken över högerextremistiskt våld.
Citera
2015-11-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrusNeger
Någon lösning finns inte längre nu när landet är fullt av mångkultur men en bra början är att stänga gränserna. Främlingsfientligheten kommer bara öka i takt med att invandringen stiger. Vi ser samma mönster överallt i världen.

Det stämmer men då måste det ju betyda att volymerna spelar roll även om det avviker från våra nordiska grannar.
Jag vet inte hur finland har det men i Norge finns nästan inget, och här skall det understrykas att då är SOS rasism krossat helt, heller inga som skramlar nycklar.
Såg en demonstration på national teatern, då pratade man utan stök snarare att folk inte brydde sig
Citera
2015-11-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Här finns ju inga gränser i det hela taget. Frågan jag alltid ställer mig och andra är, vad menas med högerextremt, springa runt på stan med sköldar och skrika efter den rena rasen känns för mig extremt, Medans som i fikarummet igår. En tjej såg jag satt på flashback och det var högerextremt. Så är nog media som avgör, ialf rubrikerna.
Citera
2015-11-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Eller listor som cirkulerar där typ kusinen till någon som haft en koppling till ND har slagit ihjäl en person. Då åker det in i statistiken över högerextremistiskt våld.

Citat For å bøte på dette har vi samlet data på høyreekstrem vold fra alle vesteuropeiske land i perioden 1990–2015.

Som jag fattar är det inte något sam har med expo att göra, men sen vet man inte har dom bara fått siffror från dom så kan det ju ge en stor skillnad !

Där kan ju felmarginalen spela stor roll eftersom det står inte mot vem, eller vilka de utövar våldet mot. Vad tycker ni om komentarerna under som inte blir bortplockad ?
Citera
2015-11-03, 18:38
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Citat For å bøte på dette har vi samlet data på høyreekstrem vold fra alle vesteuropeiske land i perioden 1990–2015.

Som jag fattar är det inte något sam har med expo att göra, men sen vet man inte har dom bara fått siffror från dom så kan det ju ge en stor skillnad !

Där kan ju felmarginalen spela stor roll eftersom det står inte mot vem, eller vilka de utövar våldet mot. Vad tycker ni om komentarerna under som inte blir bortplockad ?

Jag ser inga kommentarer. Men lite humor ligger det väl i att en norsk tidning hävdar att det är mer högerextremt våld i Sverige. Breivik är ju liksom ganska svårslagen. Det var väl mer offensivt våld förr från nationella här i Sverige förvisso men genom internet så har fokus skiftat till folkbildning och media. Polisen själva säger att nästan allt politiskt våld i Sverige under senare år kommer från vänstern. Det tar jag fasta på.
Citera
2015-11-03, 19:17
Medlem
Fujoshis avatar
Här är en artikel på svenska
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6293581
Citat:
– Man blir relativt fort stämplad som rasist eller högerextremist. När människor känner att de inte kan dryfta farhågor för invandring, utan att bli stämplade som rasister, så hamnar en del i mer radikala grupper, ofta med högerextrem bas. Där kan de radikaliseras och bli våldsamma.

Forskaren Jacob Aasland Ravndal menar att bästa sättet för Sverige att minska våldsdåden är att våga ta en mer öppen debatt om invandringen.

Tror ni att den här studien kommer leda till en öppnare debatt i Sverige?
Citera
2015-11-03, 19:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujoshi
Här är en artikel på svenska
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6293581

Tror ni att den här studien kommer leda till en öppnare debatt i Sverige?

Glöm det. Sverige är de vänstervridna cyklopernas land. Inställningen hos makteliten är densamma som hos självutnämnda ofelbara evangelister. Det kvittar hur fel de har så har de ändå rätt. Anhängarna till dessa PK-hjon kommer den dagen de får gå runt och rota i soptunnor att hävda att Sverige har världens bästa soptunnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in