2015-11-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Vilket i och för sig är logiskt. Hon tillför inte något till detta, förutom att hon stärker misstankarna mot NB med att ljuga.

Tror nog att åklagaren tycker det räcker med det lilla rätten fick se och höra för att få en uppfattning om hennes trovärdighet.
2015-11-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja just det den uppgiften känner jag också till men det är inte den jag menade.
Men underligt att HH inte själv ringer till polisen och meddelar ärendet.

Jag tror du menar det som star på Sida 114, M*adeleine S*edung har ringt in och berättat att AJ med två män varit där.
2015-11-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment
"Men när ett vittne nämner att den kattunge han tagit hand om kan ha sparkats till av en polis började han att gråta", noterar Expressens nyhetskrönikör Britta Svensson:

Det kom inga tårar från den åtalade när rättsläkaren beskrev hur Lisa Holm, 17, hade blivit hängd. Eller när en kvinnlig polis på ett skakande sätt berättade hur hon hittat den döda flickan i ett klädskåp”, skriver hon.

Nerijus Bilevicius har också gråtit när hans dotter kommit på tal."

Vilket enbart stärker hans påstående om att han aldrig har träffat Lisa Holm. Den enda slutsats man kan dra, är att hans känslor står i relation till de människor/varelser han bevisligen har träffat.
Han har bevisligen träffat Lisa, annars hade inte hans blod och dna varit på hennes byxor och på det snöre som användes vid mordet.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Dessutom säger omsättningen ingenting.

Jo, omsättningen säger något om hur mycket pengar företaget omsätter.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Detta är märkligt. Varför har det inte utretts? Det enda som går att förklara denna outredda Jönsson-smet med är att polisen redan den 8:e misstänkte litauerna. Då blev alla andra frågetecken ointressanta.

Nja både och, för av någon anledning så förhörs många Jönssons många gånger och på ett sätt så att man får intryck av att polisen faktiskt misstänker att något inte står rätt till med någon/några bland The Jönssons.

Men varför dom då inte går till botten med att utreda the Jönssons ja det kan mycket väl vara för att dom då den 12 griper MGM & co.
Och så kan man förståss fråga sig om AJ har kontakter som kan ha dragit i några trådar så att polisen avstod från att gräva för djupt i Jönsson familjen.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Håller med. Det är upprörande att hon tillåts förhala rättegången såhär.
Inget att bli upphetsad över. Parterna har fri rätt att kalla vittnen. Det är rättssäkerhet. Sen om IB framstår som trovärdig är en annan sak. Bättre att vi fokuserar på det som är relevant i fallet.
2015-11-03, 12:18
Medlem
En observation: Alternativteoretikerna försöker få Jönssonligan som skyldiga men inte IR. Hon antyder istället att det är brodern som ligger bakom det hela. Dags för alternativteoretikerna att ta kontakt med IR och få henne att ändra sig.
2015-11-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Oskyldighetspresumtionen gäller såklart och den innebär att man är oskyldig tills dömd. Sen kan man spekulera utifrån den rådande bevisningen om den misstänkte är skyldig eller inte. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat uttala mig om den misstänktes skuld förrän jag i vart fall fick ta del av FUP (sen ska man därefter såklart beakta vad vittnen säger vid rättegången) utan det enda jag sagt var att flera instanser gjort bedömningen att det förelåg sannolika skäl till att han begått brottet (dvs. häktningarna).

Under min tid som tingsnotarie behandlade vi alla misstänkta eller tilltalade lika, när jag, och alla andra, avlade domareden var detta ett synnerligen elementärt inslag. Personer ska endast dömas utifrån rådande bevisning och inget annat, rättens avgöranden ska således vara sakligen grundade. Av vad jag hört hitintills i rättegången pekar bevisningen mot den tilltalade, och det är den enda anledningen till att jag anser att han bör bli dömd (jag struntar fullständigt i hur mycket pengar han tjänar eller vilket land han kommer ifrån). Att jag har denna åsikt innebär vidare inte att jag är partisk utan jag har, likt som domstolen kommer att göra, gjort en bedömning utifrån vad som presenterats i målet.

Några hämndaktioner står jag till sist givetvis inte bakom.

Detta handlar inte om det. Du kan inte undgå att se hur vissa smutskastar rättsprocessen. Du borde reagera. Att du "inte står bakom" hämndaktioner betyder inget om du inte visar det.
2015-11-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just i den här fallet framkommer en kontrollerande pappa (som bl a har sexuella motiv; klädsel, bilder) och de som misstror litauerna verkar hålla med om att det är ok att kontrollera döttrar. Svenskt hederstänk.

Fokusera nu istället på att försöka förklara bort dom spår den åtalade (och snart dömda) lämnat efter sig. Speciellt dom spår som finns på insidan av offrets kläder. Kom även ihåg att du ska förklara bort dessa samtidigt som han hävdar att han aldrig ens träffat offret.

Varsågod
2015-11-03, 12:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Risk att vittnen som ska höras kan anpassa sina utsagor efter vad som sagts under rättegången, innan de ska höras. Det finns som sagt en anledning bakom varför vittnen inte får närvara i rättsalen innan de ska höras.

Säger inte att media gör fel, säger bara att den finns en risk att vittnen påverkas om de får ta del av vad andra vittnen m.m. sagt innan de ska höras.

Vi har två saker i Sverige det är yttrandefrihet och offentlighets principen.
FUP är redan en offentlig handling och press och media har som jag själv alla ggr tagit del av dessa handlingar som omfattar brottets förfarande i bevismateriel mm

När det kommer till vad pressen går ut med ska man inte alla gånger tro att det är den ända sanningen.

Det intressanta i detta är hur framställan görs i förhållande till de bevis eller motbevis som ansvariga har
Inte vad folket via media tror.

Det blir lätt flummigt när en advokat pratar om allt och inget när familjers liv slagits i spillror pga en man
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
"Aftonbladet: Det blir inte blir något fortsatt förhör med hustrun, meddelar tingsrätten i ett nytt besked. Både åklagare och försvarsadvokaten har meddelat att de avstår från vidare förhör."

Är inte förvånad. Åklagaren är nöjd med vad han fick. Måste erkänna att det var jobbigt att höra någon så uppenbart ljuga för att skydda sin make. Hon gjorde det inte lättare för sig själv precis.
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är hon kock och ändå levde de på fryspizza? När hon följde med som hemmafru och inte för att arbeta?
Kan det verkligen vara sant att hon är kock?

Dessutom hade hon ju stekt pannkakor HELA dagen.

Citat:
"Jag vet inte, jag lagade pannkakor hela den dagen. Brodern gillar det. Jag stekte, brodern åt och sedan kom min man senare”, ska 35-åringens fru sagt i förhöret.

Källa: NLT.se
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2015-11-03 kl. 12:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in