2015-11-03, 10:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det brukar väl ta någon vecka va?

1-2 veckor brukar det ta.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK - man inväntar alltså inte ett ev. överklagande till HR?

Nej, det fungerar så här:

Rätten avgör om man skall fälla eller fria. Tänker man fria släpper man den åtalade, annars bestämmer man om fortsatt häktning (högt straffvärde). Nu skall domen diskuteras och skrivas (något är säkert redan gjort) och sedan skall dom meddelas. Man kan också komma fram till att en stor RPU skall göras, och då kan domen dröja ytterligare.

Ett överklagande kan sedan komma från båda parter eller endera. Är domen frikännande eller åklagaren tycker den är "fel" kan åklagaren överklaga, är den fällande kan den fällde överklaga. Det blir i detta fall godkänt för prövning i Hovrätten med automatik.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
För helvete, hade jag varit totalt oskyldig och hamnat i en mardröm, att ha mördat en ung tjej, och sitter i rättegången och får höra detaljer kring hur det gick till, se hur hon såg ut, han sa ju tidigare hur enormt ledsen han var för Lisa Holms föräldrar, ja hade jag ställts inför detta som e n vanlig ordinär människa, då hade jag både kräkts och gråtit, han visar inga känslor alls.
Hardu vart där sett rättegången Irl?
2015-11-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Varför skall den undersökas?Skadorna var där vid inköpet redan.

Vad har du fått det ifrån? Och hur har det bevisats i så fall?
Varför dröjde det sig länge till polisen undersökte mopeden om det inte beroende på polisens inkompetens?
2015-11-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag sager inte att godsägarens son är skyldig.
Men jag sager att det är lättare att sätta dit och döma migrantarbetaren för ett brott han inte begått. Ingen hade försökt något liknande med godsägarens son.

Du tror seriöst att godsägarens son INTE hade åtalats om hans DNA hittats på de ställen där den åtalades DNA har hittats?
2015-11-03, 10:02
Medlem
Jag har registrerat ett sprillans nytt medlemskap här bara för att få uttrycka min häpnad över hur trångsynta merparten av er här i tråden är. Det finns flera omkring Blomberg som saknar alibi för den där kvällen. Litauern däremot, han är med sitt livesexande (antagligen i den s.k. spermaboden medan där fanns bord och stolar och ett fönster som hindrade att han blev påkommen i en genant situation) en tacksam syndabock. Klart är att ni som för länge sedan har bestämt er för att det viktigaste är att HAN fälls saknar både hyfs och konstruktiva argument då ni vid sidan om ert tjat om DNA som guds gåva till mänskligheten använder er av emojisar som slår sig för pannan, idiotförklaringar och liknande. Det är ganska löjeväckande och framför allt skrämmande att det finns så många (förhoppningsvis vuxna) människor som hänger ut någon med vidriga beskrivningar om "sanningen" innan denne ens är dömd. Tänk om det var du som satt där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Ja han borde vara uppriven och känna sig kränkt om han nu är oskyldig, komma med en massa teorier om hur hans DNA kan befinna sig där det gör. Men han bara sitter där och visar inte med en enda min att detta skulle beröra honom, enda gången han gråter så är det för sin egen skull eller något han själv gillar, katt och dotter eller sig själv.
Han bryr sig inte om LH eller hennes familj , tror inte ens han bryr sig om sin fru eller bror heller. Han tycker att det bättre att bli dömd mot sitt nekande för då är han oskyldigt dömd , det kanske kommer en liten tår när domen faller och jag hoppas någon slänger in resten av repet till honom och glömmer titta till honom på ett tag

Han har suttit i fem månader. Hur hade du varit om du suttit i främmande land oskyldigt anklagad i fem månader? Vad grundar du ditt facit på?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Va? Där ser man vad språkförbistring gör.
Apropå MP:s fabulösa misstänkliggörande av främlingar/litauer.

Irina har ljugit en hel del hittills. Hon kan ljuga även nu, om att hon inte fattat att hon inte måste åka till Sverige. Hon bor i Litauen och i Sverige pratade hon ju med brodern varje dag, så usel är nog inte hennes litauiska även om hon vill påskina det. Det är nog bara en ursäkt till varför hon tidigare vägrade vittna.
2015-11-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Du tror seriöst att godsägarens son INTE hade åtalats om hans DNA hittats på de ställen där den åtalades DNA har hittats?

Exakt...
Hagamannen, Ulf Olsson, Anders Eklund...inte slapp de rättegång och dom, ändå är de svenskar
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Till sist nej, ger hon honom alibi nu är det inte värt särskilt mycket, dels p.g.a. vad hon sagt tidigare, dels då hon inte vittnar under ed. Däremot kan ju åklagaren såklart pressa henne ang. vad hon sagt i förhör och vem vet hur det påverkar domstolen.

Vad skulle hända om hon under vittnessförhöret gör ett erkännande att det var hon som gjorde det?

Att hon tog blodprov på sin make när han sov för att kunna plantera bevisen osv.

Skulle hon då inte kunna fria sin make på grund av rimligt tvivel, samtidigt som hon själv knappast blir dömd?
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Då visar det sig att en litauisk tolk inte lyckats förmedla till frun att hon kan vittna per telefon. Detta pga att hon pratar ryska. Expressen har varit i kontakt med henne o tydligen påvisat detta, så nu tar expressen åt sig äran att ha fått henne att ändra sig.

Hade detta inte uppdagats hade det kunnat bli rättegångsfel.

Oavsett så kan hon prata på då det inte kommer ändra bevisbördan mot NB som skyldig.
Nu har han ännu en gång läspat fram sina jag vet inte hur ska jag kunna veta jag kan inte tro att detta har hänt - litanian.

Om det är samma tolk som varit med när frun förhörts tidigare, så kan man ju undra hur väl de har förstått varandra och hur trovärdigt det som kommit på papper är...
2015-11-03, 10:05
Medlem
Theforeigners avatar
AJ bekräftar ju MGMs vittnes uppgift:

FUP 184
Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17 10:00

Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre
litauerna sitt vid sitt hus och röka. De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på
TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på
konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär
18.07 till middagen.
Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter
att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs.
Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.

Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.
Han fru har berättat om sina iakttagelser för polisen i förhör.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-03 kl. 10:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in