2015-11-03, 09:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är två skilda saker. I domstolen tillfrågas hon, och svarar utan att riskera mened (hon avger helt enkelt inte någon vittnesed/sanningsförsäkran - det vet rätten, och värderar utsagan därefter).

Skyddande av brottsling kräver en aktiv åtgärd, till exempel tvätta kläder, medveten om varför eller att ta hand om och gömma ett mordvapen (inte aktuellt här). Lagstiftaren är dessutom medveten om den konflikt som kan uppstå för den enskilde i detta och det finns därför lättnader i regeln för att inte ställa orimliga krav på närstående.

Stort tack för detta.

Mina förhoppningar om att hon återigen skulle kunna mistänkas...var falska förhoppningar.
2015-11-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inte FUP framför mig nu, men tejpen på rullen är väl matchad mot tejpen runt LHs huvud? (alltså i snittet).
Sedan är väl frågan vad poängen med det skulle vara. Om mördaren vet vilken tejp som brukar ligga i ladan och vill rikta uppmärksamheten i en viss riktning så använder han eller hon just den rullen som finns där?
Om jag inte missminner mig innehöll rullen i spiklådan även Lisas DNA. Alltså måste den ha lagts dit efter mordet. Mördaren måste alltså ha känt till att det förvaras en tejprulle i lådan, tagit den gamla och bytt ut mot en ny om det var hens egen rulle som användes.
2015-11-03, 09:48
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Helt meningslöst att diskutera alibin etc. då mördarlitauern har strösslat sitt DNA på BO:s kläder och på mordplatsen.
Finns inget värde öht. då han är bunden till BO, till brottsplatsen, till repet som använts.
Han kan visa upp en flygbiljett som visar att han varit bortrest på en weekendresa utomlands under den helgen med vittnen som styrker detta, det hjälper ändå inte ett smack.
Både ja och nej...

Om jag får tolka försvarets frågor verkar hon försöka plantera ett visst tvivel, vart det ska sluta är dock osäkert.

Hon frågade N om hans fru och bror kan ha haft ett förhållande , och jag uppfattar det som att hon vill så en alternativ förklaring. Dvs att brodern är skyldig och att frun skyddar, för att på så sätt förklara tidigare förhör.

I värsta fall kanske hon är ute efter att så annat tvivel, att alla tre är inblandade.
Dvs, brodern kan vara skyldig till mordet, N och frun kan ha hjälpt till att dölja efteråt vilket innebär att DNA-träffarna förklaras att N därmed inte ska fällas för mord.

Jag tror inte att hon lyckas, men jag tror att det är något liknande hon kan tänkas göra.
2015-11-03, 09:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Brukar det inte vara så att om man sätta på fri fot så är det oftast en "friande dom" att invänta?

Det är i närmast en garanti, om det inte når upp till sannolika skäl, dvs. det som räcker för häktning, så kommer domstolen knappast finna det ställt utom rimligt tvivel heller och det innebär en friande dom såklart.

(såvida inte domstolen försätter honom på fri fot p.g.a. att det inte finns några häktningsskäl eller för att det skulle strida mot proportionalitetsprincipen, i detta fall lär flyktrisken emellertid vara för stor för att domstolen ska försätta honom på fri fot, även om åklagaren använder sig av reseförbudet).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Har inte sagt att han är oskyldig!
Men har i fup och rättegång fått uppfattningen att allt manipuleras för att peka ut NB.
Vad är viktigast, sätta dit NB eller sätta dit mördaren.
Du har ingen aning om vad jag jobbar med.

Ja, det är det starkaste jag får med mig från denna rättegång och från att ha läst hela FUP:n.
Att man från början inriktat sig på litauerna.
Att man inte gjort en förutsättningslös undersökning.
Att man gör allt för att peka ut NB.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Instämmer.
Kattungen var han mycket fäst vid.
Lisa har han aldrig träffat.
Jag kan förstå att han gråter over katten.

För helvete, hade jag varit totalt oskyldig och hamnat i en mardröm, att ha mördat en ung tjej, och sitter i rättegången och får höra detaljer kring hur det gick till, se hur hon såg ut, han sa ju tidigare hur enormt ledsen han var för Lisa Holms föräldrar, ja hade jag ställts inför detta som e n vanlig ordinär människa, då hade jag både kräkts och gråtit, han visar inga känslor alls.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Men rent lagtekniskt, är inte att ljuga i förhör en aktiv åtgärd?

Det beror nog mer på ur ljugandet går till. Det finns en skrälldus av brott att sikta för om man falskeligen intygar saker eller falskeligen beskyller andra för brott, och det är man ju inte befriad från därför att man befrias från sanningsplikten i rätten.

Snarare skall man se detta som en rättighet att inte behöva avslöja sådant som kan skada den närstående, men om man börjar berätta sagor som skadar andra finns redan straffansvar för sådant.
2015-11-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Efter påtryckningar från familjen Bilevicius så har hon alltså bestämt sig för vittna. Om hon ljuger och uppger att han var hemma så hoppas jag verkligen att hon blir dömd för grov skyddande av brottsling. För NB kommer att bli dömd på livstid oavsett vad hon säger.

Egentligen har hon ju inga band till familjen Bilevicius förutom äktenskapet med NB. De har ju inga barn ihop. Om hon lämnar NB är hon ju helt frikopplad från denna familj. Hon skulle kunna börja om med sin son, sina föräldrar och slippa träffa familjen Bilevicius någonsin mer.
2015-11-03, 09:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det beror ju en smula på vad som kommer att sägas, eller hur. Det KAN ju tänkas att hustrun tar bladet från munnen och säger "som det är" (dvs, som jag tror att det är).

Det sista av relevans som hördes av henne ut i massmedia, är att hon tror på sin man.
Det näst sista som hördes av henne är Litauen-förhöret som finns i FU, där hon "kommer på" nya uppgifter.
Men hon har säkerligen följt rättegången, inkl pekningar mot lillebror.

Så jag undrar om vår inväntan inte är mer intressant än vad som faktiskt kommer sägas?
2015-11-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK - man inväntar alltså inte ett ev. överklagande till HR?

Han kan inte överklaga innan han fått en dom, inte heller åklagaren/Lisas familj kan överklaga innan dom fallit.
2015-11-03, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Både ja och nej...

Om jag får tolka försvarets frågor verkar hon försöka plantera ett visst tvivel, vart det ska sluta är dock osäkert.

Hon frågade N om hans fru och bror kan ha haft ett förhållande , och jag uppfattar det som att hon vill så en alternativ förklaring. Dvs att brodern är skyldig och att frun skyddar, för att på så sätt förklara tidigare förhör.

I värsta fall kanske hon är ute efter att så annat tvivel, att alla tre är inblandade.
Dvs, brodern kan vara skyldig till mordet, N och frun kan ha hjälpt till att dölja efteråt vilket innebär att DNA-träffarna förklaras att N därmed inte ska fällas för mord.

Jag tror inte att hon lyckas, men jag tror att det är något liknande hon kan tänkas göra.

Det KAN ju dessutom vara sant.
2015-11-03, 09:53
Medlem
N:s DNA finns på Lisas tillhörigheter, insidan av byxor och hans blod finns på brottsplatsen osv. Och han har aldrig ens träffat henne. Säger ju sig självt att han ljuger. Det är bara frågan om han varit ensam, men troligen ja ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in