2015-11-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det FINNS nedskrivet i polisförhör.

Varför hinta åklagaren med att det inte fanns med något om den händelsen
Medlem
krackelerars avatar
Helt meningslöst att diskutera alibin etc. då mördarlitauern har strösslat sitt DNA på BO:s kläder och på mordplatsen.
Finns inget värde öht. då han är bunden till BO, till brottsplatsen, till repet som använts.
Han kan visa upp en flygbiljett som visar att han varit bortrest på en weekendresa utomlands under den helgen med vittnen som styrker detta, det hjälper ändå inte ett smack.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
För mig är det helt givet att kärringen kommer att ljuga och ge sin man ett alibi för att skydda honom.

Det är klart att hon gör det. Åklagaren skulle aldrig ha släppt henne. Eller brodern. De måste ju vara mer insyltade i dådet än de svepande förklaringar som de haft. Hon kommer att ljuga eller utelämna eller inte säga något i kritiska lägen.
Hon är nu inbodd i sitt "vanliga " liv i hemlandet och då kommer psykologiska reaktioner som att maken måste vara oskyldig eller räddas även om hon misstänker honom eller kanske t o m vet.
Kan vilken epa-terapeut som helst helst räkna ut att det skulle bli så.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2015-11-03 kl. 09:40.
2015-11-03, 09:38
Medlem
Nu ger sig domaren in och staller frågor till NB är det vanligt?
2015-11-03, 09:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om man bortser från mened då hon inte vittnar under ed....om tanten gör allt för att ge sin man ett alibi finns inte möjligheten att hon återigen kan misstänkas för att skydda en brottsling?

Bra fråga, för att begå brottet skyddande av brottsling krävs en aktiv handling och det kan man väl säga att ljuga i förhör är. I kommentaren till 17 kap. 11 § berörs inte denna fråga men såsom jag ser det bör det inte vara något hinder mot att ljuga i förhör i domstol jämfört med att ljuga i förhör hos polis.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är två skilda saker. I domstolen tillfrågas hon, och svarar utan att riskera mened (hon avger helt enkelt inte någon vittnesed/sanningsförsäkran - det vet rätten, och värderar utsagan därefter).

Skyddande av brottsling kräver en aktiv åtgärd, till exempel tvätta kläder, medveten om varför eller att ta hand om och gömma ett mordvapen (inte aktuellt här). Lagstiftaren är dessutom medveten om den konflikt som kan uppstå för den enskilde i detta och det finns därför lättnader i regeln för att inte ställa orimliga krav på närstående.

Men rent lagtekniskt, är inte att ljuga i förhör en aktiv åtgärd?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Jag är inte övertygad om NBs skuld.

Tror att det tidigare har framkommit att den här typen av brott inte är stundens ingivelse, utan noggrant planerat under lång tid och sen kulminerar med mord.
En erfaren brottsling av denna typ, kanske noga har planerat detta och passat på innan smutsgrisen, runkpellen NB åker hem. Att sätta dit NB var förmodligen som at skjuta på en sittande fågel.

Det att det inte har funnits någon annans DNA på bevismaterial är fel!
Man har bara sökt efter misstänktas och brottsoffrets DNA.

Om NB är skyldig hoppas jag att han erkänner, annars kommer åtminstone jag att tvivla, alldeles för många tveksamheter och tillfälligheter i denna utredning. Tänk bort DNA, vad har man då?
Nähe. Hur kommer det sig att NBs DNA finns på insidan av hennes byxor, på jackan, på repet. Alltså på olika ställen. Han är inte hemma vid tiden för mordet och försöker när han kommer hem att fixa ett falskt alibi och ber frugan tvätta hans kläder. Försöker också vilseleda Missing People genom lögner. Och du tror att han kan vara oskyldig? Jag är glad att du inte jobbar inom poliskåren/rättsväsendet.
2015-11-03, 09:40
Medlem
Sanchezest90s avatar
Jag tror att NB kanske blir en fri man idag
2015-11-03, 09:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nu ger sig domaren in och staller frågor till NB är det vanligt?

Ja, mycket vanligt vid denna typen av mål.
2015-11-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-vem-ar-han-nerijus-bilevicius/

Alltså det här med att han gråter över en kattunge men inte över Lisa. Jag tycker att det är sympatiskt att han gråter över en kattunge, i en situation som är så allvarlig för honom själv.

Att han inte gråter över Lisa om han är oskyldig, är inte så konstigt tycker jag. Det bevisar varken att han är skyldig, eller att han i normala fall inte skulle kunna känna empati med en flicka som dödats på detta sätt. När han sitter på de anklagades bänk är det inte alls konstigt att ev. andra känslor är låsta, och att hans känslor för detta drama handlar om rädslan för att han ska bli dömd, skammen över att hela Sverige plus hans hemland fått veta hans mest intima saker (onanivanorna, porren, frun som berättade om hans sexuella svårigheter). Just där och då är det inte prio ett att tycka synd om offret hur oskyldig man än är. Eller?

Instämmer.
Kattungen var han mycket fäst vid.
Lisa har han aldrig träffat.
Jag kan förstå att han gråter over katten.
2015-11-03, 09:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Tingsnotarien, det här senaste nu om att hustrun kommer att vittna, det kan väl varken göra mer eller mindre?

Det beror ju en smula på vad som kommer att sägas, eller hur. Det KAN ju tänkas att hustrun tar bladet från munnen och säger "som det är" (dvs, som jag tror att det är).
2015-11-03, 09:42
Medlem
Efter påtryckningar från familjen Bilevicius så har hon alltså bestämt sig för vittna. Om hon ljuger och uppger att han var hemma så hoppas jag verkligen att hon blir dömd för grov skyddande av brottsling. För NB kommer att bli dömd på livstid oavsett vad hon säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in