2015-11-03, 09:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Jag tror att NB kanske blir en fri man idag

Alltså, vad utslaget än blir så kommer målet helt säkert att överklagas till Hovrätten, och de kommer med stor sannolikhet att ta upp det också eftersom bevissituationen är så otillfredsställande. Är det någon som vet ifall den frikände i så fall blir fri under tiden, eller hålls han häktad tills HR får tid att ta upp målet?
2015-11-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Jag tror att NB kanske blir en fri man idag

Vi får så hoppas, vi får hoppas att rättsväsendet fungerar, att det inte gör skillnad på godsägare och fattiga litauiska migrantarbetare.
2015-11-03, 09:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inte FUP framför mig nu, men tejpen på rullen är väl matchad mot tejpen runt LHs huvud? (alltså i snittet).
Sedan är väl frågan vad poängen med det skulle vara. Om mördaren vet vilken tejp som brukar ligga i ladan och vill rikta uppmärksamheten i en viss riktning så använder han eller hon just den rullen som finns där?
Ja, om inte mördaren såg tejprullen i ladan av en slump så måste hen ha vetat att den låg där. Men vitsen med att byta ut sin egen rulle som varit runt offrets huvud är väl ganska uppenbar? Att åka omkring med en rulle med hennes blod på är inte vad hen önskar.

Det lär ska ha funnits en rulle silvertejp i den åtalades bil, det skulle vara intressant om den undersökts och kanske kunnat bindas till platsen med borrmaskinen i ladan. DET skulle vara bevis.
2015-11-03, 09:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, vad utslaget än blir så kommer målet helt säkert att överklagas till Hovrätten, och de kommer med stor sannolikhet att ta upp det också eftersom bevissituationen är så otillfredsställande. Är det någon som vet ifall den frikände i så fall blir fri under tiden, eller hålls han häktad tills HR får tid att ta upp målet?

Tingsrätten kommer idag besluta om han ska kvarbli i häktet tills dess att domen vunnit laga kraft, det mest sannolika, eller om han ska försättas på fri fot.
2015-11-03, 09:45
Medlem
"
Semir Hasanbegovic: När bilen kör mitt emot ditt hus, vilket håll kör den mot då?
– När han körde ut genom grinden tog han höger och efter 20 meter till vänster.
09:39, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic: – Jag såg att det var en kvinna men kände inte igen henne.
09:38, 3 November 2015 "

Det är V*ktoria han ser köra bilen, inte sant?
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vi får så hoppas, vi får hoppas att rättsväsendet fungerar, att det inte gör skillnad på godsägare och fattiga litauiska migrantarbetare.

Ja, om det här hade varit en film så hade det ju varit godsägarens son som var skyldig... Nu är det verklighet och då kan det vara vem som helst. Verkligheten inrättar sig inte dramaturgiskt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Föräldrarna vill att rätt GM skall dömas. Inte att det skall vara en skenrättegång för att sätta dit någon som inte kan försvara sig.

ja du, mamman, vem väljer hon, det är ju hennes söner båda det g äller, och oavsett, brödernas relation är nog för evigt splittrad.
2015-11-03, 09:46
Medlem
Det som pågår nu är att ytterligare slå sönder livet för de stackare som haft med denne mördare att göra.

Vi vet alla att det finns inget som kan bortförklara den tekniska bevisningen och de vittnesmål som binder denne gärningsman till brottet. Det advokaten Inger Rönnbäck verkligen lyckats med är att undanröja alla tvivel om sin yrkesskicklighet.

Det finns inte en uns trovärdighet kvar på att hon vet vad hon gör när hon kallar in en småhandlare i rättsintyg och en pensionär som ska yttra sig över polisarbetet. I sak lyckades de ju inte dessa hitta några fel i förundersökningen.

Ju mer olika utsagor och versioner som nu kommer stärker den tekniska bevisningen för ingen domstol kan ta detta spektakel på allvar i en bevisvärdering. Det handlar nu om att bortse från allt ovidkommande, mer än att beakta det som framkommit.
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tingsrätten kommer idag besluta om han ska kvarbli i häktet tills dess att domen vunnit laga kraft, det mest sannolika, eller om han ska försättas på fri fot.
Brukar det inte vara så att om man sätta på fri fot så är det oftast en "friande dom" att invänta?
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien

OK - man inväntar alltså inte ett ev. överklagande till HR?
2015-11-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Nähe. Hur kommer det sig att NBs DNA finns på insidan av hennes byxor, på jackan, på repet. Alltså på olika ställen. Han är inte hemma vid tiden för mordet och försöker när han kommer hem att fixa ett falskt alibi och ber frugan tvätta hans kläder. Försöker också vilseleda Missing People genom lögner. Och du tror att han kan vara oskyldig? Jag är glad att du inte jobbar inom poliskåren/rättsväsendet.

Har inte sagt att han är oskyldig!
Men har i fup och rättegång fått uppfattningen att allt manipuleras för att peka ut NB.
Vad är viktigast, sätta dit NB eller sätta dit mördaren.
Du har ingen aning om vad jag jobbar med.
2015-11-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, om det här hade varit en film så hade det ju varit godsägarens son som var skyldig... Nu är det verklighet och då kan det vara vem som helst. Verkligheten inrättar sig inte dramaturgiskt.

Jag sager inte att godsägarens son är skyldig.
Men jag sager att det är lättare att sätta dit och döma migrantarbetaren för ett brott han inte begått. Ingen hade försökt något liknande med godsägarens son.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in