2015-11-03, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Vilken fars!
Nu ska IB vittna och hur trovärdigt är det. Herre gud vilken variant får vi idag.

Lider med föräldrarna

Föräldrarna vill att rätt GM skall dömas. Inte att det skall vara en skenrättegång för att sätta dit någon som inte kan försvara sig.
2015-11-03, 09:33
Medlem
Är MGM typ vilse efter alla lögner/förhör? Kommer med nytt hela tiden. För mycket lattjo lajban!
2015-11-03, 09:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
På vilket vis då menar du?

Jag menar om åklagaren pressar henne och det märks att hon ljugit ihop alibit så får det ännu större inverkan på domstolen än om de "bara" framkommit i förhör.
2015-11-03, 09:34
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Till sist nej, ger hon honom alibi nu är det inte värt särskilt mycket, dels p.g.a. vad hon sagt tidigare, dels då hon inte vittnar under ed. Däremot kan ju åklagaren såklart pressa henne ang. vad hon sagt i förhör och vem vet hur det påverkar domstolen.

Om man bortser från mened då hon inte vittnar under ed....om tanten gör allt för att ge sin man ett alibi finns inte möjligheten att hon återigen kan misstänkas för att skydda en brottsling?
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-vem-ar-han-nerijus-bilevicius/

Alltså det här med att han gråter över en kattunge men inte över Lisa. Jag tycker att det är sympatiskt att han gråter över en kattunge, i en situation som är så allvarlig för honom själv.

Att han inte gråter över Lisa om han är oskyldig, är inte så konstigt tycker jag. Det bevisar varken att han är skyldig, eller att han i normala fall inte skulle kunna känna empati med en flicka som dödats på detta sätt. När han sitter på de anklagades bänk är det inte alls konstigt att ev. andra känslor är låsta, och att hans känslor för detta drama handlar om rädslan för att han ska bli dömd, skammen över att hela Sverige plus hans hemland fått veta hans mest intima saker (onanivanorna, porren, frun som berättade om hans sexuella svårigheter). Just där och då är det inte prio ett att tycka synd om offret hur oskyldig man än är. Eller?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
NB om Gustav Jönsson (läs nerifrån och upp)
angående NB alibi kl ca 19
ang att GJ bara stannade på godset ca 5 minuter (om sant så faller GJs alibi):

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4417394-liverapportering-fran-rattegangen

Semir Hasanbegovic: Varför gör han så här? Varför ljuger han?
09:13, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic: – Det såg min hustru också, för vi var ute tillsammans.

Semir Hasanbegovic: – Hur kunde han inte se mig? Jag gick nästan fram till brevlådorna, jag hade max 20 meter in till bilen och han påstår att han inte har sett mig. Jag har velat stoppa honom och säga att jag är klar med fönsterblecket. Det enda jag såg var att en kvinna körde. Han lyfte handen till mig, stannade inte och åkte vidare.

Semir Hasanbegovic: – Han har inte preciserade när han kom. Jag och min hustru kom före klockan sju när han kom till gårdsägaren. Och sedan påstod han att han stod lång tid där inne, han var där max fem minuter och sedan åkte han iväg, säger 35-åringen.

Mera ang:

NB om Gustav Jönsson (läs nerifrån och upp)
angående NB alibi kl ca 19
ang att GJ bara stannade på godset ca 5 minuter (om sant så faller GJs alibi):

Semir Hasanbegovic:
Varför var vittnet hos gårdsägaren så kort tid. Hur var deras relation?

– Jag personligen har inte hört det. Det är min hustru som har berättat han och gårdsägarens fru inte kommit överens.
09:33, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
– Nej, det var vid sjutiden.
09:32, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
Det här är inte senare skede som du har sett honom, undrar åklagaren
09:31, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
– Inte utifrån polisförhör.

Semir Hasanbegovic:
Det stämmer inte med vad han själv uppger, säger åklagaren.

Semir Hasanbegovic:
– Nej, han var där i fem minuter på sin höjd.

Semir Hasanbegovic:
Så du menar att han inte stannade kvar hos gårdsägaren?

Semir Hasanbegovic:
– Han åkte hemåt. Åt det hållet.

Semir Hasanbegovic:
Var tror du att han var på väg?

Semir Hasanbegovic:
– Men han bromsade inte ens in, jag såg bara att han lyfte handen och åkte vidare, berättar 35-åringen

Semir Hasanbegovic:
– Vi satt utanför dörren till vår lägenhet och jag såg när han kom körandes på allén. Vid det här stora huvudhuset, till gårdsägaren. Han stannade till vid huvudtrappan. Han klev ut ur bilen från passagerarsidan, gick in huset, stannade där i högst fem minuter och gick sedan tillbaka till bilen. Han körde ut genom den lilla grinden där vårt hus finns och när han höll på att sätta sig i bilen gick jag emot honom, tänkte jag stanna honom och berätta att jag gjort i ordning fönsterblecket.
09:30, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
Var är han på väg då?
09:29, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
Åklagaren ställer om frågan. I vilket skede är detta. När ser du vittnet?

Semir Hasanbegovic:
Försvarsadvokaten går in och bryter.

Semir Hasanbegovic:
Det jag vill komma till, eftersom det inte kom upp i rättegången när vittnet hördes, fick inte han några frågor om det, säger åklagaren.
09:28, 3 November 2015

Semir Hasanbegovic:
– Jag har nämnt det under polisförhören, ett antal gånger men ingen ville lyssna på mig

Semir Hasanbegovic:
Att du skulle ha hälsat på vittnet eller han på dig. Det nämnde du inte tidigare förhör för någon dag sedan.

Semir Hasanbegovic:
Åklagaren har en fråga.
09:27, 3 November 2015
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-03 kl. 09:38.
2015-11-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xevilmf
Är MGM typ vilse efter alla lögner/förhör? Kommer med nytt hela tiden. För mycket lattjo lajban!

Hade han varit oskyldig så hade han vetat vad han har sagt. Men ännu ett bevis att han är ett jäkla svin och en iskall mördare!!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
.

Nja det vill jag inte hålla med om.
Åklagaren kontrar ju med att:

"Semir Hasanbegovic:
– Jag kan bara säga att det finns ingen aktivitet på datorn, säger åklagaren.
18:10, 2 November 2015"
.

Vi får väl se o det kommer fram mer imorgon:
"Semir Hasanbegovic:
Åklagare Lars-Göran Wennerholm säger att teknikerna ska undersöka igen.
18:10, 2 November 2015"

Det ska en oberoende part göra. I det här läget vet vi att vi inte kan lita på utredande polis eftersom de mörkar och åklagaren har ljugit ett web-TVinslag.
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Semir Hasanbegovic:
Att du skulle ha hälsat på vittnet eller han på dig. Det nämnde du inte tidigare förhör för någon dag sedan.

Semir Hasanbegovic:
– Jag har nämnt det under polisförhören, ett antal gånger men ingen ville lyssna på mig

Haha ALLT skrivs ner! Herregud
Det FINNS nedskrivet i polisförhör.
2015-11-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag menar om åklagaren pressar henne och det märks att hon ljugit ihop alibit så får det ännu större inverkan på domstolen än om de "bara" framkommit i förhör.

Ah, okej, då är jag med, tack så mycket, känns lite tryggare att höra.
2015-11-03, 09:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mördaren kan ha använt samma typ av tejp och efteråt bytt ut egna tejprullen med den mördades DNA mot rullen i ladan.
Jag har inte FUP framför mig nu, men tejpen på rullen är väl matchad mot tejpen runt LHs huvud? (alltså i snittet).
Sedan är väl frågan vad poängen med det skulle vara. Om mördaren vet vilken tejp som brukar ligga i ladan och vill rikta uppmärksamheten i en viss riktning så använder han eller hon just den rullen som finns där?
2015-11-03, 09:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Skulle vara intressant att höra trådens jurister.....har inte tanten skyddande av brottsling "hängande over sig" om hon skulle ta ut svängarna lite för mycket om hon hörs av domstolen?
Hon är ju avskriven men det är väl inget som hindrar att hon återigen kan misstänkas?

Nej, det är två skilda saker. I domstolen tillfrågas hon, och svarar utan att riskera mened (hon avger helt enkelt inte någon vittnesed/sanningsförsäkran - det vet rätten, och värderar utsagan därefter).

Skyddande av brottsling kräver en aktiv åtgärd, till exempel tvätta kläder, medveten om varför eller att ta hand om och gömma ett mordvapen (inte aktuellt här). Lagstiftaren är dessutom medveten om den konflikt som kan uppstå för den enskilde i detta och det finns därför lättnader i regeln för att inte ställa orimliga krav på närstående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in