2015-11-02, 15:14
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.Neighbor
Sitter med ett mindre bolån på 200k till 1.7% i rörlig ränta. Jag kan betala av allt men är det värt det? Finns det några negativa aspekter med att inte ha lån på sin lägenhet. Vad hade ni gjort tryckt in pengarna på börsen eller ge guldet tillbaka till banken?

Det finns två eventuellt negativa aspekter:

1. Du minskar ditt handlingsutrymme. Om du har 200K i kontanter skulle inte jag råda dig att använda allt för att lösa ditt lån. Jag skulle råda dig att spara en buffert på 100K på ett helt vanligt bankkonto. Dels som trygghet om du skulle bli arbetslös eller det skulle dyka upp oförutsedda utgifter och dels som kapital om det skulle dyka upp oväntade möjligheter.

2. Du kan potentiellt få en högre avkastning på till exempel börsen. Dock är det förenat med risk. Frågan är ju då hur stor risk du är beredd att ta.

Generellt brukar jag lovorda att betala av lån. En aktie kan falla i värde dramatiskt, en obligation kan bli värdelös, till och med ett bankkonto kan plundras om banken faller och staten är för bankrutt för att säkra insättningsgarantin. Eller så kan bankinnehav brandbeskattas som hände på Cypern.

Men ett lån man betalat kan ingen ge en åter. Att betala av lån har den stora fördelen att den "investeringen" är 100% säker, vilket inga andra investeringar är. Plus, man sover gott om natten om man vet att man är helt skuldfri.

Har du prick de 200K du nämner skulle jag, om jag var som du, spara åtminstone 50K på konto som kontantbuffert. Har du i själva verket 300K eller mer så hade jag absolut betalt av lånet och haft resten som buffert, kanske slängt in en del på börsen rent av.
Citera
2015-11-02, 17:24
Medlem
betala inte av lånet men gör inte av med pengarna heller utan sätt in dom i nån fond eller aktier så ökar dom mer än räntan på lånet.

börjar räntan sticka iväg så är det bara sälja aktierna och betala av lånet.
Citera
2015-11-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag hade betalt av lånet direkt.. ett problem mindre i livet att bekymmra sig om

Det var det absolut vettigaste inlägget utav dig på länge
Citera
2015-11-02, 17:32
Medlem
♫♫♫s avatar
Några användare i tråden har redan berört det men jag kan understryka det ytterligare:

Är du beredd att ta lite risk får du betydligt bättre avkastning på börsen/fonder etc än 1,7%. Har du en längre horisont är 1 år faller ju dessutom risken något.

Är du ovillig att ta en risk är det ju naturligtvis bättre att betala av lånet än att ligga och betala ränta men se till att ha kvar en buffert för oförutsedda händelser.
Citera
2015-11-02, 18:45
Medlem
Jag sitter lite i samma sits som ts, med undantaget att jag fortfarande skulle ha kvar 500 lök i lån efter att ha betalat av med de ärvda pengarna. Inom ett år hoppas jag på att ha sålt lyan och flyttat till kåk. Min tanke är då att ha kvar mitt stora lån oammorterat, då det är utan ammorteringskrav, och bara låna lite ytterligare, som vid den tidpunkten lär ha ammorteringskrav. Istället använda arvet till kontantinsats på kåken alltså.
Är jag dum i kolan eller? Någon mer insatt?
Citera
2015-11-02, 20:26
Medlem
Isnatts avatar
Den negativa effekten är ju att om du betalat din bostad och sen skulle behöva pengar för vad det nu månde vara så kan du inte bryta upp en planka ur golvet att handla mjölk och bröd för. Du binder kapitalet.

Jag själv har också pengar så jag kan betala av mitt bostadslån men låter dom pengarna vara på börsen istället MEN amorterar samtidigt. Pengarna ökar mer där än vad jag skulle sparat på att amortera med dom. Mitt mål är att 'snart' vara skuldfri via ökad amortering och extrainbetalningar nästa år. I år har jag köpt värdepapper, nästa år amorterar jag.

Fördelar finns ju massor, exempelvis så är min bostad nu värd ca 1,7 miljoner. Jag har planer på att köpa hus längre fram och även om 300 000:- i lån inte är nåt jag ligger vaken över på nätterna just nu så om jag vill köpa dyrare längre fram så är det ju väldigt bra att vara lågt belånad eller skuldfri. Det ger större möjligheter längre fram, om jag skulle vilja byta boende.
Det är den anledningen som ligger närmast för mig, sen kommer massa andra som exempelvis mindre utsatt om 'nåt' skulle gå åt skogen, säkrare ekonomi och möjlighet att klara mig på lite pengar om så skulle behövas, osv. Plus att jag har planer på att sluta jobba inom 20 år.

Amortering plus sparande är nåt dom flesta borde göra. Man behöver inte tokamortera men dom flesta som arbetar och är friska har råd att amortera. Och om man inte tycker att man har det nu, när ska man då ha möjlighet.
Citera
2015-11-02, 20:29
Medlem
Betala av lånet och slipp att betala ränta - om du behöver cash i framtiden så lånar du upp på lägenheten i det läget. Sjukt onödigt att betala ränta "bara för kul".
Citera
2015-11-02, 20:36
Medlem
Jag hade nog betalat av lånet. Mest för att jag gillar tanken på att vara skuldfri.
Citera
2015-11-02, 20:48
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Jag hade betalt av i den takt jag tjänar in mer pengar och behållit en buffert på 100-150k under hela den tiden. Har man 100k och rimliga kostnader så tål man ganska mycket stötar utan att sätta sig en situation där man måste öppna nya lån eller leva på kredit etc.
Citera
2015-11-02, 20:51
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Sitter med ett mindre bolån på 200k till 1.7% i rörlig ränta. Jag kan betala av allt men är det värt det? Finns det några negativa aspekter med att inte ha lån på sin lägenhet. Vad hade ni gjort tryckt in pengarna på börsen eller ge guldet tillbaka till banken?

Du fixar ju bättre avkastning på att bara sätta in dina pengar på ett sparkonto än vad ditt du tjänar på att betala av ditt lån. Logiskt sätt ska du alltså investera / spara undan pengarna och betala lånet som vanligt.

http://www.upplandsspar.se/vara-sparkonton/ till exempel.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-11-02 kl. 20:53.
Citera
2015-11-02, 22:40
Medlem
Citat:

Jag har också varit finansiellt ovetande, därför ska jag ge dig ett råd: Jag får just nu 5 % avkastning på mina börsaffärer i månaden. Det är 60 % om året. Om jag inte hade haft egna pengar hade jag lånat i banken så mycket jag fick till vilken jävla ränta som helst och kört på börs med allt i hopa. 1,7 % ränta p.a. är skrattretande. Även om börsen skulle krascha, så som i 2008, tar det bara 1-2 år för portföljen att återhämta sig. Man måste kunna vänta om det kniper.

Som vi har sett vågar inte världens centralbanker överge nollräntepolitiken. FED, ECB, Riksbanken - ingen vågar. Så länge det finns billiga pengar kommer börsen att fortsätta rusa. Endast de som är alldeles ovetande om finans betalar ned på sina banklån och håller sig undan börsen.

Om jag var dig hade jag sålt lägenheten nu som de är så kolossalt dyra, innan bostadsmarknaden rasar, och kört på börs med pengarna. Även om du är oerfaren som börshandlare kan du dubbla din förmögenhet på några år. Låt säga du säljer lägenheten för 1 milj. Den växer till 2 milj på börsen inom 5 år. Då har priset på din lägenhet sjunkit till 800k. Du köper tillbaka den, och har 1,2 milj vinst.
Citera
2015-11-02, 23:55
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Personen som är vän med honom måste antingen se över sin vänskapskrets eller se till att vännen kommer på rätsida med sina prioriteringar. Uppenbarligen har du inte lyckats övertyga din vän om fördelarna med att ha en sund inställning till sin privatekonomi. Sen behöver det inte gå över till att du intar en föräldraroll men ändå.

Och det tror du inte vi har försökt med?
Men sanningen är att jag inte ansträngt mig överdrivet mycket..

Jag har klargjort mina åsikter om vad han gör, och jag har gett han kvalificerade råd och tips om hur och vad han borde göra (Vid flera tillfällen)

Men att han valde att spendera miljonbelopp på dom värsta sakerna (ur en ekonomisk synpunkt) så får han göra det.... Han har ju levt som en kung under tiden? Köpt in sprit för tiotusentals kronor varje helg på krogen och fått mycket likasinnade vänner och golddiggers efter sig som tack...

Nu är pengarna så gott som slut och han pratar om att sälja bostaden för att få ut den där sista summan som han inte kan belåna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in