Citat:
Sitter med ett mindre bolån på 200k till 1.7% i rörlig ränta. Jag kan betala av allt men är det värt det? Finns det några negativa aspekter med att inte ha lån på sin lägenhet. Vad hade ni gjort tryckt in pengarna på börsen eller ge guldet tillbaka till banken?

Det finns två eventuellt negativa aspekter:
1. Du minskar ditt handlingsutrymme. Om du har 200K i kontanter skulle inte jag råda dig att använda allt för att lösa ditt lån. Jag skulle råda dig att spara en buffert på 100K på ett helt vanligt bankkonto. Dels som trygghet om du skulle bli arbetslös eller det skulle dyka upp oförutsedda utgifter och dels som kapital om det skulle dyka upp oväntade möjligheter.
2. Du kan potentiellt få en högre avkastning på till exempel börsen. Dock är det förenat med risk. Frågan är ju då hur stor risk du är beredd att ta.
Generellt brukar jag lovorda att betala av lån. En aktie kan falla i värde dramatiskt, en obligation kan bli värdelös, till och med ett bankkonto kan plundras om banken faller och staten är för bankrutt för att säkra insättningsgarantin. Eller så kan bankinnehav brandbeskattas som hände på Cypern.
Men ett lån man betalat kan ingen ge en åter. Att betala av lån har den stora fördelen att den "investeringen" är 100% säker, vilket inga andra investeringar är. Plus, man sover gott om natten om man vet att man är helt skuldfri.
Har du prick de 200K du nämner skulle jag, om jag var som du, spara åtminstone 50K på konto som kontantbuffert. Har du i själva verket 300K eller mer så hade jag absolut betalt av lånet och haft resten som buffert, kanske slängt in en del på börsen rent av.