• 1
  • 2
2015-11-02, 11:03
Medlem
Ghost.Neighbors avatar
Sitter med ett mindre bolån på 200k till 1.7% i rörlig ränta. Jag kan betala av allt men är det värt det? Finns det några negativa aspekter med att inte ha lån på sin lägenhet. Vad hade ni gjort tryckt in pengarna på börsen eller ge guldet tillbaka till banken?
Citera
2015-11-02, 11:08
Medlem
Behåll lånet. Att vara skuldsatt i en värld av minusräntor är en affärside'.
Citera
2015-11-02, 11:10
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.Neighbor
Sitter med ett mindre bolån på 200k till 1.7% i rörlig ränta. Jag kan betala av allt men är det värt det? Finns det några negativa aspekter med att inte ha lån på sin lägenhet. Vad hade ni gjort tryckt in pengarna på börsen eller ge guldet tillbaka till banken?

Personligen hade jag betalat lånet så är du av med det, "den som är i skuld är inte fri" sa en fd statsminister för ett antal år sedan, och sedan skaffade han sig skulder utav fan.
Citera
2015-11-02, 11:15
Medlem
Citat:

Vill du betala 0% i ränta, eller vill du betala 1.7% i ränta?

Men får du en bättre avkastning än 1.7% på ditt sparande är det väl mer förmånligt att behålla lånet?

Bättre än max 0.8% får man väl inte på sparkonton numera, så då återstår börsen, som ju kan falla i värde kraftigt precis när som helst.
Citera
2015-11-02, 11:17
Medlem
Parkours avatar
Betala av allt på ett bräde ser jag ingen mening med.. Men börja amortera.
Människor som lånar och lånar men inte planerar att betala tillbaka förstår jag mig inte på..

Ett exempel är en vän som ärvde en lägenhet i Centrala Göteborg av en anhörig..
Lägenheten var då värd 3mjkr och idag går den för över 5...

Men trots att lägenheten var obelånad så har han gång, på gång, på gång belånat lägenheten.. För att åka till Thailand, köpa bil han inte haft råd med annars och på sprit....

Personen som gav honom arvet måste vara stolt...
Citera
2015-11-02, 11:20
Medlem
Jag hade betalt av lånet direkt.. ett problem mindre i livet att bekymmra sig om
Citera
2015-11-02, 11:26
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Betala av allt på ett bräde ser jag ingen mening med.. Men börja amortera.
Människor som lånar och lånar men inte planerar att betala tillbaka förstår jag mig inte på..

Ett exempel är en vän som ärvde en lägenhet i Centrala Göteborg av en anhörig..
Lägenheten var då värd 3mjkr och idag går den för över 5...

Men trots att lägenheten var obelånad så har han gång, på gång, på gång belånat lägenheten.. För att åka till Thailand, köpa bil han inte haft råd med annars och på sprit....

Personen som gav honom arvet måste vara stolt...

Personen som är vän med honom måste antingen se över sin vänskapskrets eller se till att vännen kommer på rätsida med sina prioriteringar. Uppenbarligen har du inte lyckats övertyga din vän om fördelarna med att ha en sund inställning till sin privatekonomi. Sen behöver det inte gå över till att du intar en föräldraroll men ändå.
Citera
2015-11-02, 11:27
Medlem
Ghost.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag hade betalt av lånet direkt.. ett problem mindre i livet att bekymmra sig om

Det lutar mot det...
Citera
2015-11-02, 11:44
Medlem
rakarnas avatar
Citat:

ja lika bra å betala av det. precis som andra har nämnt. ifall du inte hittar något sätt som pengarna kan ge mer än 1.7% garanterad vinst så betala av skulden. Sedan kan du investera i börsen med dem pengarna som annars skulle gått till ränta så kan du bara tjäna
Citera
2015-11-02, 11:52
Medlem
Det är väl en ganska självklar frågeställning.

Givetvis ska man alltid ha så få och så lite lån som möjligt & som man någonsin kan.
Citera
2015-11-02, 12:01
Medlem
RettaVisans avatar
Vi som var med och betalade, ibland uppåt nästan 30% i ränta! vid förra kraschen vet att bostadsvärdet inte är problemet, utan att räntan drar iväg som en raket vilket FÅR TILL FÖLJD att folk MÅSTE sälja billigt eller till och med betala för att någon skall ta över deras boende (skulder).

https://rikatillsammans.se/2015/04/2...bla-i-sverige/

Jag har varit skuldfri i 18 år och tänkte fortsätta så framöver. Rekommenderas alla, man sover gott.
Citera
2015-11-02, 12:46
Medlem
svampgaffels avatar
Du kan också minska ner på lånet, men behålla en del. Då har du ju möjligheten att låna upp på bostaden om du skulle vilja/behöva; det är ju betydligt förmånligare än att ta någon annan typ av lån. Skulle du ta ett nytt lån på bostaden lär du få sämre villkor än de du redan har, men tanke på att nya lån har hårdare amorteringskrav osv. Men det är ju gott att vara skuldfri också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in