2015-11-02, 20:02
Medlem
Varför har polisen inte undersökt Lisas skor? Det borde vara oerhört betydelsefullt att veta var hon gick/stod senast.

Varför finns ingen redovisning av tröjan och bh:n och DNA-spår?

Varför dröjde det så länge till Lisas Iphone återskapades?

Varför finns inget om NB:s mobil och mobiltrafiken efter Lisas försvinnande?

Varför dröjde det så länge innan Lisas moped undersöktes? Borde inte det gjorts samma kväll?
Vad hände med topsen från handtagen? Har de undersökts?

Finns massor med viktiga undersökningar där polisen av någon anledning inte fattat vikten av snabba undersökningar eller där de inte vill redovisa resultaten.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Såvitt jag fattat är det bara på repsnuttarna man använd LCD dock är +3 för bland DNA lika säkert som tradtionell analys. Så tolkade jag det i vart fall.
Jag är imponerad av hur skickligt genomförd utredningen är. Att direkt utfärda yppandeförbud t.ex., snabbt inkallande av gruppen gärningsprofiler, all tekisk bevisning ... ja examplarisk FUP.
Jupp, jag hörde dock expertisen Johanna Björkman nämna att +4 på blandning ses som mkt/lika starkt, antar hon menar då det är ihop m offret, dvs när det inte är LCN. Där har vi diskussionen.
Annars ser man ju en renodlad träff som stark (bara NB +4) men hon berättade nåt om att det ändrats åsikt med tiden eller nåt sånt? Jag ska försöka gräva fram videon vid tillfälle och givetvis dubbelkolla.
Han ju inte skriva av då det var live.
Senast redigerad av develi 2015-11-02 kl. 20:05.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skiter i Långströms uttalande om människors vanor att onanera på jobbet. Har han hänvisar till någon studie, i annat fall är det hans egen tro och den är inte värd mer än min.

Delen om procent i sig är ju irrelevant på det viset, men det blir anmärkningsvärt att NB hör till denna variabla minoritet i kombination med den specifika utsikten han valt i sitt minoritetsutövande.

Sedan bör man ta ovanstående och placera in i resten av kontexten som just nu befinner sig i rättegång.
2015-11-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det som förvånar mig är hur GM kunde få in Lisa i skåpet och pressa ihop henne som han gjorde. Lisa var väl ca 165 cm lång och skåpet är 158 cm högt.
Lisa ligger under en massa kläder så hon måste ha varit ihop/intryck med våldsam kraft då högen med kläder hon ligger under är så långt ner i skåpet.
http://postimg.org/image/704v5uf0t/

Man kan inte tillgodoräkna hela skåpets höjd heller (158 cm) eftersom det går en hylla en bit upp i skåpet. Men klädhögen där Lisa ligger under ser för övrigt inte ut att vara mycket högre än ca 45 cm.
2015-11-02, 20:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Så tre st "skitare" har använt rummet? något där måste göra folk väldigt nödiga. Intressant info dock.

ja. 2 djur och ett odjur.
2015-11-02, 20:06
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Sekretess på resten?

Om hon låg med benen vända/vikta åt fel håll menar jag. Det står så i FUP.

Det verkar inte som detta stämmer med benen, eftersom det sades flera gånger idag vid förhören med Rättsläkaren att: - Wennerholm: hon hade väldigt lite skador....., Rättsläkaren: ja.

Hade hon haft knäckta leder eller ben borde det väl rimligen ha nämnts idag vid just detta förhör.

Försvarets rättsläkare var ju inte lite spekulativ i det att hon utan att ha tagit del av hela rättsläkarprotokollet eller kriminalteknikernas undersökning, samt tittat på bilder som var `lite suddiga`
uttalar sig att `det går inte att utesluta sexuella övergrepp`och att hon kunnat varit vid liv över ett dygn.

Oseriöst så det förslår.
2015-11-02, 20:07
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Var det inte ett försök till alibi? Men det ska tydligen ha varit IB som spelat på söndagen.
Oavsett om det är online eller offline så bör det finnas spår av spelandet.
Om det var genom facebook så måste man vara online.

https://www.facebook.com/LeagueOfAngels.R2/?ref=profile

Läs ovanför den långa blå rektangeln det står "Spela spelet" på.
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Fyra pers krävdes för att få ut Lisa ur skåpet. Ändå hade hon knappt några skador förutom lite blåmärken på benen. (Om man bortser från halsen).
De skador du refererar till är nog sådana skador som tillfogades henne när hon levde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att få det att se ut som ett sexmord.

Vad är det för mord då, lustmord?
2015-11-02, 20:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du har alltså inget som helst argument att komma med.

Jag kan mycket väl tänka mig att IR i slutpläderingen som ett alternativ anger att Lisa har hängt sig själv och någon, inte hennes klient utan någon annan, tagit bort kroppen och dumpat den på Martorp. Domarna kommer naturligtvis att tänka att någon är hennes klient och se att åklagaren inte på något sätt motbevisat detta alternativ och döma för den del av gärningsbeskrivningen som beskriver griftefridsbrott.

Om hon tar med det i sin slutplädering rings det nog efter en transport. Vart?

Gissa!
2015-11-02, 20:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Inte sannolikt att det inte blivit spår på väggen om Lisa hanterats så som det påstås i fupen.
Har man fått sina byxor nedragna till smalbenen eller anklarna som offret fick så blir
det ytterst begränsat med nån rörlighet så att nån vägg kommer att kunna nås.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-02 kl. 20:14.
2015-11-02, 20:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vi kan nog avskriva kontamineringsteorierna. Det fanns bara en liten fläck i mellanrummet som inte ens gav utslag hos NFC. Blodet på röret kan inte ha orsakat kontaminering. För att koagulerat blod ska kunna överföras som fläck krävs att man blöter blodet. Då skulle det ju vara frågan om avsiktlig plantering. Hur skulle en alternativ GM ha hittat NBs koagulerade blod att blöta och avsiktligt plantera och varför göra det är berättigade frågor.

Jag tror inte på plantering, däremot så är jag öppen för att NB inte var ensam, alternativt att det är AB som är skyldig.

Jag vidhåller dock, jag tror att NB är skyldig. Det hindrar mig inte ifrån att vara objektiv och resonera kring de enskilda bevisen så som de ser ut.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att det inte har hittats hår eller hudfragment från NB på någon plats, och särskilt inte på offret och hennes kläder. NB har hanterat offret i ett flertal moment och i NB:s bil hittades inte ett ynka spår efter offret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in