2015-11-02, 16:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Användaren "gunflameone"
#gunflameone

skriver Hot till andra användare i Aktuella brott-forumet, i Lisa Holm-tråden.
Han skickar PM med följande Hot om polisanmälan till användares Hemadress.
Jag har RP:at.

Sådana Hot är väl Knappast tillåtit på Flashback?
Det är ett seriöst Hot mot Flashbacks löfte om yttrandefrihet, och kommer endast leda till att deltagare börjar Tystna.

Citat:
" För kännedom
På grund av vad som står i lagen om vad som får skrivas på internet så har en anmälan mot er inkommit till oss. Ert utpekande av oskyldiga personer på detta forum är ett brott mot dessa lagar. En anmälan kommer att göras av de personer som har blivit utsatta för ert förtal och ryktesspridning. En skriftlig kopia kommer att sändas till er bostadsadress så att ni kan ta del av vad sökanden har anfört som anledning till sin anmälan. Med vänlig hälsning.
"

#gunflameone

Seriöst, sådana användare måste väl IP-bannas, så att vare sig de, eller deras eventuella andra alternativa konton, får vara kvar längre ...
2015-11-02, 16:47
Medlem
-heng-med-lisa-s avatar
vore ju lättare om du kunde komma med ett exempel
2015-11-02, 17:07
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -heng-med-lisa-
vore ju lättare om du kunde komma med ett exempel
Läser du inte vad jag skrev?
Läser du inte vad jag citerade?
Eller vet du inte vad ett citat är?
Ett citat kan tex vara just "ett exempel".
Citatet var den användarens egna ord alltså.
2015-11-02, 17:26
Moderator
Tinuviels avatar
Du gjorde rätt som rapporterade PM:et. Det ska man alltid göra om man misstänker att ett PM bryter emot reglerna.

Eventuell påföljd avgörs i en omröstning bland moderatorerna och diskuteras inte vidare här.
2015-11-02, 18:53
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Användaren FORTSÄTTER efterforska om min identitet, och HOTAR mig genom PM.

Han är FORTFARANDE inloggad, alltså inte avstängd.

Alltså har Inget gjrots bland Moderatorerna.

VARFÖR?????
2015-11-02, 18:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

VARFÖR?????
För att en omröstning bland moderatorerna tar en viss tid i anspråk. Säkert närmre två dagar än två timmar.

Otroligt vilken brist på tålamod vissa besitter. Eller för den delen - oförståelse för att en viss sak måste ta en viss tid.
2015-11-02, 19:00
Medlem
Avva66s avatar
Citat:

VARFÖR?????
För att det skall hända något så måste du låta en Admin eller ev att det räcker med en Moderator, logga in på ditt konto för att se om det stämmer. Har för mej att det var så tidigare i alla fall.
2015-11-02, 19:00
Medlem
svensktpeddos avatar
Är det verkligen ett hot? Det är väl inte förbjudet att upplysa om att man skall anmälas?

Har de inte hemadressen, är det ett tomt hot, inge allvarligt.
2015-11-02, 19:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
För att det skall hända något så måste du låta en Admin eller ev att det räcker med en Moderator, logga in på ditt konto för att se om det stämmer. Har för mej att det var så tidigare i alla fall.
Så var det tidigare, men så är det inte nu. Nu kan man RP:a PM.
2015-11-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensktpeddo
Är det verkligen ett hot? Det är väl inte förbjudet att upplysa om att man skall anmälas?

Citat:
Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande

En mycket viktig regel.
2015-11-02, 19:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensktpeddo

Det räcker att bara spekulera i användares identitet så blir man avstängd.

Det räcker tydligen att bara spekulera i användares eventuella yrke, så blir man avstängd.

Och om man dessutom Hotar med att polisanmäla, och dessutom aktivt försöker leta reda på identitetsmarkörer om den - då är det MER än att "spekulera i användares identitet". Då är det ett Direkt hot, då är det ett försök att kränka en användares yttrandefrihet.
Dvs just det som regel 1.06 är till för.

Det som borde ske bland moderatorer i sådana här fall - där användare Upprepade ggr, på kort tid, skickar såna här Hot. Det är att Omedelbart Stänga ner den användaren i väntan på omröstning.
Och alltså inte tillåta att användaren ska kunna fortsätta hota, fortsätta spekulera och efterforska i anvnädares identitet.
2015-11-02, 19:10
Medlem
Citat:
Det som borde ske bland moderatorer i sådana här fall - där användare Upprepade ggr, på kort tid, skickar såna här Hot. Det är att Omedelbart Stänga ner den användaren i väntan på omröstning.
Och alltså inte tillåta att användaren ska kunna fortsätta hota, fortsätta spekulera och efterforska i anvnädares identitet.

Avstängning förhindrar inte på något vis personens möjlighet att "efterforska", det föreligger inte någon fara i dröjsmål.
Onödigt att riskera en förhastad avstängning, även om det är obehagligt att se personen online.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in