2015-11-02, 19:12
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att en omröstning bland moderatorerna tar en viss tid i anspråk. Säkert närmre två dagar än två timmar.

Otroligt vilken brist på tålamod vissa besitter. Eller för den delen - oförståelse för att en viss sak måste ta en viss tid.
Hur kan det vara "dåligt tålamod" att uppmärksamma en användare som Om och Om igen håller på med Aktiva efterforskningar om ens identitet?

Som skickar Hot efter Hot och regelbundna uppdateringar om hur efterforskningarna går.

Är det "dåligt tålamod"???

Det som borde hände i en situation som denna är att moderatorerna omedelbart stänger ner den användaren tillfälligt i väntan på omröstning - och inte vänta och låta dessa vidare efterforskningarna fortsätta.

Det är ju knappast samma sak som att "gnälla över Ett inlägg" som man inte gillar ...

Utan just detta är ett direkt hot mot yttrandefriheten på FB, ett direkt brott mot FBs kärnprinciper.

Jag hade ju knappast klagt om det inte hade berott på dessa återkommande, ständiga hot och uppdateringar.
2015-11-02, 19:19
Medlem
svensktpeddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det räcker att bara spekulera i användares identitet så blir man avstängd.

Det räcker tydligen att bara spekulera i användares eventuella yrke, så blir man avstängd.

Och om man dessutom Hotar med att polisanmäla, och dessutom aktivt försöker leta reda på identitetsmarkörer om den - då är det MER än att "spekulera i användares identitet". Då är det ett Direkt hot, då är det ett försök att kränka en användares yttrandefrihet.
Dvs just det som regel 1.06 är till för.

Det som borde ske bland moderatorer i sådana här fall - där användare Upprepade ggr, på kort tid, skickar såna här Hot. Det är att Omedelbart Stänga ner den användaren i väntan på omröstning.
Och alltså inte tillåta att användaren ska kunna fortsätta hota, fortsätta spekulera och efterforska i anvnädares identitet.

Jag vet hur det är, en medlem trodde på fullt alvar att jag var knivmördaren i Trollhättan.

PM:

Citat:
Ursprungligen postat av DR Lecter
HUR I GLÖDHETA HELVETE

Innan dess hade han lagt in min profil i tråden för mordet, en sammankoppling, men han är fortfarande aktiv trotts rapportering.
Jag känner mig inte orolig, bara lite sur. Inte så allvarlig egentligen.

Du är för hetsig, folk skall hållas i karantän tills saken är utredd, stasimetoder, tvi!
2015-11-02, 19:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensktpeddo
Jag vet hur det är, en medlem trodde på fullt alvar att jag var knivmördaren i Trollhättan.

PM:

Innan dess hade han lagt in min profil i tråden för mordet, en sammankoppling, men han är fortfarande aktiv trotts rapportering.
Jag känner mig inte orolig, bara lite sur. Inte så allvarlig egentligen.

Du är för hetsig, folk skall hållas i karantän tills saken är utredd, stasimetoder, tvi!
JAg vet att FB inte gillar att göra skillnad på användare och användare, och jag håller med om att alla är lika värda. Oavsett om de har få eller många inlägg, lång eller kort tid.

Men det är ändå lite skillnad med en helt nyreggad person som inte ens har ett enda inlägg, som direkt börjar med att serie-hota och -efterforska.
Dvs det finns anledning att dra vissa slutsatser där, och dessutom fog för att inte tillåta fortsatt medlemskap.
Det är inte direkt så man bör börja sin historia på FB precis ... tycker jag iaf
2015-11-02, 19:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
I Lisa Holm-tråden har även andra användare skrivit att de blivit hotade av en användare.
Men jag såg att de inläggen där de berättade att de blivit hotade hade blivit raderade.
2015-11-02, 19:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur kan det vara "dåligt tålamod" att uppmärksamma en användare som Om och Om igen håller på med Aktiva efterforskningar om ens identitet?

Som skickar Hot efter Hot och regelbundna uppdateringar om hur efterforskningarna går.

Är det "dåligt tålamod"???

Det som borde hände i en situation som denna är att moderatorerna omedelbart stänger ner den användaren tillfälligt i väntan på omröstning - och inte vänta och låta dessa vidare efterforskningarna fortsätta.

Det är ju knappast samma sak som att "gnälla över Ett inlägg" som man inte gillar ...

Utan just detta är ett direkt hot mot yttrandefriheten på FB, ett direkt brott mot FBs kärnprinciper.

Jag hade ju knappast klagt om det inte hade berott på dessa återkommande, ständiga hot och uppdateringar.
Då du ingenstans specificerat när dessa "hot" började, så kan man inte tolka det på annat sätt än att det är kort innan trådstart, alltså tre timmar. Tre dagar är närmare normal tid än tre timmar för hanterandet av en dylikt ärende.
Senast redigerad av tempeZZt 2015-11-02 kl. 19:43.
2015-11-02, 20:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Användaren FORTSÄTTER efterforska om min identitet, och HOTAR mig genom PM.

Han är FORTFARANDE inloggad, alltså inte avstängd.

Alltså har Inget gjrots bland Moderatorerna.

VARFÖR?????
Om du inte RP'ar även dessa PM så vet vi inte att kontot "FORTSÄTTER".

Citat:
I Lisa Holm-tråden har även andra användare skrivit att de blivit hotade av en användare.
Men jag såg att de inläggen där de berättade att de blivit hotade hade blivit raderade.
Att användare får PM är inte inom topic i Holm-tråden (även om det kan vara bra för alla att informeras om att andra får samma underliga PM). Även de kan RP'a det PM de fått.
2015-11-02, 20:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om du inte RP'ar även dessa PM så vet vi inte att kontot "FORTSÄTTER".

Att användare får PM är inte inom topic i Holm-tråden (även om det kan vara bra för alla att informeras om att andra får samma underliga PM). Även de kan RP'a det PM de fått.
Det blir ju svårt när moderatorn i den tråden raderar inlägg där användare berättar om hotat de mottagit.

Och ja, jag har ju RPat flera gånger nu. Från min egen PM:box

Och När anses en "fortsättning" pågå?
Efter 2 regelbrott? efter 3 regebrott, efter 4 regelbrott?
efter hur många?
2015-11-02, 20:39
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det blir ju svårt när moderatorn i den tråden raderar inlägg där användare berättar om hotat de mottagit.

efter hur många?
RP'a alla PM som försöker hota till tystnad eller dylikt, ta det lugnt och skräpa inte ner ABoK-trådar pga detta. Så länge du inte klickar på länkar är det bara PM du fått, inget som smittar eller så.
2015-11-02, 20:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

efter hur många?
Ärendet är uppmärksammat och uppe för bedömning. Du får helt enkelt nöja dig med det beskedet.

Rent generellt kan man säga att en RP handläggs av en av forumdelens moderatorer i meningen att det krävs att en av dessa är online för att RP:n ska lyftas för prövning. Ärendet bedöms sedan av moderatorerna gemensamt. Det sistnämnda måste få ta en viss tid för att säkerställa en rättvis prövning.
2015-11-02, 21:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

efter hur många?
Om du eller någon annan i tråden berättar att hot emottagits, så är det ju solklar Off Topic. Förstår du inte det? Självklart raderas sådana inlägg.

Dylikt ska RP:as, inte kommenteras i tråden.
2015-11-03, 09:45
Moderator
Tinuviels avatar
Vi sätter ett lås på tråden.

Råkar man ut för ett regelbrott i PM ska man rapportera detta. Det räcker. Man behöver inte starta en tråd i metaforumet.

// mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in