Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Evolutionsteorin förklarar inte vilka moraliska värderingar vi borde ha, bara hur den biologiska världen fungerar. Lika lite som att gravitationsteorin, kvantteorin eller atomteorin förklarar vilka moraliska värderingar vi borde ha.
Suck, det är inte det jag säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Så vilka värderingar vi borde ha ligger utanför vetenskapens domän. Vetenskap kan möjligtvis på sin höjd förklara hur t.ex. människans förmåga till moralisk värdering kommit till, och hur moraliska överväganden ser ut bland människor och olika kulturer. Vetenskap förklarar däremot inte vilka värderingar vi borde ha, bara hur saker och ting fungerar.
Det är just där problemet ligger, som jag har pekat på flera gånger. Ateister måste hämta sina moralnormer från ett annat håll, eftersom evolutionsteorin ger en så krass världsbild av konkurrens t.o.m. till döds.
Så varifrån hämtar ateister sina moralnormer? Från vänner, bekanta och samhället? Kommer vänner, bekanta och samhället alltid fram till dom rätt moralnormerna? Är det rätt av en ateist att anamma moralnormer från vänner, bekanta och samhället som är som Hitlertyskland?
Om inte, varför? Varför är det rätt att anamma svenska samhällets moralnormer men inte Hitlertysklands moralnormer?
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Vad som utgör normen för mina moraliska värderingar har jag redan beskrivit i tidigare inlägg med dig och andra. Och om du har glömt, är det bara att klicka på länken i min signatur.
Jag har glömt, eller så förklarade du inte bra, i alla fall har jag ingen lust med en proxydebatt, du får argumentera här.