Citat:
Nej självklart inte, men den intressanta frågan som ingen ännu har svarat på är varifrån ateister ska hämta moralnormer från om inte från evolutionsteorin. Att som ateist anamma religiösa normer uppfattar jag som hyckleri, att ens fira Jul borde vara otänkbart för en ateist, man lever inte som man lär.
Och faktum är som jag har sagt, ateister tänker och förklarar verkligheten i evolutionsteorins termer som ofta påverkar dom åt det cyniska hållet, en känslokall syn på att den bäst lämpade och starkaste överlever. I dom banorna är jag övertygad om att skolmördaren tänkte i om han nu var ateist, för att överhuvudtaget kunna mörda en annan människa. Detsamma med Hitler, det är uppenbart att han tog till sig evolutionsteorins cyniska verklighet för att klassa människor som mindre utvecklade.
Om nu evolutionsteorin stämmer så har Hitler och co rätt, vissa grupper av människor kan vara mindre utvecklade, vara närmare apor och andra kommit längre i utvecklingen. Man menar att Neandertalaren var mindre utvecklad, om den gruppen hade levt idag så hade Hitlers åsikter inte kunnat ifrågasättas.
Om nu människan är ett djur bland andra, varför får människan inte bete sig som ett djur enligt ateister? Varifrån hämtar ni moralnormer som hindrar er att anamma evolutionsteorin till fullo?
Och faktum är som jag har sagt, ateister tänker och förklarar verkligheten i evolutionsteorins termer som ofta påverkar dom åt det cyniska hållet, en känslokall syn på att den bäst lämpade och starkaste överlever. I dom banorna är jag övertygad om att skolmördaren tänkte i om han nu var ateist, för att överhuvudtaget kunna mörda en annan människa. Detsamma med Hitler, det är uppenbart att han tog till sig evolutionsteorins cyniska verklighet för att klassa människor som mindre utvecklade.
Om nu evolutionsteorin stämmer så har Hitler och co rätt, vissa grupper av människor kan vara mindre utvecklade, vara närmare apor och andra kommit längre i utvecklingen. Man menar att Neandertalaren var mindre utvecklad, om den gruppen hade levt idag så hade Hitlers åsikter inte kunnat ifrågasättas.
Om nu människan är ett djur bland andra, varför får människan inte bete sig som ett djur enligt ateister? Varifrån hämtar ni moralnormer som hindrar er att anamma evolutionsteorin till fullo?
Evolutionsteorin förklarar inte vilka moraliska värderingar vi borde ha, bara hur den biologiska världen fungerar. Lika lite som att gravitationsteorin, kvantteorin eller atomteorin förklarar vilka moraliska värderingar vi borde ha.
Så vilka värderingar vi borde ha ligger utanför vetenskapens domän. Vetenskap kan möjligtvis på sin höjd förklara hur t.ex. människans förmåga till moralisk värdering kommit till, och hur moraliska överväganden ser ut bland människor och olika kulturer. Vetenskap förklarar däremot inte vilka värderingar vi borde ha, bara hur saker och ting fungerar.
Vad som utgör normen för mina moraliska värderingar har jag redan beskrivit i tidigare inlägg med dig och andra. Och om du har glömt, är det bara att klicka på länken i min signatur.
Senast redigerad av qbit 2015-10-30 kl. 19:12.
Senast redigerad av qbit 2015-10-30 kl. 19:12.