Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Du har fel där.
Du glömmer kanske att åklagaren kallade in Extramånga rättstekniker för att fullständigt renskrapa de olika fyndplatserna. Så att verkligen Alla dna-spår och fiberspår och fingeravtryck etc skulle kunna hittas.
Samma sak gjorde de med Bara balternas bil (inte AJs BMW tex).
Och i fupen redogörs också för alla de dna-spår (och hårstrån, fingeravtryck etc) som de har hittat och Noterat. MEN de bad inte ens rättsteknikerna att identifera dessa spår.
Polisen redovisade Endast de dna-spår som pekade på Nerijus.
Men ALLA de andra dna-spåren då ... varför bad de inte ens rättsteknikerna om analys och identifikation där?
Elelr gjorde de det, men vågade inte ta med det i fupen eftersom de visade andra identiteter?
Din sista fråga svarar jag inte på eftersom den utgår från ditt mentala tillstånd som jag dessvärre inte har någon möjlighet att påverka.
Precis som i vilken utredning som helst så samlar man i inledningsfasen in mycket material, varav allt av olika skäl inte kommer att komma till konkret användning. Man gör en noggrann brottsplatsundersökning så att man har ett bra helhetsmaterial att utgå ifrån. Sen fortsätter man utifrån den att avgöra vad som är mest intressant för fördjupad analys.
Hade man skickat varenda jävla pryttel till NFC och tagit topsprover från varenda kvadratcentimeter på hennes plagg etc så hade vi inte suttit här och gaggat idag. Då hade inte rättegången kommit igång på denna sida jul, det vågar jag nog lova.
Lagen om avtagande marginalnytta torde för övrigt också i högsta grad gälla bevismaterial av den här sorten. Jag har full förståelse för att man t ex inte gjorde en detaljanalys av Fristadsjackan som låg ovanpå kroppen i skåpet. Sen överlåter jag åt din fantasi att klura ut varför ev. DNA från tredje person på denna varit i stort sett utan intresse.