2015-11-02, 18:00
Medlem
Detta är givetvis spel mot öppet mål. Den åtalade är överbevisad och kommer givetvis fällas för detta mord. En utmärkt sammanställd FUP och ett utmärkt polisarbete! Hatten av.

NBs fortsätta liv får vi tyvärr betala för. En utvisning och avtjänat straff i Litauen hade varit att föredra men så funkar det ju tyvärr inte men det viktiga är att slöddret sitter bakom lås och bom för en väldigt lång tid framöver och går miste om allt han håller kärt.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du förstår inte vad Rimligt Tvivel innebär. Det här är inget nytt Lindomefall. Nerijus är bunden till gärningen och även om det hade funnits seriös anledning att tro att han kan ha haft en med-GM som är okänd för rätten så friar inte det Nerijus då den samlade bilden av fynden och hans agerande inte ger utrymme för någon annan tolkning än att han tagit aktiv del i hela händelseförloppet, oaktat eventuell med-GM. Utan att påstå några likheter i övrigt så kan man påminna om Malexandermorden där samtliga 3 nazistrånarna dömdes till livstids fängelse även om det inte gick att utröna exakt vem som gjort vad.

Sen är det ju så att man har undersökt en lång rad saker och man har inte hittat DNA från någon annan person än åtalad och offret. Undantaget då tejpbiten. När samtliga besudlingar som undersökts på exvis jackan visat sig ha DNA från de två personerna så är det faktiskt inte självklart att man ska topsa varenda millimeter av klädesplagget och göra DNA-tester på det. ALLT kan inte testas - att du och några andra inte förstår denna självklarhet ändrar inte på det faktumet. Jag har noterat att folk gnällt över att nyckelknippan (som låg utomhus) inte testats. Men vad skulle man ha hittat på den? Utöver jackan (och där är det ju blodbesudlingar som gått in i tyget som givit träff) så har man inte hittat något användbart på de utomhusfynd som hittats. Hur stor tror du sannolikheten är att man då hittat något på nyckelknippan? Och vad hade det varit värt i bevishänseende?

Det är ju också så att kriminalteknikerna till skillnad från amatördetektiverna här inne har kunskap och erfarenhet av hur material, föremåls form och storlek och fyndomständigheter samspelar vad gäller sannolikhet att man kan hitta något. Jag föredrar att lita på dem, men jag förstår att om man tror att rättsväsendet är korrumperat och ute efter att sätta dit en oskyldig stackars balt så tänker man säkert annorlunda.
Du har fel där.

Du glömmer kanske att åklagaren kallade in Extramånga rättstekniker för att fullständigt renskrapa de olika fyndplatserna. Så att verkligen Alla dna-spår och fiberspår och fingeravtryck etc skulle kunna hittas.
Samma sak gjorde de med Bara balternas bil (inte AJs BMW tex).

Och i fupen redogörs också för alla de dna-spår (och hårstrån, fingeravtryck etc) som de har hittat och Noterat. MEN de bad inte ens rättsteknikerna att identifera dessa spår.
Polisen redovisade Endast de dna-spår som pekade på Nerijus.

Men ALLA de andra dna-spåren då ... varför bad de inte ens rättsteknikerna om analys och identifikation där?
Elelr gjorde de det, men vågade inte ta med det i fupen eftersom de visade andra identiteter?
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej, en åklagare ska representera statens intressen och inte enskilda individer, den senare rollen har dock målsägandebiträdet.

Varför skulle en person som jobbar som åklagare anses som olämplig att vara målsägandebiträde? Denne bör absolut uppfylla kraven på kompetens som ställs upp.
Medlem
Fyra pers krävdes för att få ut Lisa ur skåpet. Ändå hade hon knappt några skador förutom lite blåmärken på benen. (Om man bortser från halsen).
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, ett otroligt idiotiskt beteende av NB, men inte lika idiotiskt som mordet. Notera vad nuvarande vittnet sa om brottet: "– Till att börja med vill jag säga är att det är extremt ovanligt". Alternativhypotesen är också extremt ovanlig, så varför inte?

Den "logiken" får nog stå för dig. Däremot är det väl en bortförklaring man hört några gånger från mördare, även om jag inte kommer på något konkret fall just nu. Nerijus kanske drar upp den i hovrätten. Det kommer dock inte att hjälpa honom. Han är en mördare och jag förstår mig uppriktigt sagt inte på de personer som är vid någorlunda sunda vätskor (vilket inkluderar dig) som sitter i tråden och ifrågasätter det på olika sätt.
2015-11-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Läs fupen igen om du inte behagar lita på mig.

Polisen har faktiskt noterat Flera olika fynd. Både dna-spår i form av tex blodfläckar, hårstrån, andra dna-spår och dessutom fingeravtryck - som polisen sen inte har identifierat, och som polisen helt enkelt inte ens bett rättsteknikerna att ens försöka identifiera eller analysera.

Det är Jättemånga såna spår som polisen inte ens har brytt sig om.
De har endast Noterat att de finns.

Som sagt, läs fupen så ser du.

Polisen har Endast fokuserat på Nerijus.
De har inte ens brytt sig om annat.
De var ju så emotionellt övertygade redan från början om att det bara Måste vara onda balter som gjorde det där hemska. Något så hemskt hade såkalrt alllldrig en svensk kunnat göra, tänkte polisen.

Hur vet du att de var eotionellt övertygade? Du lägger in dina egna känslor gentemot de som varit med it utredningen däremot, ser inget, hör inget, vad är det för fel på dig? Släng dig i Öresund så att tankarna klarnar vetja.
2015-11-02, 18:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Som sagt Långströmspajas:

Det här är väldigt ovanliga händelser...

Det är inte helt ovanligt...

Förvånansvärt ofta är det en betydande minoritet...

Det här skulle mycket väl kunna vara...

Han verkar lika morbid och dum som alltid.

Nej, han är intressant och det finns en hel del som han tillför som i alla fall jag inte känt till.
Det här är inte vilket mord som helst utan ett mycket ovanligt mord vilket kräver den här typen av expert utlåtande.

Advokaten
Hur pass vanligt är det att män, kanske kvinnor, onanerar på sin arbetsplats? Undrar advokaten.

Niklas Långström som är professor och sexualbrottsexpert
Vi brukar beskriva det som en del av hypersexualitet eller sexmissbruk. Det här är då något som kan medföra bekymmer av olika slag men som också ökar risken att man ska agera ut.

Det kan handla om kanske 5 procent av den vuxna befolkningen som kan behöva onanera på sin arbetsplats. Det vanliga då är att man gör det på toaletten så det inte blir synliga spår av det.
2015-11-02, 18:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är inte sant.
Dvs du har fel där.

De har hittat Många dna-spår.

Men de har Bara visat upp de dna.-spår som tillhör nerijus i fupen.

Men i övrigt hittades många andra dna-spår, många andra hårstrån, många andra fingeravtryck.

Men utredarna bad inte ens rättsteknikerna i uppdrag att identifera dessa.
De Kanske har gjort det - men isf redovisade de inte det i fupen.
I fupen sammanställde de Endast det som tillhörde Neijus.
Nu ljuger du, och är såpass okunnig att du inte fattar hur man kan syna lögnen. Man kan inte hitta DNA-spår utan att analysera dem. (Eller, kan och kan - man kan visualisera DNA som sådant med etidiumbromid, men det görs aldrig i forensiska sammanhang, bland annat därför att etidiumbromid sabbar en efterföljande PCR-analys, men också eftersom en PCR-analys är både precisare och känsligare än en etidiumbromidvisualisering.)

Så man har inte hittat "många andra DNA-spår" eftersom man bara hittar DNA-spår som PCR-ade DNA-profiler, och sådana självklart anges i analysprotokollet.
2015-11-02, 18:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför skulle en person som jobbar som åklagare anses som olämplig att vara målsägandebiträde? Denne bör absolut uppfylla kraven på kompetens som ställs upp.

Inte olämplig som sådan men åklagarenmyndighet är en statlig myndighet som står under staten och om en åklagare agerade som målsägandebiträde skulle han biträda en privatperson, det är jag förhållandevis säker på inte skulle accepteras. Men jag kan givetvis undersöka saken.
2015-11-02, 18:04
Medlem
Citat:
Läs fupen igen om du inte behagar lita på mig.

Polisen har faktiskt noterat Flera olika fynd. Både dna-spår i form av tex blodfläckar, hårstrån, andra dna-spår och dessutom fingeravtryck - som polisen sen inte har identifierat, och som polisen helt enkelt inte ens bett rättsteknikerna att ens försöka identifiera eller analysera.

Det är Jättemånga såna spår som polisen inte ens har brytt sig om.
De har endast Noterat att de finns.

Som sagt, läs fupen så ser du.

Polisen har Endast fokuserat på Nerijus.
De har inte ens brytt sig om annat.
De var ju så emotionellt övertygade redan från början om att det bara Måste vara onda balter som gjorde det där hemska. Något så hemskt hade såkalrt alllldrig en svensk kunnat göra, tänkte polisen.

Började kolla lite snabbt nu, ska tyvärr iväg nu så kan inte läsa så mycket mer.
Men det jag hittade var fingeravtryck som inte var fullständiga, inte testat mot någon överhuvudtaget.

Får ta upp detta imorgon igen när jag har mer tid, kommer säkert följa tråden under kvällen, men kommer inte ha FUP tillgänglig, eller iaf inte ha tid att sitta och nöta igenom analyssvar idag.
Senast redigerad av chrisemil 2015-11-02 kl. 18:06.
2015-11-02, 18:05
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Hade man gjort det, hade man varit tvungen att ange det i analysprotokollet.
De bad inte ens rättsteknikerna att analysera dessa dna-spår och andra fynd.
Det finns Jättemånga bevis i fupen som det Står utförligt att polisen inte ens bett om analys.
Många!!!!

Varför frågar man sig naturligtvis.

Men vi vet ju redan svaret på den frågan.
Dvs i fupen vill de endast visa såna bevis som tyder på den åtalades skuld. De vill inte visa upp sånt som tyder på att andra personer kunde kopplas till platsen, till kroppen, till redskapen etc.
De vill Undvika att sk Rimligt Tvivel kan väckas.
2015-11-02, 18:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det stämmer, men de har bara kollat mot de personer som beställts.
Fattar du vad säkerhetsgraden +4 betyder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in