2015-11-02, 13:11
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så är det säkerligen inte! Om en enda oegentlighet påvisas så vänds allting upp-och-ned. Vilket t.o.m. skulle kunna leda till att en mördare går fri och får skadestånd.

Fel. Det finns så pass tung bevisning i de här fallet så det krävs från åklagarens sida att hon ska motbevisa vartenda spår.
2015-11-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Denne Torbjörn från missing people är tydligen mycket stolt av sig själv och tycker att han medverkat till genombrottet i mordfallet, han ger mig dårliga vibbar aka the 15 minutes of fame typen:

https://www.facebook.com/torbjorn.bergman.9?fref=ts

Han var duktig på sitt jobb under den veckan men hans attityd i rätten var ju inte så trevlig kan jag tycka. Otrevlig mot advokaten å snäsig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är väl så att hittills har allt bara varit lite tuppfäktning i periferin i målet. Det är när de tekniska spåren ska belysas och analyseras som det börjar brännas. Blir intressant att se vad experterna kommer fram till. De borde vara så att försvararen måste visa att samtliga DNA och blodspår ska vara kontaminerade eller planterade, inget spår får vara direktträff.

Ja den här delen med att expertvittnen ska höras kommer bli mycket intressant.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxzer
Band han Lisas händer först? Borde bli enklare att tejpa henne då. Eller hängde han henne utan tejp runt huvudet?
Eftersom balsnörena är korta så hade han troligen tidigare knutit samman några för att få en snara. Långsökt att han först tog henne och sedan började knyta...
Säkert förberett. Han hade all tid i världen iom att han gick ut kl 16 och var till ladan x flera.
2015-11-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det är ett sidospår.. Men relevant ur annan aspekt. Folk som behandlar djur illa skall man se upp med. Här tycks det snarare vara tvärt om.

Håller med om att folk som behandlar djur illa ska man se upp med. Dock är det ingen garanti att den som har djur, och behandlar dem väl, inte kan begå grova våldsbrott. Det finns flera exempel på detta, den jag närmast kommer att tänka på är mördaren/ våldtäktsmannen Ulf Olsson som hade ihjäl den 10-åriga Helene Nilsson samt Jannica Ekblad. Han hade om jag minns rätt fler än en hund. Hans hund var också hans bästa vän:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12204638.ab
2015-11-02, 13:16
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har aldrig misstrott polisens misstankar mot litauerna. Tyckte det var konstigt bara att man lät två av dem lämna Sverige mitt under utredningen. Jag började med förhören med hustrun och brodern i fuppen och blev övertygad om att den åtalade åtminstone varit delaktig i mordet.

Men när jag läser förhören med den åtalade själv ser jag (ännu) inga svagheter. Han vidhåller att han skypat med mamman, lämnar sina koder till polisen och menar att de kan kolla i historiken på hans dator. Han är expert på att ljuga eller så lever han med flera alternativa scenarier eller så är han oskyldig. Ingen normal människa kan utan att visa ångest vara så kylig i den situationen. En skyldig frisk människa skulle förstå att datorn skulle bevisa att han ljuger.

Jag har aldrig varit så förtjust i DNA-bevis och känner lite obehag för att spotta och kissa utomhus nuförtiden, paranoid som jag är, och den åtalade verkar ha gjort ladan mitt emot kaféet till en DNA-gruva.

Det har upphittats tre olika typer av örhängen, som tillhört den mördade, på strategiska platser. Jag vet inte om alla sex hängena hittades så eller om något av dem satt kvar på kroppen när den hittades. Ett par var ringformade och ska ha suttit på själva örat, ett par var stavformade och ska ha suttit på örsnibben och de som hittades nära den påstådda platsen för hängningen var hängen med pärlor (vilka inte redovisas var de ska ha suttit).

Nu undrar jag, vad finns som talar emot den åtalade som inte teoretiskt skulle kunna vara utplacerat? Det starkaste tycker jag är förhören med hustrun och brodern och det är väl långsökt att dessa skulle vara oegentliga.

Det där att han skulle ha stört Missing people verkar lite hysteriskt. Han kanske bara berättade att han sett militärer söka på den gård där kroppen sedan återfanns.

IBs resa ordnade ambassade åt henne.
ABs vet jag inte, men förmodar att det var samma där
2015-11-02, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Håller med om att folk som behandlar djur illa ska man se upp med. Dock är det ingen garanti att den som har djur, och behandlar dem väl, inte kan begå grova våldsbrott. Det finns flera exempel på detta, den jag närmast kommer att tänka på är mördaren/ våldtäktsmannen Ulf Olsson som hade ihjäl den 10-åriga Helene Nilsson samt Jannica Ekblad. Han hade om jag minns rätt fler än en hund. Hans hund var också hans bästa vän:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12204638.ab
UO dödade hans kärestas djur groteskt.
2015-11-02, 13:18
Medlem
Yxzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Tror knappast han sprang runt och letade lampskärm precis efter han hängt henne. Avsikten med brottet lär ju ha varit att se henne lida och det missar han ju om han går därifrån. Han kan ju ha stryp/hängt henne långsamt också så han drog ut lidandet för att kunna få ståkuk. Rep och lampskärm hade han säkert placerat ut vid den tilltänkta mordplatsen redan innan han hittade ett offer.

Det mesta var nog planerat utom själva offret!
Kan han ha lagt en presenning under Lisa när han hängde henne?
Eftersom det inte finns några spår i bilen så måste ju hon ha virats in i något...vart har den isf tagit vägen?
2015-11-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Säkert förberett. Han hade all tid i världen iom att han gick ut kl 16 och var till ladan x flera.
I varje fall kan repet och tejpen varit förberedda. Tänker på att GM hade tid att lägga tillbaka tejprullen i lådan där den låg innan.
2015-11-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Denne Torbjörn från missing people är tydligen mycket stolt av sig själv och tycker att han medverkat till genombrottet i mordfallet, han ger mig dårliga vibbar aka the 15 minutes of fame typen:

https://www.facebook.com/torbjorn.bergman.9?fref=ts

Jag tycker till skillnad från dig då att han har all rätt att vara stolt över sin insats. Där och då fick hela utredningen ett genombrott.
Medlem
Vänta nu... Vittnet som förhördes som jobba på martorp. Han hade ju själv åkt runt med fyrhjuling och var de inte någon som sa här på flashback den veckan som nämnde något om nån konstig typ på fyrhjuling som åkte runt och borde kontrolleras.
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Det som däremot är vida känt inom psykologin; människor som lider av personlighetsstörning, asociala symptom, överdriven komplexitet eller diverse psykisk sjukdom är att de är verkliga djurvänner som regel. De känner mer släktskap, empati för djur - oftast inom kategorin "husdjur", som hund/katt.

Jasså det är vida känt? Tortyr av djur och insikter är vanligt bland barn som är psykopater eller har liknande störning t.ex..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in