2015-11-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Troligtvis arbetsgivaren AJ som talat med modern. Alt. arbetsgivarens fru.

Hur skulle dom veta då, att Lisa blev funnen i BPA boden? Det var avspärrat däruppe. och inte bara där vid tillfället.
Medlem
Citat:
Troligtvis arbetsgivaren AJ som talat med modern. Alt. arbetsgivarens fru.

Hur skulle de ha kommunicerat? NB kan lite engelska efter att ha bott i England, AB kan ingen engelska, inte alls troligt att deras mor kan någon engelska.
Medlem
ieshos avatar
Jag har aldrig misstrott polisens misstankar mot litauerna. Tyckte det var konstigt bara att man lät två av dem lämna Sverige mitt under utredningen. Jag började med förhören med hustrun och brodern i fuppen och blev övertygad om att den åtalade åtminstone varit delaktig i mordet.

Men när jag läser förhören med den åtalade själv ser jag (ännu) inga svagheter. Han vidhåller att han skypat med mamman, lämnar sina koder till polisen och menar att de kan kolla i historiken på hans dator. Han är expert på att ljuga eller så lever han med flera alternativa scenarier eller så är han oskyldig. Ingen normal människa kan utan att visa ångest vara så kylig i den situationen. En skyldig frisk människa skulle förstå att datorn skulle bevisa att han ljuger.

Jag har aldrig varit så förtjust i DNA-bevis och känner lite obehag för att spotta och kissa utomhus nuförtiden, paranoid som jag är, och den åtalade verkar ha gjort ladan mitt emot kaféet till en DNA-gruva.

Det har upphittats tre olika typer av örhängen, som tillhört den mördade, på strategiska platser. Jag vet inte om alla sex hängena hittades så eller om något av dem satt kvar på kroppen när den hittades. Ett par var ringformade och ska ha suttit på själva örat, ett par var stavformade och ska ha suttit på örsnibben och de som hittades nära den påstådda platsen för hängningen var hängen med pärlor (vilka inte redovisas var de ska ha suttit).

Nu undrar jag, vad finns som talar emot den åtalade som inte teoretiskt skulle kunna vara utplacerat? Det starkaste tycker jag är förhören med hustrun och brodern och det är väl långsökt att dessa skulle vara oegentliga.

Det där att han skulle ha stört Missing people verkar lite hysteriskt. Han kanske bara berättade att han sett militärer söka på den gård där kroppen sedan återfanns.
Senast redigerad av iesho 2015-11-01 kl. 21:45.
2015-11-01, 21:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Leif GW i GT: En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse, och utan att vi för den skull har behövt tumma på den rättssäkerhet som ibland håller tänkande och kännande människor sömnlösa om natten.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/lisa-holm-bevisen-haller-for-livstids-fangelsestraff/
Precis, livstidsstraff, det är det jag skriver också.
2015-11-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Hur skulle dom veta då, att Lisa blev funnen i BPA boden? Det var avspärrat däruppe. och inte bara där vid tillfället.

Tja AJ äger marken och blev troligtvis informerad? LH hittades 12/6, och det framkom väl redan på natten där att det var Martorp det handlade om.
2015-11-01, 21:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du verkar inte förstå innebörden av ordet vederlagt? Typ bevisat, styrkt ...
https://sv.wiktionary.org/wiki/vederl%C3%A4gga
"motbevisa, lägga bevis emot"
2015-11-01, 21:39
Medlem
Citat:

AJ hade hört att hon hittades i byssjan, sa han i förhör.
2015-11-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hur skulle de ha kommunicerat? NB kan lite engelska efter att ha bott i England, AB kan ingen engelska, inte alls troligt att deras mor kan någon engelska.

På något vis har de kommunicerat, eftersom modern redan då drog upp att de tre hade setts dricka kaffe utanför sitt hus (AJs frus vittnesmål).
Tror säkert att de haft kontakt, och att AJ informerat om vad som händer.

Det fanns fler litauer på bygden. Inte omöjligt att någon av dem tolkat.
Senast redigerad av julusa 2015-11-01 kl. 21:45.
2015-11-01, 21:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag vet att det var vid Gum och Håkan Jonsgården som jag tidigare nämnde. Han kan ha kört tillbaka till bostaden via Martorp. Och tillförlitliga vittnen såg både bil och en vinkande NB. Hustrun var borta och AB låg och sov.

Ska man skära av silvertejp dras den ut en kortare eller längre bit, kanten skärs av och kvar blir en fri remsa att applicera på valfritt material och silvertejp fäster direkt. Längre än så behöver vi inte diskutera.
Varför skulle han köra den omvägen? Om det var han så hade han väl ett ärende till Martorp. Det är lättare att fästa tejp med händerna.
2015-11-01, 21:42
Medlem
Citat:
Tja AJ äger marken och blev troligtvis informerad? LH hittades 12/6, och det framkom väl redan på natten där att det var Martorp det handlade om.

Nej, det framkom inte då alls. det har blivit bekräftat av polis låååååångt senare, och inte ens då var specifikt.
2015-11-01, 21:43
Medlem
[quote=Remark|55244328]
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
"mycket av dom här bitarna har ju vederlagt åklagarens påståenden i detta" säger Lars Johansson.

Så nu tycker t o m Lars Johansson att åklagarens påståenden är fullständigt felaktiga.

http://www.skovdenyheter.se/article/johansson-vill-inte-paverka-ratten/

Lars Johansson gör i övrigt ett förvirrat intryck. Som vanligt.[/QUOT

Du verkar inte förstå innebörden av ordet vederlagt? Typ bevisat, styrkt ...

Frågan är nog snarare om du har förstått ordets innebörd.
2015-11-01, 21:44
Medlem
Citat:
Nej, det framkom inte då alls. det har blivit bekräftat av polis låååååångt senare, och inte ens då var specifikt.

AJ har med all sannolikhet blivit informerad vad som skett på hans mark.
Nån undrade hur mamman kunde veta. Ger en rimlig förklaring här.

Och vi som följde live-sändningarna begrep att det var Martorp, och man undrade över detta intresse för byssjan.
Senast redigerad av julusa 2015-11-01 kl. 21:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in