2015-11-01, 18:30
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag har inte de bilderna. I min FUP är det sekretess

I ett förhör visas bilder ur sekretessen för den förhörde och orden som FL säger då beskriver hur bilden ser ut. Att höger öga är tejpat. Vad jag minns så fick alla 3 se, men minns inte om beskrivningen nämns i 3 förhör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Adriana hade sett rökande på sid 984, och påpekade att det troligen finns fimpar.
Det du hänvisar till är ju en avrapporterings-PM. Det är polisen som dokumenterar uppslaget om fimp. Dessutom upprättad på basis av faderns tips.

I förhör vacklar Adriana om rökandet och någon fimp nämner hon aldrig. FUP sid 984, just det.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du har antytt en annan mördare ända sen start av fallet. Var finns bevis för en annan mördare?
*suck* Vad finns det för bevis för att NB mördade. Det är det målet gäller. För att fria honom i ett indiciemål räcker det med att visa att någon annan kan ha gjort det.
2015-11-01, 18:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det du hänvisar till är ju en avrapporterings-PM. Det är polisen som dokumenterar uppslaget om fimp. Dessutom upprättad på basis av faderns tips.

I förhör vacklar Adriana om rökandet och någon fimp nämner hon aldrig. FUP sid 984, just det.
Sid 984: "Troligen finns det fimpar kvar då mannen rökte utanför bilen".
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnes
En teori hur det skulle kunnat gå till.

Lisa smsar hem att hon är påväg med texten "nu". Säger sedan "hejdå" till sina kollegor, sätter i hörlurarna i öronen och sätter på musik.
När Lisa sitter på mopeden startklar blir hon kontaktad av NB, stänger av musiken och råkar då göra ett pocketcall". Hjälmen hänger över armen, den har hon inte hunnit sätta på sig än.
Får frågan på knagglig svenska "kan du hjälpa mig?" eller "får jag störa lite" och svarar "det är klart".
Hon följer med bort till NBs bil och får där kniven mot halsen och blir intvingad i ladan.

Det uppstår någon form av tumult i ladan eftersom både Lisa och NB blöder. Lisa kanske ramlar och faller med ansiktet mot hjälmen och börjar blöda ur munnen? NB kanske får en smäll över näsan. Blöder mycket från näsan alt mun.

Han är så inne i sina sexuella fantasier och drömmar att allt annat försvinner. Han är ute efter spänningen. Att balansera mellan medvetslöshet och inte. Att hon är maktlös när han tar för sig av henne.
Han har bundit henne med snara runt hals och sedan virat repet runt röret. Sedan har han dragit i det tills hon står på tår. Han tejpat över mun för att hon ska tystna. Han njuter av att se henne kämpa. NB tejpar runt huvudet upp mot repet för hon ska vara upprätt, kunna andas lite till. För att kunna fortsätta med sina sexuella lekar. Men hon orkar inte stå på tå mer och blir hängd.

Plötsligt vaknar NB upp ur sitt tillstånd och inser att flickan är död. Han får panik och skär ner henne. Tar in henne i bilen där skyddsplast finns (denna byter han ut senare där av inga spår). Han kör i ilfart mot Martorp. Han åker till byssjan och försöker gömma Lisa i ett litet skåp med våldsam kraft i panik och stress. Sedan tar han hjälm jacka och lägger det i en rishög för att kunna elda upp detta senare. Antagligen tänker han elda det tillsammans med Lisa. Nu hinner han inte, han måste hem och få ett alibi och han kan inte väcka uppmärksamhet.

Det han inte märker när han tar ut jackan ur bilen är att sakerna i jackfickan trillat ner på golvet. Detta märker han först när han har åkt iväg med bilen. För att inte bli upptäkt att han varit på Martorp kör han en annan väg tillbaka till cafét/ladan. På vägen tillbaks kastar han ut mobilskal, körkort, kvitton och övrigt ut i gräset för att bli av med de sista spåren av Lisa...

Gällande fruns DNA på Lisas trosor så tror jag det kommer från honom. Kanske hade han analsex med sin fru kvällen innan?

Tidsförloppet
Om han tog kontakt med Lisa 18:26 och ringde sin mamma runt 19:30 så har han ca 1 timme på sig.
Det tar 5 min till Martorp, 10 min t&r. I Martorp har han handlat snabbt och i panik. Säg att väl där tar det ca 10 min att besluta sig om var han ska placera henne och att utföra det. Antagligen är det vetskapen om rishögen som gör att han åker just dit. Om han lägger 20 min på bortforslande och gömmande har han 40 min på sig i ladan att utföra sitt dåd.

Bara en teori

Väl skrivet. Tror detta är ganska nära det händelseförlopo som ägt rum. Tror dock inte han tänkt elda LH, snarare flytta kroppen och göra sig av med den för att polis inte ska kunna hitta en bränd kropp i rishögen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Som jag minns det så ringde han in senare och kompletterade med något.
Kan ju vara nåt så enkelt som nåt nytt klistermärke eller färgen på hakremmen eller nåt.

Om nån skulle bett mig beskriva mina barns mopedhjälmar så skulle jag nog i ett inledningsskede enbart minnas vilken grundfärg den har.
Kanske har han tagit fram något foto och sett att hjälmen hade nåt märke eller så.
'

Stefan Holm ringde dagen innan hjälmen hittades och korrigerade sig själv.
Eller rättare sagt han ringde - och dagen efter hittades hjälmen.
Detta trots att han "startat" Lisa på morgonen den 7:e.
Medlem
Citat:
Är det den gula fläcken som du kallar blod?

Hur som helst kan det vara kontaminering.

Fläcken är verkligen svårt att se. Skulle nästna våga säga att det ser ut som jeansen är tvättade, men blodfläcken har inte gått bort i tvätten helt, bara bleknat.
2015-11-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Lögn igen, sluta skriv lögner i tråden, för fan!!!

Förhör med Victor Strandh 8:e juni, sid 91 i FUP:

Victor visar sin senaste kontakt med Lisa på Snapchat. Det enda man ser är en tidsangivelse
som är "3:30em". (Förhörsledarens anteckning: Bild på Victors senaste kontakt med Lisa på
Snapchat bifogas förhöret.)
Victor tillfrågas om han tror att kontakten med Lisa var igår ca 15.30. Victor tror att det kan
stämma.

Vad gjorde du själv igår?
Victor var klar med på gjutningen hos sin pappa klockan 12 på dagen. Victor klargör att han
själv nog skickade bilden på Snapchat till Lisa ca kl. 11.00 och att hon svarade på den först ca
kl. 15.30.
¨

Det gör det väl ännu "värre" - att Lisa snapchattade med pojke samtidigt som pappa (och mamma) var där. Hon ville ju inte fika med dem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Fläcken är verkligen svårt att se. Skulle nästna våga säga att det ser ut som jeansen är tvättade, men blodfläcken har inte gått bort i tvätten helt, bara bleknat.

Fast den visar +4 (mycket starkt) för att det är NB:s.
Medlem
Förstås ljuger NB . Han har sett Lisa och hanterat hennes döda kropp. Men var det han som lockade eller tvingade henne in ladan och kvävde henne? För det första så måste NB i så fall ha hängt utanför kafet en lägre tid. Alla vet att kafet stänger 18 men städningen osv tar väl olika tid, beroende på hur mycket fanns att göra. Jag inte se att Lisa skulle ha gått i ladan frivilligt om en tandlös litauer hade bett henne om det. Men kanske om en stiligare karl bad henne om det. Hennes fingeravtryck finns på tejprullen. Hur kan man förklara det? Några vittnen har också sett en bil utanför lådan som inte stämmer med litauerna a bil. NB må ha runkat hur mycket som helst i ladan men om han var så het på gröten så förstår inte varför han inte våldtog Lisa. Om han nu var så sugen på henne. Han hade gott om tid på sig. Han kunde knappast veta att LIsas familj skulle sakna henne så snabbt. Vad NBs avföring i ladan beträffar så tror att fick ont magen när han insåg att det var ett pådrag efter Lisa och att han hade lämnat massa DNA efter sig för att först figurera ett självmord genom. hängning och sedan nödtorftig gömma henne i Martorp.
2015-11-01, 18:35
Medlem
Citat:
Nej, vi pratar om NB som medhjälpare, "städare".

Om man ska städa upp efter ett mord så är man väl extra noga med att ta på sig handskar så man inte får ta straffet för ett mord som en annan gjort? Dessutom har NB svarat i rätten att han aldrig skulle gå med på att städa upp efter ett mord en annan begått. Dessutom, om han bara städat så borde han börjat sjunga nu för att slippa livstidsstraff. Man måste också med städteorin ha förklaringar till varför en kvinna pekat ut honom för att ha försökt få in henne i bilen dagen innan m.m.
2015-11-01, 18:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
*suck* Vad finns det för bevis för att NB mördade. Det är det målet gäller. För att fria honom i ett indiciemål räcker det med att visa att någon annan kan ha gjort det.

FUP är den bekant? Var i den står det att någon annan kan ha gjort det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in