2015-11-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det? Mjölkrummet kontrollerades inte förrän polisen kom. När pappan kom kan mördaren ha varit inne i mjölkrummet. Han behöver inte ha hört bilen komma, men larmet hörde han. När pappan tittade in i ladan kan han ha gömt sig i mjölkrummet. Det framgår inte om pappan tittade på ladans baksida, och därmed inte heller om det fanns några bilar där. Medan pappan väntade på Lena körde han en sväng till Källby. Mördaren kan ha smitit med kroppen under tiden.

Men varför skulle mördaren ta Lisa typ 18.26 för att sedan gå ut ur
ladan 18.31 då pizzasnubben körde förbi?
2015-11-01, 14:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Hur förklarar du att den åtalade GM blod finns på bl.a avigsidan vid knäppningen på hennes jeans?
Det är en blodfläck (FUP s 544) så kom inte med nåt skitsnack om kontaminering!!

Nu har jag bara tagit en bit från förhör med MGM men här säger ju polisen att alla dessa fynd
nämda är blandning av Lisa och MGMs blod och DNA !

Så nu undrar jag värkligen om jag hade rätt i mitt inlägg som jag postade häromdagen (se längre ner i detta inlägg)

FUP sidan 1663
Det är på det är på insidan om man har byxorna på sig. Så alltså det om du har
byxorna på dig så och byxorna är knäppta så på insidan knäppningen där han man
säkrat också en blodfläck, det blodet har test … testats som en blandning mellan ditt
och Lisas blod eller dna
.

I området kring knäppningen på samma byxor var det en
blandning av dna mellan dig och Lisa
. Utanpå de här byxorna om hon hade vart klädd
hade hon ett par träningsbyxor.

Gå … vilka byxor an … använde hon?

Äh på träningsbyxorna hade suttit utanpå de här jeansen jag har pratat om hittills,
även de var vrängda, de här träningsbyxorna ut och in och satt nere vid smalbenen äh
på avigsidan på höger upptill har man dna testat ett område och där är det ett bland
med dna mellan dig och Lisa
, på rätsidan …

Rätsidan, vilken sida?
Utsidan blir det på byxorna om de sitter normalt, på höger upp finns också ett bland
dna mellan dig och Lisa,
även på avigsidan på vänstra delen på uppsidan på de byxorna
finns ett bland dna mellan dig och Lisa. Äh trosorna, hennes trosor satt nere på runt
smalbenen och där har man testat ett sekret på, på trosorna och det fanns på höger sida
framstycke, på rätsidan och det är ett bland dna mellan Irina och Lisa … och det gör ju
givetvis att Irina blir misstänkt. Äh i en rishög utanför den här byssjan så har man
också gjort fynd äh här anträffades i rishögen Lisas hjälm och hennes jacka, kan vara
lite svårt och se på bilden, men det är det som är inringat, jackan skymtar lite rosa och
här kan man skymta hjälmen och den undre bilden är en närmare bild på samma sak.
Äh och bredvid rishögen så anträffas hennes hörlurar. Äh här kan vi se ja … hennes
jacka och vid ankomsten då till laboratorium så var jackärmen vrä … vrängd ut och in.
Äh vidare kan man se foton här och äh på äh vid G så ser man en besudling som är lite
rödaktig det … det är blod och det är ditt blod. Äh vid området D eller rättare sagt det
är D som är området och G som är pilen, mmm men i D där så är det ett område som
där man har dna testat och äh där ett bland dna där från dig och Lisa. På i område C
som du ser på andra armen så finns äh ett bland dna mellan dig och Lisa och man tittar
på bakstycket på samma jacka i område äh D, ja jag ska se bara, ja D äh så har du det
på höger ärm ett bland dna mellan dig och (ohörbart) Lisa säkrats äh och äh i område
B en bland dna mellan dig och Lisa

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Om de hittar en blodfläck/ fragment av blod och fläcken innehåller dna från både offer och mgm hur skiljer man från vem blodet är?
När man frambringar dna så gör man en lösning och ur den lösningen får man fram delar av dna som anses matcha.
Så hur vet man vems blod det är?
Har inte sett detta i fup!

Otroligt bra fråga

Jag har tänkt samma sak;

Tänk om de blodfläckar man säger är MGMs blod i verkligheten är Lisas blod men att det fanns MGMs DNA på samma ställe som Lisas blod och att på just det stället finns begges DNA men bara en av dom är upphov till blodet.

Om det är möjligt, ja då har vi svaret på hur MGM kan vara oskyldig på trots av all denna tekniska bevis.

Om jag var advokaten skulle jag skicka alla dessa MGM blod besudligar till englands bästa forensic lab och be dom testa.

2015-11-01, 14:44
Medlem
Citat:
Varför det? Mjölkrummet kontrollerades inte förrän polisen kom. När pappan kom kan mördaren ha varit inne i mjölkrummet. Han behöver inte ha hört bilen komma, men larmet hörde han. När pappan tittade in i ladan kan han ha gömt sig i mjölkrummet. Det framgår inte om pappan tittade på ladans baksida, och därmed inte heller om det fanns några bilar där. Medan pappan väntade på Lena körde han en sväng till Källby. Mördaren kan ha smitit med kroppen under tiden.

Pappan gick inte in i ladan, men han gick runt ladan.
2015-11-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
GJ uppger väl inte ens att han pratat med HJ i det första förhöret vad jag minns?

Men de gjorde ju det. Pratade i fem minuter när de möttes!
2015-11-01, 14:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Men varför skulle mördaren ta Lisa typ 18.26 för att sedan gå ut ur
ladan 18.31 då pizzasnubben körde förbi?
Pizzasnubben körde förbi före 18:30, och betalade pizza 18:31. Mannen kan ha gått ut samtidigt med att tjejerna försvann ur synhåll.
2015-11-01, 14:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Pappan gick inte in i ladan, men han gick runt ladan.
Jo, det stämmer, men han säger ingenting om det fanns någon bil eller inte.
2015-11-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det finns ingenting som kan dölja liklukt... den tränger igenom allt tamigfan.
Polisen avsökte byssjan invändigt med tjänstehund o utvändigt med dito utbildad för krim/liksök, ingen av hundarna markerade... Likhundar kan känna vittring vid gynsamma förhållande typ 25 m under vatten o drygap 1 m under jord
2015-11-01, 14:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Detta har jag missat! Fanns LHs DNA i AJs baksäte?
Nej, jag hittade inte den uppgiften i FUP utan det var en blodfläck jag såg i ett inlägg och missuppfattade.
Ber om ursäkt för det.
Jag har editerat och lagt dit det i mitt inlägg.
2015-11-01, 14:53
Medlem
Jag tror kanske inte på HJ:s inblandning. Men man måste vara
100% säker! Tänk om fel person får livstids fängelse. Jag vet att
tidigare förhör kan vara mer pålitliga än senare versioner. GJ uppger
faktiskt tiden 18.30, i de första förhören. Funderade på om de metalliska
ljudet skulle kunna komma från en instrumentbräda i en bil. Rösterna
skulle kunna vara GJ med dotter som talade med LH. Det skulle passa i tiden,
18.26 för fickringningen, för att sedan GJ rullade in på godset 18.30.
Men varför ändrar GJ sin tid med 40?! minuter i senare förhör.
Så jäkla svårt kan det väl ändå inte vara?!
2015-11-01, 14:53
Medlem
Citat:
Jo, det stämmer, men han säger ingenting om det fanns någon bil eller inte.
Du tror inte att han skulle ha reagerat efteråt om det hade funnits en bil utanför ladan? Det var ju sent på kvällen.
2015-11-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Lars Johansson och hans gubbar kanske inte är så korkade som många foliehattar sagt!

Jag fick höra både det ena och andra då jag pratat med två erfarna poliser i 60-års åldern, som sa att Lars Johansson är klipsk och som klippt och skuren för ett sånt här fall.

Leif GW tycker tydligen oxå det!

"För en vecka sedan fick jag så tillfälle att läsa förundersökningen om mordet på Lisa Holm.
En närmast exemplarisk polisutredning på 2000 sidor – vilket dock sällan är något givet styrkebesked i sådana här sammanhang – men som just i det här fallet präglas av ett systematiskt juridiskt tänkande och ett polisiärt hantverk som vittnar om både kreativitet, stor noggrannhet och en ytterst omfattande arbetsinsats.
Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.

En helhet bestående av fyra delar, tillsammans starka nog för att uppfylla lagens krav på det hårdaste straffet som vi kan döma någon till här i landet, livstids fängelse, och utan att vi för den skull har behövt tumma på den rättssäkerhet som ibland håller tänkande och kännande människor sömnlösa om natten."

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/lisa-holm-bevisen-haller-for-livstids-fangelsestraff/

Ja, det ser onekligen mörkt ut för NB. LGW är sannerligen inte känd för överord när han beskriver polisens utredningar men här är han snudd på lyrisk över det gedigna arbetet.
2015-11-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Jag tror kanske inte på HJ:s inblandning. Men man måste vara
100% säker! Tänk om fel person får livstids fängelse. Jag vet att
tidigare förhör kan vara mer pålitliga än senare versioner. GJ uppger
faktiskt tiden 18.30, i de första förhören. Funderade på om de metalliska
ljudet skulle kunna komma från en instrumentbräda i en bil. Rösterna
skulle kunna vara GJ med dotter som talade med LH. Det skulle passa i tiden,
18.26 för fickringningen, för att sedan GJ rullade in på godset 18.30.
Men varför ändrar GJ sin tid med 40?! minuter i senare förhör.
Så jäkla svårt kan det väl ändå inte vara?!

Jämför med reaktionen när IB ändrar lite på tiderna efter hård press...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in