2015-11-01, 13:09
Medlem
På sida 1378 så säger NB att han ville träffa en Cristoffer och fråga honom om han fick ta med sig deras katt till Litauen.

Har jag missat något här? Hade dom planerat att flytta hem inom snar tid? Det borde ju vara VÄLDIGT relevant isåfall.
2015-11-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bra resonemang.

Tidsschemat ger inte utrymme till något annat än dödandet. Det har man redan kunnat lista ut. Inget sexrelaterat. Men varför bara döda? Har NB leijts att utföra detta? Eller var han en medhjälpare ? Var NB kanske tvingat att utföra mordet? Vad är motivet att LH skulle behöva döda?

Jag har mina funderingar, har haft redan från början, men jag låter vara...

Tidsschemat ger utrymme bara för att döda, men det kanske räcker för NB. Det sexuella har han resten av livet på sig för. Jag tänker att han kanske dödade för att ha minnet av dödandet att använda i sina fantasier.
2015-11-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
På sida 1378 så säger NB att han ville träffa en Cristoffer och fråga honom om han fick ta med sig deras katt till Litauen.

Har jag missat något här? Hade dom planerat att flytta hem inom snar tid? Det borde ju vara VÄLDIGT relevant isåfall.

De skulle hem 30/6

Minns ej om det var semester eller för gott. Tror semester.
2015-11-01, 13:14
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro

De hade bokat plats på färjan sedan länge till den siste juni.
2015-11-01, 13:14
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
De skulle hem 30/6

Minns ej om det var semester eller för gott. Tror semester.

Den yngre skulle hem för gott, inte den äldre.
2015-11-01, 13:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Hur förklarar du att den åtalades blod finns på bl.a avigsidan vid knäppningen på hennes jeans?
Det är en blodfläck! sid 544 i FUP.
En förklaring kan vara att NB knäppte upp gylfknappen och drog ner byxorna. Men kontaminering kan inte uteslutas, fläcken är så liten att den inte syns.
2015-11-01, 13:15
Medlem
Läser på många ställen även Leif GW sammanfattning i Expressen. Där står det att MGM dagen innan försökte lura in joggerskan i bilen. Det har blivit någon slags sanning. Det vi vet om just joggerskan är att han ville få henne att peka ut Medelplana på en karta i sin bil. Han nekar till att detta har inträffat. Vittnet pekar ut honom och säger dessutom att han betett sig underligt. MGM har ju trots det fortfarande inte begått något olagligt i just det här fallet utan man antar att han har onda avsikter.

Det här säger väl mer att man vill slå fast att MGM inte drar sig för att ljuga och på så sätt kan man ifrågasätta resten av hans vittnesmål. Med tanke på hans goda lokalkännedom borde han väl hitta till Medelplana. Har för mig också att han fnös eller flinade i rätten när joggerskan vittnade.

Till sist, vad skulle hänt vid bilen ? Har det framkommit några teorier om det ?
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-01 kl. 13:50.
2015-11-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ok vi kör ett förtydligande från dagboksbladet.

13 juni 2015
5 B Irina, Misstänkt Offentlig försvarare: Advokat Falck Peter
6 B Aivaras, 840227 Misstänkt Offentlig försvarare: Advokat Ört Thomas
7 Bilevicius Nerijus, 800303 Misstänkt Offentlig försvarare: Advokat Rönnbäck Inger
Offentlig försvarare: Advokat Svärd Helena
8 Bilevicius Nerijus, 800303 Tilltalad Offentlig försvarare: Advokat Rönnbäck Inger

Någon anmälde Svärd för jäv vilket hon friades ifrån. Däremot avsade hon sig uppdraget.
Ny advokat blev då Inger Rönnbäck.

Ture Brandtler sa i förbigående att han skulle ha frågats, men att han avstog. Behöver inte vara sant. Det bara slant ut ur honom. I varje fall så blev Ture rätt imnponerad när SH valde honom som familjens mälsägandebiträde. De festa belv förvånade av SH:s val.
2015-11-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En förklaring kan vara att NB knäppte upp gylfknappen och drog ner byxorna. Men kontaminering kan inte uteslutas, fläcken är så liten att den inte syns.

Den icke undersökta blodpölen i ladan, man kan undra vems den var. Om det är NBs, skulle en förslagen alternativ GM ha kunnat dutta runt det där blodet på väl valda ställen.
Säger inte NB att han skadat sig dagen innan försvinnandet?
2015-11-01, 13:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
...Där står det att MGM dagen innan försökte lura in joggerskan i bilen. Det har blivit någon slags sanning. Det vi vet om just joggerskan är att han ville få henne att peka ut (Martorp -kan ta fel på namnet ) på en karta i sin bil. Han nekar till att detta har inträffat. Vittnet pekar ut honom och säger dessutom att han betett sig underligt.
(...)

Medelplana var det han påståtts fråga om vägen till.
Det här "nyckelvittnet" kan man ta med en nypa salt om man är konspiratoriskt lagd. Hon är gift med en som har luddigt alibi för den kritiska tidsperioden.
2015-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Läser på många ställen även Leif GW sammanfattning i Expressen. Där står det att MGM dagen innan försökte lura in joggerskan i bilen. Det har blivit någon slags sanning. Det vi vet om just joggerskan är att han ville få henne att peka ut (Martorp -kan ta fel på namnet ) på en karta i sin bil. Han nekar till att detta har inträffat. Vittnet pekar ut honom och säger dessutom att han betett sig underligt. MGM har ju trots det fortfarande inte begått något olagligt i just det här fallet utan man antar att han har onda avsikter.

Det här säger väl mer att man vill slå fast att MGM inte drar sig för att ljuga och på så sätt kan man ifrågasätta resten av hans vittnesmål. Med tanke på hans goda lokalkännedom borde han väl hitta till Martorp. Har för mig också att han fnös eller flinade i rätten när joggerskan vittnade.

Till sist, vad skulle hänt vid bilen ? Har det framkommit några teorier om det ?
Grejen var ju att joggerskan anmälde detta dagen innan Lisa försvann!
2015-11-01, 13:22
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Skojar du!! Blodfläcken syns visst TYDLIGT!!

https://minfil.org/Y4k8k2b5bc/s._544.bmp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in