2015-10-31, 18:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om du till varje pris vill undvika ordet konspiratoriskt, som för all del är pejorativt, så finns det fortfarande inget som tyder på att detta har inträffat och det strider mot Ockhams rakkniv att anta en mer komplicerad lösning där den okände andre får ersätta NB utan något högre förklaringsvärde.

Om du skall ha sådan krav på att utesluta att den synbara GM agerat på annans uppdrag så räcker det inte att det finns kopiösa mängder DNA och blodspår som kopplar GM och offer och tydliga avtryck på det tveklösa mordvapnet, för du kan alltid konstruera denna invändning.

Det rimliga måste vara att förklaringsbördan i detta läge är på den misstänkte. Hävdar han att han agerat städare får vi bedöma det, annars kan vi med hypergott samvetet strunta i det.

Varför ödsla tid och trådutrymme på att diskutera förutsättningarna för detta scenario? Det är och förblir en återvändsgränd utan något konkret att basera det på.
Rättsväsendet kanske kan nöja sig utan förklaring, men kan nästa flicka som mördas känna sig nöjd med det?
2015-10-31, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tänkte lite så förut, mest på att brodern kunnat göra det om han förstått vad NB gjort - som en snitslad bana så polisen skulle hitta kroppen, av samvetsskäl och rädsla för brodern. Man har haft så mycket funderingar kring det mesta, men tror på händelseförloppet såsom LGW framställer det - låter logiskt. NB har nog inte direkt handlat logiskt efter mordet, var ont om tid - och förnuft.

Dom är litauer. Så hade en svensk gjort. Men inte dom. Om lillebror vet att storebror är ett psykfall och nu ser att storebror gjort detta då lillebror tittat bort så hjälper han honom komma undan till varje pris. Det är ju hans bror. Så tar han itu med storebror sen men först måste han klara sig. Han tar i värsta fall på sig ett medhjälp eller försvårande eller vad det kallas. Men det är ändå inte samma som att storebror sitter på livstid för mord.
Senast redigerad av Kris00tian 2015-10-31 kl. 19:01.
2015-10-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hohoho!
Nopomil, XavvonZac, Vastmanlanning!

Jag anropar er eftersom ni tar upp pappan gång efter annan i misstron.
Kan ni 1. berätta om hans roll i det hela 2. samt hur NB:s blod DNA är överallt - speciellt på insidan av hennes byxor, tack.

Eftersom polis helt har mörkat omständigheterna kring pappa Holm så blir det svårt. Redan där borde varningsklockorna ringa. Varför redovisas inte innehåll i sms, var pappan har befunnit sig under kvällen/natten, vad som hände tidigare under dagen mellan pappan och LH osv?

Varför utreder inte polisen hur pappans relation med dottern var egentligen? Hur var pappa Holm inom hemmets väggar, hur behandlade pappa Holm sin familj osv?

Det finns en hel del tveksamheter kring pappa Holm. Han framstår inte som en god förälder. Han framstår som en speciell (i negativ bemärkelse) person. Vad döljs där egentligen? Pappa Holm "engagerade sig till fyllo" under veckan LH är försvunnen. Pappa Holm väljer Tore Brandtler som "målsägarbiträde". Hans beteende känns igen, det är alltför bekant...

Varför är inte skärpet undersökt? Blev det inget DNA på skärpet, om det finns innanför linningen?
Är DNA-"bevisen" logiska menar du? Eller är DNA-"bevisen" planterade dvs en efterhandskonstruktion av några som inte har tänkt hela vägen?
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
En sadistisk personlighet hade tveklöst Älskat ett utdraget tejpande.
det hade varit nästintill det vviktigaste i hans fantasi. Och han hade gjort det omsorgsfullt och utstuderat.

Men, som jag tidigare skrev, så påminner detta fall om ett typiskt sk Arrangerat mord.
Sättet hon var instoppad i ett litet skåp, med kläderna taktiskt neddragna och utvända - men Utan nåson som helst sexuell inblandning.

DET är Udda.

Det är Exakt ngt sånt en som ville Arrangera ett ofrvilligt dråp hade gjort.
dvs för att få det till att SE ut som ett sex-mord av något perco.
Så att ingen sk titta åt hans håll.

JAg har redan från början förkalrat att många detaljer i detta fall påminner Starkt om arrangerade saker.

Som tex Mopedens nyckel.

De utslängda spåren.

Och nu, Lisas avklädning, utan sex-spår.

Låt oss anta att Nejirus dödat henne. Men isf kan det itne ha varit pga sex-motiv. Utan då av en olycka.
Och han/de arrangerade det för att se ut som sex-mord så de själv inte skulle bli misstänkta ...
Men det håller inte med tanke på Nejirus alibi, som är allt för stabilt för att rubbas.

Mopedolycka då?
Tänk på att -
1. Mopeden fördades Söderut
2. Söderut hittades krosade mobilskalet
3. pappan var den ende som hade förklaring till skadorna på mopeden
4. pappan var den förste att pilla på mopeden
5. pappan råkade utlösa larmet på caféet
6. pappan körde i en hisnande fart (tog bara 30 min, hälften av beräknad tid för Lisas mopedfärd))
7. pappan var Arg för han trodde Lisa skulle på fest med Pojkar

Så du tror att fadern skulle besudlat dotterns minne om han råkat köra på henne? Det var fasiken det mest långsökta jag läst! Skulle han, enligt dig, ha arrangerat allt och hängt upp och behandlat kroppen med sådan respektlöshet, bara för att slippa ta "smällen"...?

Vilken far skulle görs något slikt? Ja, många människor är knepiga, men denna teori ger jag inget för...
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Men om frun var arg på Lisa? Hon misstänkte genom brodern att NB stod och iakttog flickor vid café. Hon slår ihjäl Lisa.Brodern och frun håller ihop de ger varandra alibi. De påstår att MGM varit orolig och rökt mycket .Vem talar sant .De kan ljuga .Det kan även vara någon annan

Vem menar du skulle gjort detta. Har du läst FUP? Jag blir så trött
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Ja denne Viktor enligt FUP. Vart vill du komma? Det är fortfarande ingen "okänd" från "internet".

Tillhör även du skaran högst efterblivna i tråden? Herrejävlar vilket jävla skräp det är här inne..

Var snäll och läs inlägget jag svarade på.
2015-10-31, 19:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Lite synd att ditt inlägg inte kommenterats av trådens alternativteoretiker. Eller alla andra för den delen.
Att DNA (sekret) från MGM:s fru återfunnits på brottsoffrets underkläder minskar naturligtvis urvalet av möjliga gärningspersoner. Till det att Nerijus uppmanat sin fru och bror att ljuga ihop ett alibi* borde inte leda någon annanstans än rakt in i buren på livstid. Slumpen har gränser.

Och som jag sagt tidigare, hade MGM sannolikt tjänat på att medge att han "träffat" BO vid något tillfälle. Den chansen togs inte, och nu är det för sent att ändra sig i detta. Att det finns folk som fortfarande tvivlar (eller inte vågar uttrycka sig i skuldfrågan - hej XeniaOnatoppen) ser jag som intet annat än tragiskt. Snacka om bortkastat engagemang.
* Ett alibi som i sin blotta konstruktion kräver vetskap om när brottet är begånget.

Riktigt. Irina Bilivicenienes DNA är oerhört betydelsefullt som bevis. Det kan inte gärna ha kommit dit som någon sorts allmän kontamination därför att den misstänkte tidigare arbetat på platsen och den kopplar därför med säkerhet de tre litauerna som grupp direkt till mordet. Vidare slutledningar och bevis som MrFold beskriver ger sedan NB som säker GM.
2015-10-31, 19:01
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Vad betyder det?
Ärligt så vore det nog bättre om en så stor tråd vore delad i två delar:
# En för de som inte förkastar FUP och tror att det är rätt GM.
# En tråd för de som kritiserar FUP och letar alternativa gärningsmän.

Det blir inget flöde alls i tråden, ingen dialog. Riktigt surt när man vill diskutera rättsfallet.
Sämsta tråd jag sett ärligt talat.

Gällande plantering så finns det ingen som förklarar plantering av blod?
Skumt.

Den är hemsk, blivit anmäld för att jag inte delar uppfattning med idioter som inte ens kan visa aktning.
Önskar de kunde hålla sig till att läsa och inte skriva.
2015-10-31, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
En sadistisk personlighet hade tveklöst Älskat ett utdraget tejpande.
det hade varit nästintill det vviktigaste i hans fantasi. Och han hade gjort det omsorgsfullt och utstuderat.
Men, som jag tidigare skrev, så påminner detta fall om ett typiskt sk Arrangerat mord.
Sättet hon var instoppad i ett litet skåp, med kläderna taktiskt neddragna och utvända - men Utan nåson som helst sexuell inblandning.

Ok, då förstår jag. Delvis. Men du glömde förklara hur NB:s DNA finns i arrangemanget.
Det var bra att du iaf inte hade med nåt sexuellt övergrepp från pappan. För pedofili är inte trevligt.

Sen är kläderna vrängda av rättsläkare och tekniker. De satt nedhasade på underbenen när hon återfanns.
2015-10-31, 19:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Dom är litauer. Så hade en svensk gjort. Men inte dom. Om lillebror vet att storebror är ett psykfall och nu ser att storebror gjort detta då lillebror tittat bort så hjälper han honom komma undan till varje pris. Det är ju hans bror. Han tar i värsta fall på sig ett medhjälp eller försvårande eller vad det kallas. Men det är ändå inte samma som att storebror sitter på livstid för mord.
Det kan vara tvärtom. Storebror får veta att lillebror har gjort det, och hjälper honom att få undan kroppen trots risk för dom för griftefridsbrott. Han kan t.o.m. vara så lojal att han tar på sig en morddom. Det skulle förklara hustruns agerande i telefon, hon vill inte fria maken och på det sättet sätta dit svågern mot makens vilja. Hon vet inte vad maken har sagt i rätten och kan komma att avslöja alltihop.
2015-10-31, 19:05
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Nej, det menade jag inte men du kan få ett stilpoäng.
För why not? Jag antar han inte var den mest ödmjuka i hanterandet.

Jag tänker att ifall vi ska köra pervospåret utesluter det inte heller att hjälmen kan ha varit på. Det kanske var bra att inte se hennes ansikte för då kunde han föreställa sig att det var mamsen som hängde där...och därför mycket tejp för att inte förstöra illusionen. Sen kom samvetet och han var tvungen att ringa henne och "be om ursäkt" att han försökt att döda henne.
2015-10-31, 19:05
Medlem
I förhör med mamman 8 juni säger hon att det i smset från LH stod "nu" eller "nu åker jag".

Innebär det att pappa Holm inte ens har visat smset för mamman?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in