Citat:
Ursprungligen postat av
oboyglas
Porta 21 är faktiskt ett helt ok torrfoder. Naturligtvis är det inte bra, men om du prompt ska ge torrfoder är det bättre än tex Hill's eller RC.
Men du bör absolut sluta med fri tillgång. Det är omöjligt att banta en katt som får fri tillgång, eftersom det är väldigt svårt att se hur mycket katten egentligen får i sig och om du har mer än en katt vet du inte hur mycket varje katt äter.
Jag hade infört portionsutfodring, typ blötfoder på morgonen och torrfoder på kvällen. Äter inte katterna upp (går ifrån maten), ta undan maten och ge dem vid nästa mattillfälle istället. Annars blir det fri tillgång i praktiken.
Min siameshona gick ner några hekton enbart genom att införa portionsutfodring. Hon åt egentligen samma mängd mat men hon gick ändå ner.
Håller med dig om portionsutfodring, katter behöver inte ha mat framme hela tiden.
Min morsa matar sönder sin katt tills den spyr, med både blöt och torrmat. Försöker förklara för henne att allt det där jävla katt mc donken hon köper till kattskrället är värdelöst och slöseri med pengar. Hon försöker förstå men hänger inte riktigt med, sen slutar det med att hon köper annat skräp istället för skräpet hon köpte dessförinnan.
Gav henne en Mush-boll att ge till sin katt men han åt den inte så då fortsatte hon köpa kommersiell kattmat istället.
Hennes katt är mycket yngre än min katt, men vi får väl se vilken av dem som lever längst.
Vår förra katt som vi köpte när jag gick i högstadiet fick vi avliva för några år sedan eftersom att den var rund som en köttbulle, kunde knappt andas normalt och blev dessutom döv. Katten var inte tjock när jag fortfarande bodde hemma, men ca 1-2 år efter att jag flyttat ut så blev katten på det viset eftersom att katten blev kvar med morsan.
Lightfoder är värdelöst, ge ett foder med bra sammansättning och portionera ut det istället för att tro att lightfoder ska lösa något.
Fel foder och fri tillgång gör katterna tjocka!
Förstår te.x inte hur det kommer sig att dom tycker det är en bra idé att hälla socker i ett lightfoder??? Är det så konstigt då att hundar och katter drabbas folksjukdomar som diabetes och fetma? Näe det är väl bara fucking jävla logiskt.
Förstår inte vad socker har och göra i katt och hundmat!
Kan någon snälla förklara varför??
Förstår inte vad cellulosa och spannmål har där att göra heller??
Dock förstår jag varför dom har det i fodret, det används som
utfyllnad men uppfyller ju ingen funktion för katten. Finns inget näringsvärde för dem i det. Dom kommer således bara skita ut det och kattlådan kommer stinka perkele!
Så jag förstår allvarligt inte varför vissa slösar pengar på torrfoder och annat strunt som innehåller mer värdelösa ingredienser än ingredienser som faktiskt gynnar katten att äta!
Inte fan går jag och ger torkad fisk till grannens kaniner! Dom ska äta grönt så dom får maskrosblad och fryst broccoli av mig på sommaren! Men skit samma, det hör inte hit