2015-10-31, 16:13
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Antagligen har hon en feminin form av namnet. Namnen börjar likadant, men sluten är olika.
Med risk för att någon redan svarat på detta...ändelsena betyder dotter eller son till
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssar
2015-10-31, 16:15
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Vad menar du som inte stämmer? Jag tänker att när någon frågar om tidsangivelser så svarar man sällan exakt på minuten. De flesta av oss som säger "tjugo över" kan mena allt från 16 till 24 över av den anledningen att man sällan vet mer exakt än så.
Lisa kan ju ha skickat sms till pappan (om att hon snart var klar för avfärd) inför att de skulle låsa och larma caféet, likväl som efter att de gjort det och hon står vid moppen. Det är sannolikt en differens runt fem minuter där. Därmed är det också svårt att säga när fickringningen ägde rum i förhållande till alla dessa små händelser före eller efter.

Det är taget från förhör i förundersökningen. Därför finns ingen mening med att spekulera i om det jag postat kan stämma. För det är inte min teori, utan vad de säger till polisen i förhör.

Men visst man kan inte ange allt på minuten det är jag medveten om. Men läser du vad jag skriver så kanske du förstår vad min fråga är.

Men näe, jag har inte ifrågasatt polisen eller Lisas kolleger!!
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tro mig, man flyttar inte ett fyra dagar gammalt lik hur som helst, om det inte legat väldigt svalt...
Det är nog detta som avgjort det hela - det har varit relativt svalt och det luktar unket dess innan. Det var juni men det var inte högsommarhetta, snarare relativt kyligt för att ha varit juni om jag inte missminner mig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hur förhåller det sig nu då med vad som får anses bevisat om det falska alibit? Hustrun ger inte NB alibi och han saknar ju då uppenbarligen ett sådant för den kritiska tiden. Då bör man väl ändå också kunna hänvisa i domslutet till att den kända faktan - som framkommit i rättegången - att NB bett brodern och hustrun att ge honom falsk alibi.

Det är ju en rätt viktig fråga och det bör väl gå att redogöra för vad som gäller juridiskt.

Om han förhörts rörande deras uppgifter i, först av polisen och sedan i domstolen, känner ju rätten indirekt till hans rättsgeschäft och sådant ser man självfallet ytterst allvarligt på.
2015-10-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Självklart går det att placera döda kroppar. Men just Lisas döda kropp står det i fup att den helt uppenbart placerats i skåpet innan likstelheten inträdde.

Likstelheten kommer 1-2 timmar efter döden och försvinner efter 36 timmar helt.
2015-10-31, 16:18
Medlem
Titianas avatar
Om det var Julia som var det tänkta offret har kanske ingen betydelse om vår GM är skyldig. Men motivet kan vara intressant att diskutera. Om blodet hamnade mest i hjälmen så tyder det på att hon kanske hängdes med hjälmen på och att GM inte insett att det är fel tjej förrän det var för sent...om så är fallet finns det kanske fortfarande en hotbild mot Julia...
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Enl. Kollegerna säger de hej då till Lisa 18.20.

18.22 skriver Lisa till sin pappa att hon ska åka.

18.26 fickringer hon till sin pappa och pratar med någon.

Enligt vad hennes kolleger vittnat i tid om kan man ju enligt deras tidsangivelser anta att de inte pratar med Lisa om stängningen. Då måste det rimligen vara ngn annan person.

Du glömmer pappans vittnesmål om fickringningen. Jag tycker att tiderna och det som sägs i luren passar alldeles utmärkt, fickringningen skedde i samband med att tjejerna är klara och ska gå ut.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Hon är rädd för svensk polis." - Hennes rädsla för sanningen om sin man är nog betydligt större...

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2 Med stor sannolikhet så ligger nog detta närmare sanningen än hennes "rädsla" för den "stygga" och "elaka" svenska polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Dessutom är det ju fråga om att vittna per telefon, hon behöver alltså inte ens träffa den stygga svenska polisen för att berätta som version av vad som hände den där söndagen. Hade hon, utan att ljuga, kunnat ge sin älskade make alibi genom att vittna under rättegången så är det fullständigt självklart att hon hade gjort det (när han nu faktiskt sitter åtalad före mord och kommer dömas till livstids fängelse). Då hade förstås även försvaret kallat henne som vittne och inte bara åklagarsidan.

Ovanstående inlägg ger den självklara, uppenbara förklaringen till varför Irina inte ville vittna, är omöjligt att förstå att någon kan tro något annat.
2015-10-31, 16:19
Medlem
Hon kanske var vid liv ända tills den dagen hon flyttades?

Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Tro mig, man flyttar inte ett fyra dagar gammalt lik hur som helst, om det inte legat väldigt svalt... Det savar som fan och luktar as.. Lämnar STARKA doftspår som inte går att dölja knappt.... Ja, jag har luktat på ruttna lik som legat i rumstemperatur i 3 dygn... Vidrigt och kroppen läcker och blir "bloatad"...ser ut som en fet blå uppblåst rymdgubbe, tungan får inte plats i munnen, ögonen står ut så att det känns som att dom ska poppa ur skallen... Allt är så uppblåst så att kläderna nästan spricker. Om kroppen legat svalt så är saken en annan.
2015-10-31, 16:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Dubbel sådan eftersom tidningsuppgifter återger stämningsansökan i citering.
SUCK.
Vilket visar att fuppen inte förklarar blodet i hjälmen. Åklagaren anser att hon hängdes utan hjälm, utan att förklara varför blodet på hjälmens insida inte kom från brottet på tungbenet.

Bara två skador påvisades: skador i höger knäveck och brott på tungben.
Senast redigerad av iesho 2015-10-31 kl. 16:24.
2015-10-31, 16:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Om det var Julia som var det tänkta offret har kanske ingen betydelse om vår GM är skyldig. Men motivet kan vara intressant att diskutera. Om blodet hamnade mest i hjälmen så tyder det på att hon kanske hängdes med hjälmen på och att GM inte insett att det är fel tjej förrän det var för sent...om så är fallet finns det kanske fortfarande en hotbild mot Julia...

Hotbilden är väl isf lika med noll eftersom gärningsmannen snart sitter av ett livstidsstraff.
2015-10-31, 16:24
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Temperaturen i området var ca 12 grader den kvällen och blåsigt. Temperaturen föll sedan ytterligare någon grad.

Blir kallt att köra moppe då och fartvinden kyler snabbt ned vid en längre färd som det var. Visar på omtänksamhet att ta på sig dubbla byxor och tjock jacka samt handskar för att undvika nedkylning.

Jag bor i Skövde och vill minnas det var kallt, det kanske blev varmare under veckan som kom...
Har en screenshot från vädergadget/app som visar det bara var 3 grader den 2 juni, visserligen nattetid men maxtemp var 13 på dagen...
Det var ju inte jag som ifrågasatte hennes klädval

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in