2015-10-31, 16:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Den misstänkte Nerijus Bilevicius, 35, ska ha tejpat över Lisa Holms mun och näsa innan han hängde henne, enligt åtalet. http://www.expressen.se/gt/sa-mordades-lisa-holm--har-ar-bevisen/

Han har alltså, enligt dig, tagit av Lisa hjälmen, tejpat mun och näsa och sedan satt på hjälmen igen! Låter det inte aningen långsökt?
Om du tar tidningsuppgiften för sanning så är väl saken klar för dig. För mig är uppgiften ytterligare ett tecken på oegentligheter. Man döljer att hon dog med hjälmen på.
2015-10-31, 16:02
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Så här beskriver Lowa Andersson fickringningen i kompletterande förhör;

Kompletterande fråga.
2015-06-11 klockan 17:10 tillfrågas Lowa om det är ok att jag ställer en kompletterande fråga. Det var ok och vi är överens att jag antecknar på förhöret från den 9/6 detta förhör.
Jag förklarar för Lowa att Lisas pappa Stefan hade fått ett sms från Lisa söndagen den 2015-06-07 klockan 18:22 om att hon var på gång att lämna jobbet. Det var avtalat så. 4 minuter senare klockan 18:26 blev han uppringd från Lisas mobiltelefon. Då han svarade uppfattade han det inte som ett samtal. Däremot hörde han Lisas röst som talade till någon och sa "nu är det klart". Han hörde någon annan röst men kan inte avgöra om det var en kvinna eller man, ej heller vad rösten sa. Lowa tillfrågas om hon känner igen repliken. Hon känner inte igen den. I ett resonemang säger Lowa att den ändå passar in i det som hon, Rebecka och Lisa höll på med. De hjälptes åt att göra i ordning så som att släcka alla ljus, plocka in i hyllor plasta in kvarvarande kakor och annat. Ett svar på en naturlig fråga dem emellan kan då vara att "nu är det klart". Lowa kommer ihåg att Lisa lämnade dem utanför entrén och gick iväg utmed långsidan av huset under tiden som Lowa och Rebecka stängde
2015-10-31, 16:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Dessutom är det ju fråga om att vittna per telefon, hon behöver alltså inte ens träffa den stygga svenska polisen för att berätta som version av vad som hände den där söndagen. Hade hon, utan att ljuga, kunnat ge sin älskade make alibi genom att vittna under rättegången så är det fullständigt självklart att hon hade gjort det (när han nu faktiskt sitter åtalad före mord och kommer dömas till livstids fängelse). Då hade förstås även försvaret kallat henne som vittne och inte bara åklagarsidan.

Hur förhåller det sig nu då med vad som får anses bevisat om det falska alibit? Hustrun ger inte NB alibi och han saknar ju då uppenbarligen ett sådant för den kritiska tiden. Då bör man väl ändå också kunna hänvisa i domslutet till att den kända faktan - som framkommit i rättegången - att NB bett brodern och hustrun att ge honom falsk alibi.

Det är ju en rätt viktig fråga och det bör väl gå att redogöra för vad som gäller juridiskt.
2015-10-31, 16:04
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Så här säger Rebecka Romlycke i kompletterande förhör;

Rebecka är hörd tidigare 2015-06-09. Rebecka får förklarat för sig att vi skall ställa en fråga om en uppgift som ligger i tiden för då Rebecka, Lowa och Lisa stängde Cafét i söndags.
Uppgifter från Lisas pappas mobiltelefon.
Jag berättar att Lisa klockan 18:22 hade skickat ett sms till sin pappa Stefan om att hon strax var på gång att starta hemfärden med mopeden.
Fyra minuter senare klockan 18:26 fick Lisas pappa en uppringning från Lisas mobiltelefon. Han såg det i displayen på sin mobil. Då Stefan svarade hörde han Lisas röst säga "nu är det klart". Han hörde ytterligare ljud som från någon intill Lisa. Om rösten var från kvinna eller man kunde han inte avgöra. Inte heller vilka ord som sades. Eftersom han inte fick muntlig kontakt med Lisa uppfattade han det som en oavsiktlig uppringning från Lisa.
Rebeckas teori om repliken.
Rebecka tillfrågas angående ovan beskrivna om hon hört Lisa säga ovan replik. Hon kan inte påminna sig det. I ett fortsatt resonemang säger hon att repliken ändå kan passa in i samtal mellan sig, Lisa och Lowa. De höll ju vid den här tiden på att klargöra för stängning och låsning av Cafét. Lisa var ju ganska ny i rollen att vara med att stänga. Det kan ju vara så att Lowa och Rebecka bett Lisa att utföra någon specifik arbetsuppgift och sedan fått beskedet genom repliken att det var utfört. Rebecka säger att det alltid är många små arbetsuppgifter som skall utföras direkt innan stängning. Som exempel säger hon "kvarvarande bröd och kakor skall tas om hand och plastas in, alla ljus skall vara släckta, porslin skall vara påfyllt i hyllorna inför nästa dags öppnande osv". De hjälptes åt med sådana sysslor.

Där tkr jag att nåt inte stämmer.
Hon antar ju mer eller mindre att det är vid stängning. Hon reflekterar inte över tiden när hon antar att fickringningen äger rum precis innan de stänger.

Men hon känner inte igen att de ska ha haft en sådan konversation.

Vad menar du som inte stämmer? Jag tänker att när någon frågar om tidsangivelser så svarar man sällan exakt på minuten. De flesta av oss som säger "tjugo över" kan mena allt från 16 till 24 över av den anledningen att man sällan vet mer exakt än så.
Lisa kan ju ha skickat sms till pappan (om att hon snart var klar för avfärd) inför att de skulle låsa och larma caféet, likväl som efter att de gjort det och hon står vid moppen. Det är sannolikt en differens runt fem minuter där. Därmed är det också svårt att säga när fickringningen ägde rum i förhållande till alla dessa små händelser före eller efter.
2015-10-31, 16:05
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om du tar tidningsuppgiften för sanning så är väl saken klar för dig. För mig är uppgiften ytterligare ett tecken på oegentligheter. Man döljer att hon dog med hjälmen på.

Ja men på med foliehatten då.
2015-10-31, 16:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Den misstänkte Nerijus Bilevicius, 35, ska ha tejpat över Lisa Holms mun och näsa innan han hängde henne, enligt åtalet. http://www.expressen.se/gt/sa-mordades-lisa-holm--har-ar-bevisen/

Han har alltså, enligt dig, tagit av Lisa hjälmen, tejpat mun och näsa och sedan satt på hjälmen igen! Låter det inte aningen långsökt?

Jo det är mer långsökt och jag tror inte heller att hjälm på huvudet ingick i hans sexuella fantasier.
2015-10-31, 16:08
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Enl. Kollegerna säger de hej då till Lisa 18.20.

18.22 skriver Lisa till sin pappa att hon ska åka.

18.26 fickringer hon till sin pappa och pratar med någon.

Enligt vad hennes kolleger vittnat i tid om kan man ju enligt deras tidsangivelser anta att de inte pratar med Lisa om stängningen. Då måste det rimligen vara ngn annan person.
2015-10-31, 16:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror inte på någon konspiration. De har säkerligen rätt man, men de har manipulerat utredningen. I slutändan skulle det kunna leda till att han går fri med ett stort skadestånd - därför att överambitiösa poliser försöker förenkla målet.
2015-10-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kanske framkommer det vid förhandlingarna en möjlig källa till blodet. Obduktionsrapporten är väl vad jag förstår till största delen sekretessbelagd, om inte helt sekretessbelagd. Kanske har då sådana skador påvisats ändå?

Vilket för övrigt i så fall visar på det olyckliga och olämpliga i sådan hemligstämpling.

Hans blod har ju funnits på Lisas kläder, Eftersom han inte jobbade den dagen bör blodet med all sannolikhet orsakats av skador på platsen. Kanske sopade han till Lisa. Träffade han tänderna eller örhänget bör sannolikt en sårskada ha inträffat. Dessutom hade ju bägge dammiga byxor; Han hade fått omkull henne och skulle göra vissa saker: Lätt att han fick sårskador och blödningar
Medlem
develis avatar
Citat:
... Dubbel sådan eftersom tidningsuppgifter återger stämningsansökan i citering.
SUCK.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag tror inte Lisa fanns där då. Hon placerades i boden kvällen innan hon hittades.
Det början framträda en logik i det här - men den finns i fupens hål och frågetecken.

Tro mig, man flyttar inte ett fyra dagar gammalt lik hur som helst, om det inte legat väldigt svalt... Det savar som fan och luktar as.. Lämnar STARKA doftspår som inte går att dölja knappt.... Ja, jag har luktat på ruttna lik som legat i rumstemperatur i 3 dygn... Vidrigt och kroppen läcker och blir "bloatad"...ser ut som en fet blå uppblåst rymdgubbe, tungan får inte plats i munnen, ögonen står ut så att det känns som att dom ska poppa ur skallen... Allt är så uppblåst så att kläderna nästan spricker. Om kroppen legat svalt så är saken en annan.
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Enl. Kollegerna säger de hej då till Lisa 18.20.

18.22 skriver Lisa till sin pappa att hon ska åka.

18.26 fickringer hon till sin pappa och pratar med någon.

Enligt vad hennes kolleger vittnat i tid om kan man ju enligt deras tidsangivelser anta att de inte pratar med Lisa om stängningen. Då måste det rimligen vara ngn annan person.

Men hur exakt kan tidsangivelsen 18.20 vara? När jag får frågan om när jag ex. kom till jobbet på morgonen så svarar jag tjugo över, fast i själva verket kanske klockan var arton över eller rent av tjugotvå över.

Tjugo över är väl rimligtvis ett ungefärligt antagande, så precist som de kunnat få till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in