Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Bilen som joggaren beskriver: Jag är totalt okunnig om bilar senare än kring -00 ungefär men nog ser jag skillnad på en kombibil och en skåpbil. Måste dock tillägga att om jag vid en händelse där rädsla eller oro tar över så kanske jag fokuserar på framdelen av bilen (om någon person befinner sig i höjd med den) och att bakdelen av bilen då hamnar i något perifert seende så kan jag nog tänka mig att jag bara ser framrutorna framför mig när jag tänker tillbaka på händelsen och därmed får för mig att det är en skåpbil.
Bilen stod längre upp och hon såg bakänden. Hon fokuserar på hans dåliga engelska och tar fram mobilen. Där är fokus i del 1. Lägg därtill dina egna egenskaper: ointresserad/okunnig på bilar.
I del 2 finner hon honom suspekt. Det är nåt som inte står rätt till - hon vädrar fara. Där ligger fokus i del 2..
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
MGM berättar något om hot från landsmän angående sin anställning: Här ser jag hela tiden en händelse framför mig när jag var 9 år och snattade ett tuggummi i affären. Jag skyllde på att "Pelle" hotat mig till att stjäla men att jag inte visste var han bodde osv. Men då jag bara var 9 år så tog det inte lång tid för butiksbiträdet att få mig att erkänna att det var jag själv som skulle ha det. Alltså, jag tror att man instinktivt börjar med att ta fram en annan potentiell "syndabock" för sitt brott. Det som den här MGM kommer på är något som tydligen varit en reell händelse som också kan styrkas av hans arbetsgivare kommer nu väl tillhands. Han nämner inga namn utan en grupp, vilket gör att han inte behöver stå till svars för någon person. Varför annars ta upp detta?
Frågorna ställs utifrån polis för att eliminera diskussioner om alternativa gärningsmän. Finns det nån som kan tänkas sätta dit denne? Hur långt bak i tiden ligger händelsen? Har det slutat?
Ja, är svaret. Det har inte varit nåt på två år=inte troligt hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
MGM: Han har rört sig väldigt mycket i omgivningen under veckan. Han har synts till både här och där. Jag tycker att det verkar som om han varit lite "rastlös". Oftast åker man väl hem efter jobbet och stannar där. En normal arbetare åker kanske och tränar, hälsar på någon, handlar och har sen inte så mycket tid till annat. Det är det här som gör att jag tror att det är någon del i förflyttningen (alt. planering) av kroppen samt ägodelarna saknas.
Han beskrivs inte likt sig av de som närmast känner honom: Han sover inte, han äter inte och han röker 2 pkt cigg istället för ett. Han sitter och grubblar, iakttar MPS och han upplevs förvirrad. Han har rutin att alltid spela spel direkt efter jobbet - han gör inte detta alls under veckan. Brodern upplever hans oro för en okänd försvunnen flicka irrelevant - det hade varit mer normalt beteende om det vore hans dotter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Brodern: MGM säger inget som kan peka ut honom men jag tycker att det hela tiden är konstigt att han aldrig säger något som ter sig som anklagande mot honom. (porr, handsken bla) Det är hela tiden: Vet ej, fråga honom. Ibland känner jag att det kan bero på att det faktiskt är brodern som är mördare (kanske Lisa inte dog direkt utan de bara trodde att hon var död) och att det enda den MGM är skyldig till är att försöka göra sig av med Lisas kropp. Detta motsägs iofs lite av att brodern och hustrun hävdar att han försökt få dem att ljuga om tidpunkter.
Varför skulle han välja att prata ner brodern i förhör? Det är väl snarare ett korrekt svar? Fråga brorsan.
Nu när han har läst FUP kommer det däremot gliringar. Han ser honom inte som mördare men skriver ner honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Jag har läst åtskilliga fuppar, trådar här och på annat håll och om jag jämför detta fallet med andra så är det endast Mattias Ahlm (jag tvivlar inte på att det är han som är GM men hela händelsekedjan är inte känd) som kommer i närheten av antalet frågetecken och brist i händelsekedjan. I de flesta fallen spekuleras det vilt här på FB men när Fuppen/rättegången kommer så får man oftast en Aha-upplevelse och det mesta känns logiskt. Det har det aldrig gjort med MA och det gör det inte här. Därför tror jag att det är något som saknas.
Vissa liknelser finns med Krantz-fallet, stenen hon gömdes under, det tvivlades på att han kunde flyttat den själv, tillhörigheter som dumpades och hur, hans egna tidsuppgifter som kunde bevisas vara lögn.
Det som skiljer här är den bevisningen. Inga kameror (spårvagnen), inga inloggningsuppgifter någonstans (bostadbolagets uppgifter om inloggningsbrickan till portens användning)
I det här fallet säger inte kamerabilderna på den MGM från butiken någonting, eftersom jag tror att det saknas delar av förloppet i utredningen. Saker som NÄR en sak hände och VAD som hände och VEM som utförde vad.
Tid innan FUP= yppandeförbud. Påverkar givetvis och det blir spekulationer. Valet är dock självklart anser jag för att skydda en sårbar FU.
Kan inte se relevansen med att jämföra de fallen med tanke på det du tar upp iaf.
Däremot är det ytterst relevant med tider vid affärer för det sätter en tidsspegel: Fanns det tid att utföra mordet? Ja. Kompletterar detta vittnens utsagor? Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alternativa
Det finns alltså fortfarande så många frågetecken kring det här fallet att om det inte kommer ett erkännande med förklaring så lär ingen kunna hitta något svar på dessa.
problemet är nog att folk inte inser vad mordfallet innebär anser jag. Det går inte att få fram ett tydligare perspektiv än det som skett. Dessa frågetecken avgör inte fallet: Bevisningen, vittnen, tidsspegeln, svar på var, när, hur är det primära. Dessa frågetecken rätas inte ut förrän MGM skulle erkänna. UO mördade Jannicke. Ingen vet vad som egentligen hände. Blod DNA fällde honom efter många år.