2015-10-31, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
IB och hennes "rädsla" för den "stygga" svenska polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Hon är rädd för svensk polis." - Hennes rädsla för sanningen om sin man är nog betydligt större...

Med stor sannolikhet så ligger nog detta närmare sanningen än hennes "rädsla" för den "stygga" och "elaka" svenska polisen
2015-10-31, 15:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja och näsblod är knappast uteslutet heller. De framgår kanske inte vid obduktion.
Men inga sådana skador har påvisats. Och faktum kvarstår: en viktig fråga om hjälmen lämnas outredd. Advokaten borde entledigas.
2015-10-31, 15:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Bilen som joggaren beskriver: Jag är totalt okunnig om bilar senare än kring -00 ungefär men nog ser jag skillnad på en kombibil och en skåpbil. Måste dock tillägga att om jag vid en händelse där rädsla eller oro tar över så kanske jag fokuserar på framdelen av bilen (om någon person befinner sig i höjd med den) och att bakdelen av bilen då hamnar i något perifert seende så kan jag nog tänka mig att jag bara ser framrutorna framför mig när jag tänker tillbaka på händelsen och därmed får för mig att det är en skåpbil.
Bilen stod längre upp och hon såg bakänden. Hon fokuserar på hans dåliga engelska och tar fram mobilen. Där är fokus i del 1. Lägg därtill dina egna egenskaper: ointresserad/okunnig på bilar.
I del 2 finner hon honom suspekt. Det är nåt som inte står rätt till - hon vädrar fara. Där ligger fokus i del 2..
Citat:
MGM berättar något om hot från landsmän angående sin anställning: Här ser jag hela tiden en händelse framför mig när jag var 9 år och snattade ett tuggummi i affären. Jag skyllde på att "Pelle" hotat mig till att stjäla men att jag inte visste var han bodde osv. Men då jag bara var 9 år så tog det inte lång tid för butiksbiträdet att få mig att erkänna att det var jag själv som skulle ha det. Alltså, jag tror att man instinktivt börjar med att ta fram en annan potentiell "syndabock" för sitt brott. Det som den här MGM kommer på är något som tydligen varit en reell händelse som också kan styrkas av hans arbetsgivare kommer nu väl tillhands. Han nämner inga namn utan en grupp, vilket gör att han inte behöver stå till svars för någon person. Varför annars ta upp detta?
Frågorna ställs utifrån polis för att eliminera diskussioner om alternativa gärningsmän. Finns det nån som kan tänkas sätta dit denne? Hur långt bak i tiden ligger händelsen? Har det slutat?
Ja, är svaret. Det har inte varit nåt på två år=inte troligt hot.
Citat:
MGM: Han har rört sig väldigt mycket i omgivningen under veckan. Han har synts till både här och där. Jag tycker att det verkar som om han varit lite "rastlös". Oftast åker man väl hem efter jobbet och stannar där. En normal arbetare åker kanske och tränar, hälsar på någon, handlar och har sen inte så mycket tid till annat. Det är det här som gör att jag tror att det är någon del i förflyttningen (alt. planering) av kroppen samt ägodelarna saknas.
Han beskrivs inte likt sig av de som närmast känner honom: Han sover inte, han äter inte och han röker 2 pkt cigg istället för ett. Han sitter och grubblar, iakttar MPS och han upplevs förvirrad. Han har rutin att alltid spela spel direkt efter jobbet - han gör inte detta alls under veckan. Brodern upplever hans oro för en okänd försvunnen flicka irrelevant - det hade varit mer normalt beteende om det vore hans dotter.
Citat:
Brodern: MGM säger inget som kan peka ut honom men jag tycker att det hela tiden är konstigt att han aldrig säger något som ter sig som anklagande mot honom. (porr, handsken bla) Det är hela tiden: Vet ej, fråga honom. Ibland känner jag att det kan bero på att det faktiskt är brodern som är mördare (kanske Lisa inte dog direkt utan de bara trodde att hon var död) och att det enda den MGM är skyldig till är att försöka göra sig av med Lisas kropp. Detta motsägs iofs lite av att brodern och hustrun hävdar att han försökt få dem att ljuga om tidpunkter.
Varför skulle han välja att prata ner brodern i förhör? Det är väl snarare ett korrekt svar? Fråga brorsan. Nu när han har läst FUP kommer det däremot gliringar. Han ser honom inte som mördare men skriver ner honom.
Citat:
Jag har läst åtskilliga fuppar, trådar här och på annat håll och om jag jämför detta fallet med andra så är det endast Mattias Ahlm (jag tvivlar inte på att det är han som är GM men hela händelsekedjan är inte känd) som kommer i närheten av antalet frågetecken och brist i händelsekedjan. I de flesta fallen spekuleras det vilt här på FB men när Fuppen/rättegången kommer så får man oftast en Aha-upplevelse och det mesta känns logiskt. Det har det aldrig gjort med MA och det gör det inte här. Därför tror jag att det är något som saknas.
Vissa liknelser finns med Krantz-fallet, stenen hon gömdes under, det tvivlades på att han kunde flyttat den själv, tillhörigheter som dumpades och hur, hans egna tidsuppgifter som kunde bevisas vara lögn.
Det som skiljer här är den bevisningen. Inga kameror (spårvagnen), inga inloggningsuppgifter någonstans (bostadbolagets uppgifter om inloggningsbrickan till portens användning)
I det här fallet säger inte kamerabilderna på den MGM från butiken någonting, eftersom jag tror att det saknas delar av förloppet i utredningen. Saker som NÄR en sak hände och VAD som hände och VEM som utförde vad.
Tid innan FUP= yppandeförbud. Påverkar givetvis och det blir spekulationer. Valet är dock självklart anser jag för att skydda en sårbar FU.
Kan inte se relevansen med att jämföra de fallen med tanke på det du tar upp iaf.
Däremot är det ytterst relevant med tider vid affärer för det sätter en tidsspegel: Fanns det tid att utföra mordet? Ja. Kompletterar detta vittnens utsagor? Ja.
Citat:
Det finns alltså fortfarande så många frågetecken kring det här fallet att om det inte kommer ett erkännande med förklaring så lär ingen kunna hitta något svar på dessa.
problemet är nog att folk inte inser vad mordfallet innebär anser jag. Det går inte att få fram ett tydligare perspektiv än det som skett. Dessa frågetecken avgör inte fallet: Bevisningen, vittnen, tidsspegeln, svar på var, när, hur är det primära. Dessa frågetecken rätas inte ut förrän MGM skulle erkänna. UO mördade Jannicke. Ingen vet vad som egentligen hände. Blod DNA fällde honom efter många år.
Senast redigerad av develi 2015-10-31 kl. 16:05.
2015-10-31, 15:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det som är relevant är väl att IRINA har lämnat oriktiga uppgifter vid något tillfälle under förhör eftersom hon helt har ändrat sin historia. Vilken historia är sann? Naivt att tro att en som ljuger i förhör skulle vara sanningsenlig.

Hon vittnar inte för att hon är rädd för svensk polis? Ursäkta men det låter skrattretande för mig. Rädd kan hon möjligen vara för att hon på något sätt är inblandad men det är en annan historia.

Ja dessutom framstår hennes vittnesmål under tiden i Sverige INTE som särskilt förvirrade, snarare väldigt detaljerade. Min uppfattning var att hon var väldigt meddelsam, inte pga förhördledarnas tryck utan på eget initiativ , tex när hon beröttade om hur NB var när han drack och hur han fungerade sexuellt (eller snarare brist på funktion!)

Sen den här tvärvändningen vid förhören i Litauen, då hon plötsligt målade upp en helt annan bild.
Ett högst motvillig vittne.

Jag tror inte hon vill ha mer med detta att göra, och jag har svårt att se att hon skulle sitta och vänta på sin älskade man i 10-18 år. Att ens komma och besöka honom i fängelset tror jag då inte hon vågar!
2015-10-31, 15:49
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Så här säger Rebecka Romlycke om när de stängde å åkte;

När åkte ni från cafét?
Rebecca tror att klockan var ca 18.20. Lova har säkert bättre koll på det, för hon kollade sin mobil eftersom hon skulle med en buss.
När de gick så sa Lova och Rebecca hejdå till Lisa innan de gick ut genom huvudentrén. Sedan gick de ut. Lisa gick i riktning norr ut längs med byggnaden och rundade sedan hörnet där hon hade sin moped. Rebecca och Tove stängde igen dörrarna till huvudentrén. Samtidit som Lisa gick mot mopeden. Rebecca och Tove lämnade sedan platsen i Rebeccas bil. När de skulle svänga ut från parkeringen kom det en bil på vägen utanför och körde mot Källbyhållet. Bilen hade färgen blåmetallic. Den blå bilen körde långsamt och de körde efter den en bit innan de kunde köra om. Rebecca har inget minne av att hon såg i bakspegeln att Lisa komma på mopeden efter dem.
2015-10-31, 15:54
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Så här säger Rebecka Romlycke i kompletterande förhör;

Rebecka är hörd tidigare 2015-06-09. Rebecka får förklarat för sig att vi skall ställa en fråga om en uppgift som ligger i tiden för då Rebecka, Lowa och Lisa stängde Cafét i söndags.
Uppgifter från Lisas pappas mobiltelefon.
Jag berättar att Lisa klockan 18:22 hade skickat ett sms till sin pappa Stefan om att hon strax var på gång att starta hemfärden med mopeden.
Fyra minuter senare klockan 18:26 fick Lisas pappa en uppringning från Lisas mobiltelefon. Han såg det i displayen på sin mobil. Då Stefan svarade hörde han Lisas röst säga "nu är det klart". Han hörde ytterligare ljud som från någon intill Lisa. Om rösten var från kvinna eller man kunde han inte avgöra. Inte heller vilka ord som sades. Eftersom han inte fick muntlig kontakt med Lisa uppfattade han det som en oavsiktlig uppringning från Lisa.
Rebeckas teori om repliken.
Rebecka tillfrågas angående ovan beskrivna om hon hört Lisa säga ovan replik. Hon kan inte påminna sig det. I ett fortsatt resonemang säger hon att repliken ändå kan passa in i samtal mellan sig, Lisa och Lowa. De höll ju vid den här tiden på att klargöra för stängning och låsning av Cafét. Lisa var ju ganska ny i rollen att vara med att stänga. Det kan ju vara så att Lowa och Rebecka bett Lisa att utföra någon specifik arbetsuppgift och sedan fått beskedet genom repliken att det var utfört. Rebecka säger att det alltid är många små arbetsuppgifter som skall utföras direkt innan stängning. Som exempel säger hon "kvarvarande bröd och kakor skall tas om hand och plastas in, alla ljus skall vara släckta, porslin skall vara påfyllt i hyllorna inför nästa dags öppnande osv". De hjälptes åt med sådana sysslor.

Där tkr jag att nåt inte stämmer.
Hon antar ju mer eller mindre att det är vid stängning. Hon reflekterar inte över tiden när hon antar att fickringningen äger rum precis innan de stänger.

Men hon känner inte igen att de ska ha haft en sådan konversation.
2015-10-31, 15:56
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med stor sannolikhet så ligger nog detta närmare sanningen än hennes "rädsla" för den "stygga" och "elaka" svenska polisen

Dessutom är det ju fråga om att vittna per telefon, hon behöver alltså inte ens träffa den stygga svenska polisen för att berätta som version av vad som hände den där söndagen. Hade hon, utan att ljuga, kunnat ge sin älskade make alibi genom att vittna under rättegången så är det fullständigt självklart att hon hade gjort det (när han nu faktiskt sitter åtalad före mord och kommer dömas till livstids fängelse). Då hade förstås även försvaret kallat henne som vittne och inte bara åklagarsidan.
2015-10-31, 15:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men inga sådana skador har påvisats. Och faktum kvarstår: en viktig fråga om hjälmen lämnas outredd. Advokaten borde entledigas.

Kanske framkommer det vid förhandlingarna en möjlig källa till blodet. Obduktionsrapporten är väl vad jag förstår till största delen sekretessbelagd, om inte helt sekretessbelagd. Kanske har då sådana skador påvisats ändå?

Vilket för övrigt i så fall visar på det olyckliga och olämpliga i sådan hemligstämpling.
2015-10-31, 15:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du inte att blodet på hjälmen var av samma ursprung som blodet på tejpen:
Jag tror hon fått en smäll på näsan alternativt fläskläpp och blöder därifrån vilket visar sig i hjälmen. Har hon inte hunnit sätta den på sig så kan den ha använts till att slå till henne - upprepade kraftiga slag kan ge blödning från näsan så att det kommer in i hjälmen.
Jag är sen fullständigt övertygad att denna hjälm är avtagen innan snara och tejpning - eftersom den hittas separat och hon återfinns med tejpen runt huvudet.
Eftersom vi inte tagit del av protokollet gällande skador så får vi nöja oss med detta, vi kommer inte längre, men det presenteras i rätten bakom lyckta dörrar.
Senast redigerad av develi 2015-10-31 kl. 16:00.
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Allt talar för att blodet på hjälmen kommer från brottet på tungbenet och att hjälmen var på när hon dog.

Den misstänkte Nerijus Bilevicius, 35, ska ha tejpat över Lisa Holms mun och näsa innan han hängde henne, enligt åtalet. http://www.expressen.se/gt/sa-mordades-lisa-holm--har-ar-bevisen/

Han har alltså, enligt dig, tagit av Lisa hjälmen, tejpat mun och näsa och sedan satt på hjälmen igen! Låter det inte aningen långsökt?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja dessutom framstår hennes vittnesmål under tiden i Sverige INTE som särskilt förvirrade, snarare väldigt detaljerade. Min uppfattning var att hon var väldigt meddelsam, inte pga förhördledarnas tryck utan på eget initiativ , tex när hon beröttade om hur NB var när han drack och hur han fungerade sexuellt (eller snarare brist på funktion!)

Sen den här tvärvändningen vid förhören i Litauen, då hon plötsligt målade upp en helt annan bild.
Ett högst motvillig vittne.

Jag tror inte hon vill ha mer med detta att göra, och jag har svårt att se att hon skulle sitta och vänta på sin älskade man i 10-18 år. Att ens komma och besöka honom i fängelset tror jag då inte hon vågar!

Hennes eventuella rädsla och motvillighet att vittna kan ju ha med relationen till NB:s föräldrar och andra släktingar att göra. Kanske har de pressat eller hotat henne, vi vet inte, men inte osannolikt tycker jag.
2015-10-31, 15:59
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror hon fått en smäll på näsan alternativt fläskläpp och blöder därifrån vilket visar sig i hjälmen. Har hon inte hunnit sätta den på sig så kan den ha använts till att slå till henne - upprepade kraftiga slag kan ge blödning från näsan så att det kommer in i hjälmen.
Jag är sen fullständigt övertygad att denna hjälm är avtagen innan snara och tejpning - eftersom den hittas separat och hon återfinns med tejpen runt huvudet.
Eftersom vi inte tagit del av protokollet så får vi nöja oss med detta, vi kommer inte längre, men det presenteras i rätten bakom lyckta dörrar.

Exakt. Inte särskilt långsökt att hon kan ha bitit sig i läppen/tungan under bortförandet.
Senast redigerad av Sodomizer- 2015-10-31 kl. 16:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in