Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Och som de flesta, utom möjligen FPC-sekten, känner till så är det inte lätt att tjäna pengar på aktier på kort sikt. Den som tror det bara för att tillfälligt gått bra i FPC kommer få sin livs lektion snart.
En nyttig sådan.
Ja, man brukar ju säga att varje generation behöver sig en läxa, något som också brukar komma. Alla de människor som handlade under 80-talets bullmarket glädje sig nog åt sina nyfunna rikedomar, och sedan vid kraschen -87 tror jag inte att det var lika många som fortsatte med sina investeringar efter det. Samma mönster går att återse efter IT-bubblan i början på 2000-talet där det förmodligen var många som gav upp med allt vad börsen och aktieinvesteringar hette efter kraschen.
Jag var alldeles för liten för att komma ihåg det, men jag kan tänka mig att alla snackade om börsen och att stora delar svenskar sparade just i aktier utan någon som helst plan eller strategi etc. Istället för att lära sig av vad som hände och gå vidare var det nog många av den generationen som inte längre ville bekanta sig med börsen, och de som gick vidare fick förmodligen stora lärdomar i sitt bagage, oavsett om man blåste sitt konto eller till och med gick med plus. En krasch är alltid givande, och jag tror du har helt rätt.
Nu är det i huvudsak en helt ny generation på börsen, jag är i unga 20-årsåldern och det är så sjukt många i min åldersgrupp - min generation helt enkelt - som har börjat spara och investera på börsmarknaden. Intresset har verkligen stigit senaste åren, precis som alltid under en bullmarket (som det varit fram till sommaren), och det tillkommer hela tiden nya folk för var dag som går.
Jag är övertygad om att biometri är nästa grej, det är nog ingen som kan avslå det faktumet. Men det innebär inte att värderingarna är berättigade. Titta bara på IT-bubblan, där trodde alla att IT och internet var framtiden, och visst hade de helt rätt. Men det gick för fort fram, och det går att återse samma mönster idag i biometrin. Kanske låter jag lite paranoid, men jag tror, precis som du, att vi kan se en väldigt stor korrigering i framtiden inom just denna bransch. Biometri är framtiden, men det har gått för fort framåt, precis som det gjorde i början på 00-talet.
Din generation har redan varit med om en krasch och lärt sig av den, den yngre generationen har inte varit med om någon krasch och därför tror många att det inte kan ske. Alla tittar på historien utan att lära sig något, man tror att det som hände då kan inte hända längre, det är 2015 nu - sånt där hände bara förr i tiden. Men som John J. Murphy skriver: "History repeats itself."