2015-10-31, 14:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte säkert att man måste finna DNA också från GM vid transferering av DNA. Möjligheterna är många att DNA: t från frun funnits på något som inte avsatte DNA från GM. På klädesplagg ex kan det funnits mycket gott om fruns DNA men inget från GM.
Visst kan det vara så som du skriver, men jag anser att det fanns skäl att ge såväl hustrun som brodern reseförbud.
2015-10-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Förvånar mig inte om NB har ett hemligt ställe någonstans i Blombergsområdet, åtminstone att det finns en ännu inte hittad dator, och lite annat. NB har ju iaf sysslat med "live-sex" via minst tre olika webbsidor. Synd att detta inte går att få fram då man undersöker datorn.
Här har någon som kallar sig Nerux blivit bannad. Behöver självklart inte vara NB, men han kallade ju sig Nerux28 på andra siter.

https://chaturbate.com/nerux/

Tipsa polis?
2015-10-31, 14:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Utvecklingen" tar många år.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant med nicket - "Access Denied. This room has been banned". Ja, jag tror han haft mer för sig - det sker inte över en natt. Speciellt med tanke på dagen innan och A som skulle visa vägen till Medelplana och som jag skrev nyss så låg det ett vitt rep strax innanför dörren i kopplingstationen.

Visst har han haft mer för sig.

Som du helt riktigt skrev så sker inte den här "utvecklingen" över en natt. Tar många år att "utvecklas" till en lustmördare/seriemördare och börjar redan i barndomen.
2015-10-31, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Polisens förhör och förhörsmetoder är under all kritik.

Intressant och talande att Lars-Göran Wennerholm inte har kritiserat polisens förhörsmetoder/förhör, då vet vi Wennerholms syn på rättssäkerhet.

Återstår att se hur tingsrätten kommer att se på polisens förhör/förhörsmetoder.

"Under all kritik?" - för att Irina skyller på polisen när hon inte vill komma hit och vittna mot sin man?
Du tror inte att det kan finnas någon annan anledning till att hon inte vill komma hit och vittna?
2015-10-31, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst har han haft mer för sig.

Som du helt riktigt skrev så sker inte den här "utvecklingen" över en natt. Tar många år att "utvecklas" till en lustmördare/seriemördare och börjar redan i barndomen.
För mig känns det som en impulsgrej. Bevis är hur slarvig han har varit, lämnat massa spår. Någon som tar flera år planerar igenom skiten, följer det noggrant. Det här ba skriker slarv.
2015-10-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var märkligt att brodern och hustrun släpptes iväg till Litauen mitt under polisutredningen. Även om inte fanns tillräckliga skäl att hålla dem anhållna eller häktade så borde de fått reseförbud för att finnas till hands för att utröna sanningen.

Även om hustruns DNA hade kunnat överföras till trosorna via den åtalade så tycker man att DNA från den åtalade också borde överförts samtidigt. Därför fanns det skäl att hålla hustrun kvar i Sverige.

Kan det vara så att man inte vill ha en komplicerad utredning där det blir nästintill omöjligt att avgöra vem som tillfogade den dödande skadan och att man därför förenklar till en gm och ett åtal utan denna komplikation?
Citat:
"We asked pairs of people to shake hands for two minutes and then each individual handled a separate knife. In 85 percent of cases, the DNA of the other person was transferred to the knife and profiled. In one-fifth of the samples, the DNA analysis identified this other person as the main or only contributor of DNA to the 'weapon'."
http://www.nature.com/news/forensic-dna-evidence-is-not-infallible-1.18654
2015-10-31, 14:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Är det inte du själv som borde tänka till lite?

En potentiell hotbild utreds givetvis under dessa förhållanden. I synnerhet eftersom några "gödselbrunns-mördare" nämnts.
Du måste nog begripa att det ligger i slasken.

Skulle inte förvåna mig om detta är en av anledningarna att IR grävt i slasken, men som du säkert hört - Är det icke nämnt ens av IR.
Det ligger inte alls i slasken, det finns på sid 156 i FUP, och kan vara anledningen till att LA nämns som anmälare. Det du skriver säger inte alls emot det. Det skulle förvåna mig om det är en av anledningarna till att IR har grävt i slasken.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inger Rönnbäck - försvarsadvokat

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Till skillnad från Inger Rönnbäck så inger TB ett gediget seriöst intryck, han har pondus, han trycker på det väsentliga, de fakta med DNA-bevis m.m som finns - han ställer de obekväma frågorna med detaljer, på ett sånt vis som gör att NB:s - "jag vet inte, har ingen förklaring, har aldrig sett henne" - framstår i ännu sämre dager - det tydliggör lögnerna tycker jag.

Tycker du att Inger Rönnbäck gjort någon nytta för sin klient? Att hennes utspel i media innan rättegången hjälpt hennes klient? Att hennes, med kort varsel, inkallande av så många vittnen - gav det något som hjälpte klienten? Att hennes sakframställan gav ett seriöst intryck som hjälper hennes klient på bästa vis?

Tycker precis samma sak som du när det gäller målsägarbiträdet Tore Brandtler.

Nej IR har inte gjort någon nytta för sin huvudman men vad kan hon göra? Det är inte mycket hon kan göra med den bevisning som finns. Hon har i a f försökt göra så gott hon har kunnat i sin roll som försvarare.

Innerst inne måste hon själv förstå att NB är den skyldige men detta kan hon förstås inte säga öppet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-31 kl. 14:27.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Nä men kexchokladpapper hittades längst "fyndvägen" om nu det har nån betydelse

Klart det har. Kan man koppla det till den åtalade så blir det svårare att säga att någon annan skulle slängt Lisas föremål i terrängen och de då, av en händelse, skulle hamnat bredvid N:s kexchokladpapper.
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför kan du inte göra det själv, istället för att bara lyssna på åklagaren. Måste jag göra allt tankearbete?

Julia och LA bor nära grannar. Hata slumpen, säger GW. Julias pappa har varit utsatt för hot, sid 156. Antag att pappan har berättat om hotet för sin nära granne LA, och denne anmälde. I början av försvinnandet, medan polisen ännu jobbade brett och förutsättningslöst, kan den ha arbetat efter hypotesen att moppetjejerna förväxlats, och därför utredde eventuella hot mot Julia och hennes familj.

På så sätt hamnade LA i FUP, som anmälare.

Att man skall hata slumpen innebär inte att man ofta hittar samband av rätt oväntade slag. Anledningen är att det finns mängder av möjligheter att skapa samband om man tittar brett efter sådana och då dyker de upp ibland.

I Meredith Kercherfallet förekommer exempelvis ett bombhot mot huset där mordoffrets telefoner hittas samma kväll som telefonerna slängs i trädgården där. Jag trodde länge det borde finnas ett samband eftersom slumpen verkade så märklig att två sådana händelser var orelaterade, men efter att ha tagit del av fakta visade det sig långt om länge att det verkligen var en slump. I många mordfall kan man antagligen hitta den typen av slump.

Att hata slumpen är ett viktigt verktyg, men som med allt påverkas denna lag av omständigheter man måste beakta.
2015-10-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han jobbade på SOG. Han var borta mycket under Lisas uppväxt.

Är du säkert på det? Han sa själv i rättegången att han "pillar med bilar". Han är en bilmekamiker i det militära. Kanske tom civilperson.

Han har dock flera vänner i det militära. "Vi ger inte upp", sa han, och fortsatte att "jävlar, nu kör vi". Han verkar ju känna alla, de flesta i MP också, så någon SOG lär han inte vara.
2015-10-31, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta skulle ha undersökts långt tidigare.
Dessutom skall även samma sak undersökas i Litauen. Med stor sannolikhet inte första gången han har begått ett lustmord men tyvärr aldrig åkt dit.
Ja, hahaha, det har vi sagt och det verkar relevant idag. Fattar fortfarande inte varför media inte nappat. Eller så var han under falsk flagg - han flummade ju när han åkte fast angående id.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in