2015-10-31, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Caféets nyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Fuppen antyder dock att nyckeln var gömd nånstans men i i ladan mittimot.

Nej caféet gömde inte någon nyckel i ladan den 7 juni.

Ingen av personalen hade någon som helst anledning att gå dit med tanke på nyckeln.
2015-10-31, 13:56
Medlem
Nu ser jag plötsligt att det finns två personer med namnet Apell på första sidan i FUP.

Far och son?

"Apell, Lars Olof Ingemar Anmälare
Apell, Viktor Thomas Johannes Vittne"

Jag har sökt igenom hela FUP på order "apell" och inga mer träffar finns utöver de två ovan.
Om Viktor är ett vittne borde han väl nämnas i FUP? Eller är han i slasken? Konstigt då att hans far är anmälare?

Lars Olof Ingemar är 59 år, bor i Kinne-Kleva några km från Blomberg
Viktor Thomas Johannes är 28 år, bor i Husaby Essgärde Egendom, några få km från Blomberg
2015-10-31, 13:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sid 541 i Fup

I ett undersökt område på högra sidan av framstycket, rätsidan
(a), påvisades sekret/DNA. Analysen visar en blandning av DNA
från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer
med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4).
I ytterligare sex undersökta områden påvisades sekret/DNA som
överensstämmer med Lisa Holm själv.
Vidare kunde blod eller sperma inte påvisas.

Inte bajs alltså..

Tack. Det är alltså en säker träff på Irina Biliviciene ,+3, men ingen uppgift om mängden DNA alls, om jag förstår det rätt.

Ju mindre mängder det rör sig om ju större bör sannolikheten för transferering via GM vara. Då behöver det inte vara något speciellt påtagligt sekret det rör sig om.

Här är en artikel om hur lätt DNA överförs via en annan person och vad det betyder för brottsutredningar:

http://www.nbcnews.com/health/health-news/super-sensitive-techniques-make-dna-evidence-lie-sometimes-expert-says-n453081
2015-10-31, 13:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sid 541 i Fup

I ett undersökt område på högra sidan av framstycket, rätsidan
(a), påvisades sekret/DNA. Analysen visar en blandning av DNA
från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer
med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4).
I ytterligare sex undersökta områden påvisades sekret/DNA som
överensstämmer med Lisa Holm själv.
Vidare kunde blod eller sperma inte påvisas.

Inte bajs alltså ..
Ok! Kanske inte bajs men ändå DNA. Alltså, inte DNA från den åtalade på trosorna, men väl DNA från den åtalades fru. Jag utgår ifrån att trosorna undersökts mycket noggrant.
2015-10-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
I Rönnbäck verkar desperat tycker jag, hon greppar efter halmstrån när hon kallar in i princip meningslösa vittnen. Hon kritiserade också utredarna för att inte ha undersökt omklädningsrummet på caféet (vad de nu skulle leta efter där?).

Ja, vad man skulle kunna finna där kan man rimligtvis inte veta om man inte sökt.
Det är ändå en plats intimt förknippad med Lisas sista timmar.
2015-10-31, 14:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Just det här stör mig också. Han avsätter ju blod och sperma överallt där. En alternativ teori skulle ju kunna vara att Lisa blivit dragen över hans blod och på röret att han avsatt detta vid tidigare tillfälle (inom 24-48) timmar.

Jag stör mig något oerhört på att han som avsätter allting överallt i den där ladan - och där det finns en förklaring testar positivt till allt därinne.

En ytterligare fråga som skulle göra mig säkrare är om de testat någon annan - arrendatorn är topsad, vilka andra? Förutom bror misstänkt och fru.

Jag stör mig också på att han redan dagen efter försvinnande (måndag 8/6) redan står som misstänkt .

Mer frågor vore på sin plats varför det inte finns mer avtryck ifrån brodern som också är där lika mycket som N. Handskar räcker inte som förklaring - då han ändå skulle sätta av någonting någon gång.

Mamma, pappa, farbror Arne, bagaren Linus på cafeet är topsade, finns nog fler. .?
2015-10-31, 14:01
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag bor här på Kinnekulle. Kvinna 35. Blond och lång.

Hur som helst, så är jag jäkligt trött på att läsa om att Nerijus inte skulle vara skyldig.
All bevisning är klockren.

Jag hörde att de ska undersöka, om och hur, det försvunnit unga kvinnor och ouppklarade mord i regionen där han bodde i England.

Min tatuerare vet allt!
Ja, det kommer nog mer efter den här rättegången. Klart de kollar England och Litauen, annat borde vara tjänstefel.
Vet inte var på Kinnekulle du bor men vet du något om IB? Enligt information jag har fått så fick hon sparken när hon städade på caféet inför öppnandet 2014. P g a att hon var för lat. Kan ju ha helt fel men har hela tiden haft en stark misstanke att den stulna blå servisen hamnade hos henne. Även om den kanske inte är kvar där nu. Bröderna kunde visst koden till larmet på caféet.

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag skev om vad jag tror längre upp...dock kan det ju naturligtvis finnas fler nycklar. Varför skulle man skiva om en gömd nyckel överhuvudtaget om personalen tog den hem..helt ologiskt.
Läste också i förhör med Lena S att en nyckel finns gömd men inte i ladan. Var säger hon inte såklart. Kan vara en nödnyckel. Enligt min erfarenhet så får alla som jobbar stadigt på en arbetsplats kvittera ut nycklar de är i behov av. Övriga får låna tillfälligt och kvittera eller komma när nyckel inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Han jobbade på SOG. Han var borta mycket under Lisas uppväxt.
Tror inte på det där med SOG alls.
Att pappan var borta mycket har med militäryrket i sig att göra. Det vet jag av egen erfarenhet. Blir veckor i streck ofta.
2015-10-31, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
I Rönnbäck verkar desperat tycker jag, hon greppar efter halmstrån när hon kallar in i princip meningslösa vittnen. Hon kritiserade också utredarna för att inte ha undersökt omklädningsrummet på caféet (vad de nu skulle leta efter där?).

Håller med, hon snackar mest och kritiserar, 7 vittnen till?...jaha..får väl hoppas för hennes/nbs skull dom har mer att tillföra än de tidigare hon kallat...
2015-10-31, 14:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otryggheten på hela Kinnekulle.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Efter litauernas intåg i idylliska Blomberg var de tvungna att ändra sina rutiner. Inbrott på cafèt och runtomkring Blomberg gjorde att otryggheten hade fått fotfäste i byn. Hur fn kunde Arne Jönsson ta dit ett sådant pack till Blomberg. Först var det Awidov och sedan NB och hans följe.

Det vara rena rama gangsterfasoner som hade kommit till Blomberg där Gingras ( ledare för ett litauiskt byggföretag) hotade folk i Blomberg. Kriminella bodde i Bäcktorp osv.

Arne Jönnson har ett stort ansvar för att vi sitter här och skriver om ett mord.

Tyvärr är det så.

Otryggheten på hela Kinnekulle har gjort sitt inträde och växt sig fast. Fick höra talas om då jag var där ett annat brott som det var stora problem med och det var slangning av bensin.

Varför AJ anställde dessa individer var att de var billiga.

Ja AJ har indirekt ett stort ansvar för mordet även om han inte har någon del i detta.

Sedan kan man ju fundera över varför det är just litauer som har åtminstone vid tre tillfällen under 2000-talet varit inblandade i mycket brutala och vidriga mord? 2000 i Skåne, 2006 i Stockholm och nu i Blomberg 2015.
2015-10-31, 14:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utveckla sambandet.
Varför kan du inte göra det själv, istället för att bara lyssna på åklagaren. Måste jag göra allt tankearbete?

Julia och LA bor nära grannar. Hata slumpen, säger GW. Julias pappa har varit utsatt för hot, sid 156. Antag att pappan har berättat om hotet för sin nära granne LA, och denne anmälde. I början av försvinnandet, medan polisen ännu jobbade brett och förutsättningslöst, kan den ha arbetat efter hypotesen att moppetjejerna förväxlats, och därför utredde eventuella hot mot Julia och hennes familj.
Citat:
Med anledning av att Julia [efternamn] haft sin moped ståendes intill Lisa Holms
moped så hörs Julias pappa om någon hotbild eller liknande varit mot dottern eller
familjen.
På så sätt hamnade LA i FUP, som anmälare.
2015-10-31, 14:07
Medlem
ieshos avatar
Det var märkligt att brodern och hustrun släpptes iväg till Litauen mitt under polisutredningen. Även om inte fanns tillräckliga skäl att hålla dem anhållna eller häktade så borde de fått reseförbud för att finnas till hands för att utröna sanningen.

Även om hustruns DNA hade kunnat överföras till trosorna via den åtalade så tycker man att DNA från den åtalade också borde överförts samtidigt. Därför fanns det skäl att hålla hustrun kvar i Sverige.

Kan det vara så att man inte vill ha en komplicerad utredning där det blir nästintill omöjligt att avgöra vem som tillfogade den dödande skadan och att man därför förenklar till en gm och ett åtal utan denna komplikation?
2015-10-31, 14:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Undersökning i England.

Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag bor här på Kinnekulle. Kvinna 35. Blond och lång.

Hur som helst, så är jag jäkligt trött på att läsa om att Nerijus inte skulle vara skyldig.
All bevisning är klockren.

Jag hörde att de ska undersöka, om och hur, det försvunnit unga kvinnor och ouppklarade mord i regionen där han bodde i England.

Min tatuerare vet allt!

Detta skulle ha undersökts långt tidigare.

Dessutom skall även samma sak undersökas i Litauen. Med stor sannolikhet inte första gången han har begått ett lustmord men tyvärr aldrig åkt dit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in