2015-10-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ja, det kommer nog mer efter den här rättegången. Klart de kollar England och Litauen, annat borde vara tjänstefel.

Tror ni verkligen det?

Har man resurs/tid/intresse för detta?

Känns inte som att polis/åklagare har grävt alltför mkt i NB:s förflutna, tyvärr!!

Man har fokuserat på nutid...

Kan bara hoppas att nån tar tag i det. Annars får väl vi på flashback (som så många ggr förr!) försöka oss på research!

Finns nån motsvarighet till Flashback i England?

De absolut starkaste indicierna för att han är skyldig (tillsammans med teknisk bevis.):

- saknar alibi. ljuger tom om vad han gjorde. mened i rätten??

- anhöriga vill ej vittna (ge honom alibi)

mannen är rökt.

eller som man säger i UK: the man is smoked. smoked like salmon.
2015-10-31, 14:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Har tyvärr inte fuppen tillgänglig just nu...och minns inte riktigt heller var detta stod. Om jag inte missminner mig " nyckeln var inte gömd i ladan mittemot"

Jag tror det stod att det var på baksidan av cafeet. Man hade gömt nyckel där tidigare men inte nu längre. ?
2015-10-31, 14:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Är man påläst vet man att den litauiska kriminaliteten har förflyttats till Sverige istället. Anlitar man litauisk arbetskraft är det i princip att man samarbetar med organiserad brottslighet.

När litauerna började inbrotten och stölderna i området, folk hotades..som till sist ledde till ett mord.

Hade Arne Jönsson inte varit så girig hade inte detta mordet skett. Hade inte Arne Jönsson anlitat litauisk arbetskraft hade det idylliska Blomberg mer eller mindre varit intakt.

Tyvärr har du återigen helt rätt i det du skriver.
2015-10-31, 14:13
Medlem
Polisens förhör och förhörsmetoder är under all kritik.

Intressant och talande att Lars-Göran Wennerholm inte har kritiserat polisens förhörsmetoder/förhör, då vet vi Wennerholms syn på rättssäkerhet.

Återstår att se hur tingsrätten kommer att se på polisens förhör/förhörsmetoder.
2015-10-31, 14:14
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, vad man skulle kunna finna där kan man rimligtvis inte veta om man inte sökt.
Det är ändå en plats intimt förknippad med Lisas sista timmar.

Jo, det kan man. Det måste finnas en anledning till att man går in och gör en undersökning. Det vore lite konstigt att göra undersökningar helt random, tycker du inte?
2015-10-31, 14:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var märkligt att brodern och hustrun släpptes iväg till Litauen mitt under polisutredningen. Även om inte fanns tillräckliga skäl att hålla dem anhållna eller häktade så borde de fått reseförbud för att finnas till hands för att utröna sanningen.

Även om hustruns DNA hade kunnat överföras till trosorna via den åtalade så tycker man att DNA från den åtalade också borde överförts samtidigt. Därför fanns det skäl att hålla hustrun kvar i Sverige.

Kan det vara så att man inte vill ha en komplicerad utredning där det blir nästintill omöjligt att avgöra vem som tillfogade den dödande skadan och att man därför förenklar till en gm och ett åtal utan denna komplikation?

Det är inte säkert att man måste finna DNA också från GM vid transferering av DNA. Möjligheterna är många att DNA: t från frun funnits på något som inte avsatte DNA från GM. På klädesplagg ex kan det funnits mycket gott om fruns DNA men inget från GM.
2015-10-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Nej. Det som går att bekräfta är att Nerijus dagen innan (den 6e juni) har handlat två stycken kexchoklad hos Handlar'n i Källby. Detta framgår av kvittot som finns bifogat i FUPen.

Edit: Jag ser dock ingen relevans för kexchokladen avseende dådet.

Nä men kexchokladpapper hittades längst "fyndvägen" om nu det har nån betydelse
Medlem
Skaraborg2s avatar
NB och UO - samma slags vidriga personer!

Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Kan han inte tänkas vara nekrofil? Att han går igång på döda kroppar?

Det tror jag inte.

Det här är en lustmördare som njuter av dominans, förnedring och att plåga. Både fysiskt och psykiskt. Att få vara herre över liv och död.

Nerijus är samma slags vidriga person som t ex Ulf Olsson.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-31 kl. 14:31.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr är det så.

Otryggheten på hela Kinnekulle har gjort sitt inträde och växt sig fast. Fick höra talas om då jag var där ett annat brott som det var stora problem med och det var slangning av bensin.

Varför AJ anställde dessa individer var att de var billiga.

Ja AJ har indirekt ett stort ansvar för mordet även om han inte har någon del i detta.

Sedan kan man ju fundera över varför det är just litauer som har åtminstone vid tre tillfällen under 2000-talet varit inblandade i mycket brutala och vidriga mord? 2000 i Skåne, 2006 i Stockholm och nu i Blomberg 2015.

Var de inte ryssar eller polacker egentligen?

Och varför har frugan inte NB:s efternamn?

(Annars är väl össtatare inte direkt kända för att vara varma o godhjärtade.)

Ja, AJ måste ha et stort ansvar. Han hade ju anställda balter där tidigare med kriminell bakgrund.

Varför inte ta in unga lokala förmåga för att stödja byggdens ekonomi och tillväxt...kan man ju undra!!!

Det är snålhetens vals som fick ett högt pris (det högsta skulle det visa sig!)...vidare tycker jag man bör granska godsherrens företag där. Betalade han balterna svart etc etc?
2015-10-31, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att den åtalade är mördaren, men det är så mycket som förbryllar.

Uppenbarligen så hade hon hjälmen på huvudet när hon dog, vilket inte framhålls ens av försvaret:
5503/26565-15/G013 Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av Martorps gård Forums materialnr: 201500923912
DNA
I en undersökt besudling på insidan vid munområdet påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. I två undersökta områden samt en besudling på utsidan kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Blodet i hjälmen bör ha kommit från skadan i halsen (krossat tungben) i samband med hängningen.

Joggerskan, AJs sons sambo, hade introducerats för den åtalade samma dag innan hon påstår sig ha mött honom när hon joggade:
Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag. Hon har även berättat att hon senare samma kväll gav sig ut och sprang. Utmed vägen vid en nerlagd telestation stod en man vid en bil klockan är då ca 19:30. Mannen pratade engelska och frågade efter vägen till Medelplana. Adriana stannade för att hon tyckte sig känna igen mannen som en av Arnes anställda. Mannen ville att Adriana skulle följa med till bilen och visa vägen på en karta. Adriana blev då rädd och sprang från platsen. s.1313
När hon skulle identifiera honom var hon inte helt säker, men pekade ändå ut just honom på fotografiet.

Sedan, hur kom den åtalades frus bajs (säkerligen en mycket liten mängd, men ändå) på insidan av den mördades nerdragna trosor?

Etc. Det finns verkligen mycket att fundera över och man behöver inte agera i drevet för åklagarens sak.
Kan nån bekräfta den här trådsanningen att ett krossat tungben ger upphov till yttre blödningar? Jag har aldrig hör att människor som hänger sig har blött kring munnen, men i tråden cirkulerar det här antagandet om blödning från tungbenet.
2015-10-31, 14:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför kan du inte göra det själv, istället för att bara lyssna på åklagaren. Måste jag göra allt tankearbete?

Julia och LA bor nära grannar. Hata slumpen, säger GW. Julias pappa har varit utsatt för hot, sid 156. Antag att pappan har berättat om hotet för sin nära granne LA, och denne anmälde. I början av försvinnandet, medan polisen ännu jobbade brett och förutsättningslöst, kan den ha arbetat efter hypotesen att moppetjejerna förväxlats, och därför utredde eventuella hot mot Julia och hennes familj.

På så sätt hamnade LA i FUP, som anmälare.

Är det inte du själv som borde tänka till lite?

En potentiell hotbild utreds givetvis under dessa förhållanden. I synnerhet eftersom några "gödselbrunns-mördare" nämnts.
Du måste nog begripa att det ligger i slasken.

Skulle inte förvåna mig om detta är en av anledningarna att IR grävt i slasken, men som du säkert hört - Är det icke nämnt ens av IR.
2015-10-31, 14:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag säger som andra- LÄS (inte skumma igenom) FUPE:en! För det verkar du ju inte ha gjort.

Vad är det som är så "mystiskt"?
INTE ENS efter 5 dagar kändes det någon specifik likdoft i byssjan.
Och folk som sökte (MPS, poliser, kriminaltekniker) var på gården hela tiden. från 15-16-tiden till långt in på natten

Lisas tillhörigheter hittas 12/6 ca 18.45 av MPS-deltagaren Mikaela.

Björn S*hl, en av deltagarna i MPS-gruppen som stötte på litauerna på gården, säger om mötet med NB och AB (sid 432)

"Klockan var 1715 när jag tänkte på situationen och vad klockan var. Detta utspelade sig ca 30 minuter innan dvs 1645."

Efter detta söker de vidare, och han fortsätter sin beskrivning där det framgår att 2 personer tittade in i byssjan och INGEN av dom reagerar på klädhögen i skåpet eller på någon likdoft. (Sid 433):

"Vi går runt och ser den övertäckta gödselstacken-högarna samt byssjan.
Sen går vi bort mot rishögen och det området. Vi tar ett varv liksom.
Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in"

Kl 18.47 bekräftar Torbjörn Bergman i sin avroppertering till MPS att han ser jacka och hjälm, som deltagaren Mikaela nyss funnit (sid 418)

Ca kl. 20:45 bekräftade kriminalteknikerna Helene Almgren per telefon att hon kunde se en rosa jacka, en hjälm med texten "HJC" samt ett par IPhone-hörlurar. (Sid468) Därefter har de sökt av den gula utbyggnaden (personalutrymmmet/matsalen)

Strav innan kl 21 antar jag att Lisa påträftas:

"Protokoll över platsundersökning Martorps gård - arbetsbod" (sid 845)
Martorps gård, Götene. Undersökningen påbörjades den 12 juni 2015 kl. 21.05
.

Dessutom så när polisens 2 st egna krimkalsökhundar sökte utanför boden så uppfattade inte ens dessa specialsökhundar något....så lägg ner ditt sök efter "mystiskt".

Sidan 856

Två olika kriminalsökhundar sökte utanför arbetsboden och inne i den. Detta med syfte att detektera likmolekyler på utsidan och sperma inne i boden.
Hunden som sökte sperma markerade inte som för sperma i arbetsboden. Hunden som sökte vid arbetsbodens utsida markerade inte som för lik.
Senast redigerad av T34Panzer 2015-10-31 kl. 14:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in