2015-10-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Innan vi fick reda på omständigheterna kring mordet tyckte jag inte att detta med lämna nyckel, låna toalett/eluttag vore särskilt långsökt. Men nu när vi vet - är det i princip osannolikt att NB skulle ha sådan ´tur´att LH plötsligt går in i ladan av naturlig orsak. Visst det kan hända, men extremt märkligt i sådana fall.

Då skulle hon inte satt nyckeln i mopeden och hållit i hjälmen/satt på hjälmen först
2015-10-31, 12:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Det torde väl avse vid någon tidpunkt före den dagen som avhandlas, d.v.s. före dagen så LH försvann. Det borde vara en normal och rimlig tolkning av det sagda? Även att det förslutit en viss tid sen de gjorde på det sättet med nyckeln.
Det behöver det inte alls vara. "På fråga..." står det. Fråga och svar kan ha lytt:

- Har ni någon nyckel till kaféet gömd i närheten?
- Tidigare hade vi ett gömställe i anslutning till kaféet. Gömstället var inte på andra sidan vägen.

Det säger ingenting om när tidigare var.
2015-10-31, 12:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om han la snöret över röret och drog neråt från andra sidan så hon drogs upp
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng
Citat:
En hävstång är ett oböjligt föremål som används tillsammans med en lämplig vridningspunkt eller pivotpunkt för att öka eller minska den resulterande kraft som en påverkande kraft utövar i hävstångens andra ände.
Man får inte en hävstångseffekt av det du beskriver.
2015-10-31, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Då skulle hon inte satt nyckeln i mopeden och hållit i hjälmen/satt på hjälmen först
Det ger mig fan att han prövat nån annan metod eftersom föregående dag misslyckats totalt med kartan. Låtsat halvt segna ner eller dylikt och ropat på hjälp. Haft armen i en trasa som om han skurit sig. Lisa var reserverad men hjälpsam och hon verkar ha lämnat mopeden vind för våg.
2015-10-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng

Man får inte en hävstångseffekt av det du beskriver.

Men han behöver inte använda så mycket styrka när hela hans kropp väger neråt jämfört med hennes lätta kropp, förstår du hur jag menar när jag liknar det vid hävstång? Han kan hänga sig på snöret och det räcker för att hon ska lyftas
2015-10-31, 12:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Det torde väl avse vid någon tidpunkt före den dagen som avhandlas, d.v.s. före dagen så LH försvann. Det borde vara en normal och rimlig tolkning av det sagda? Även att det förslutit en viss tid sen de gjorde på det sättet med nyckeln.

Ja men oavsett när så har ju inte nyckeln, enligt Lena, förvarats i ladan:

Sid110
På fråga uppger Lena att de tidigare hade ett gömställe för nyckeln i anslutning till cafét. Detta gömställe var inte på andra sidan vägen, dvs. den sida som ladan ligger på i vilken bl.a. Lisa Holms handske hittades
2015-10-31, 12:53
Medlem
Citat:
Men han behöver inte använda så mycket styrka när hela hans kropp väger neråt jämfört med hennes lätta kropp, förstår du hur jag menar när jag liknar det vid hävstång? Han kan hänga sig på snöret och det räcker för att hon ska lyftas

Sen bör hon väl ha sparkat vilt i 10-15 sekunder, gissar jag?
2015-10-31, 12:56
Medlem
Citat:
Men nu är det så att om det inte var NB så var det en annan GM (om vi utesluter att det var två).
Då måste den alternative GM ha klarat av det. Med andra ord måste hen i så fall vara starkare än NB om inte NB skulle ha varit GM och klarat av det. Då kan vi nog utesluta AJ om han inte höll på med Body Building och steroider.
2015-10-31, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är du helt rubbad? Skriv nåt relevant eller knip käft.
Nemen Gud Vad blir du så arg för? Jag PMar dig så löser vi detta hörru!

För att hålla mig till topic till skillnad från develi så är jag intresserad i kexchokladen, jag tror att de kan ha större betydelse i fallet än de flesta tror. Är det bekräftat nu att han har ätit kex eller bara köpt kexchoklad? Sitter på mobilen, kan någon påminna mig ville sida kvittot med kexchokladen hittas på? Alternativt bild på kvittot skulle vara gulsvart
2015-10-31, 13:07
Medlem
ieshos avatar
Jag tror att den åtalade är mördaren, men det är så mycket som förbryllar.

Uppenbarligen så hade hon hjälmen på huvudet när hon dog, vilket inte framhålls ens av försvaret:
5503/26565-15/G013 Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av Martorps gård Forums materialnr: 201500923912
DNA
I en undersökt besudling på insidan vid munområdet påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. I två undersökta områden samt en besudling på utsidan kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Blodet i hjälmen bör ha kommit från skadan i halsen (krossat tungben) i samband med hängningen.

Joggerskan, AJs sons sambo, hade introducerats för den åtalade samma dag innan hon påstår sig ha mött honom när hon joggade:
Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag. Hon har även berättat att hon senare samma kväll gav sig ut och sprang. Utmed vägen vid en nerlagd telestation stod en man vid en bil klockan är då ca 19:30. Mannen pratade engelska och frågade efter vägen till Medelplana. Adriana stannade för att hon tyckte sig känna igen mannen som en av Arnes anställda. Mannen ville att Adriana skulle följa med till bilen och visa vägen på en karta. Adriana blev då rädd och sprang från platsen. s.1313
När hon skulle identifiera honom var hon inte helt säker, men pekade ändå ut just honom på fotografiet.

Sedan, hur kom den åtalades frus bajs (säkerligen en mycket liten mängd, men ändå) på insidan av den mördades nerdragna trosor?

Etc. Det finns verkligen mycket att fundera över och man behöver inte agera i drevet för åklagarens sak.
2015-10-31, 13:11
Medlem
Yxzers avatar
Har funderat på vart GM sprutade när han onanerade framför den hängande BO. Troligen höll han i lampkupan som han sedan placerade i handfatet på toaletten intill. Överlagt mord givetvis!

Kan han få avtjäna livstidsstraffet i Litauen?

GM plågas nog av att han inte passade på att fylla upp henne ordentlig nu när han ändå får livstid!
2015-10-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att den åtalade är mördaren, men det är så mycket som förbryllar.

Uppenbarligen så hade hon hjälmen på huvudet när hon dog, vilket inte framhålls ens av försvaret:
5503/26565-15/G013 Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av Martorps gård Forums materialnr: 201500923912
DNA
I en undersökt besudling på insidan vid munområdet påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. I två undersökta områden samt en besudling på utsidan kunde sekret/DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Blodet i hjälmen bör ha kommit från skadan i halsen (krossat tungben) i samband med hängningen.

Joggerskan, AJs sons sambo, hade introducerats för den åtalade samma dag innan hon påstår sig ha mött honom när hon joggade:
Adriana har berättat att hon blivit introducerad för Nerijus tidigare samma dag. Hon har även berättat att hon senare samma kväll gav sig ut och sprang. Utmed vägen vid en nerlagd telestation stod en man vid en bil klockan är då ca 19:30. Mannen pratade engelska och frågade efter vägen till Medelplana. Adriana stannade för att hon tyckte sig känna igen mannen som en av Arnes anställda. Mannen ville att Adriana skulle följa med till bilen och visa vägen på en karta. Adriana blev då rädd och sprang från platsen. s.1313
När hon skulle identifiera honom var hon inte helt säker, men pekade ändå ut just honom på fotografiet.

Sedan, hur kom den åtalades frus bajs (säkerligen en mycket liten mängd, men ändå) på insidan av den mördades nerdragna trosor?

Etc. Det finns verkligen mycket att fundera över och man behöver inte agera i drevet för åklagarens sak.
Blod på hjälmen, kan det inte ha kommit av ett slag mot hjälmen när han anfaller henne? Hon kanske slog sönder läppen mot hjälmen om han vred av henne hjälmen till exempel. Obduktionsprotokollet är ju sekretessbelagt så den typen av skador står kanske där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in