2015-10-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Helt korrekt - utan Arne=inget mord

Det är inte bara Lisas pappa som under resten av sitt liv kommer att tänka "om jag inte hade gjort så...då hade inte...

Och en sak till som frun borde fundera på varför var det så bråttom med att städa bilen och byta däck efter att flickan försvunnit?

Man kan väl säga att det blev en hektisk vecka för familjen B när flickan försvann och till slut hittades mördad
• hastigt och lustigt börja tvätta karlns kläder en söndagkväll
• åka iväg i början av veckan och byta däck och städa ur bilen - när det är sommar
• och sedan ljuga för polisen om var N varit?

Några varningsklockor som började klinga hos fru B och lillebror B?

En betydligt med nedstämd bror och en fru som kommenterar nått i stil med"det kanske var du som tagit flickan...
Vibbar...
2015-10-31, 10:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Länka tack, för det minns jag inte.

Det skulle jag också vilja se något underlag på, och då i form av sidhänvisning och inte "känsla".

Inte någonstans i Fupen nämns eller ens antyds att nyckeln skulle ha förvarats i ladan.

I nåt tv-program (Brottsplats Sverige eller Veckans brott?) nyligen där Lena eller nån av tjejerna visade hur de låste dörren så på fråga var nyckeln förvarades så sa de att nyckeln INTE förvarades i ladan.

De senaste dagarna ett antal nytillkomna skribenter dykt upp. En större del av dessa har inte ens läst Fupen och andra bara skummat igenom den. Bedrövligt tycker jag. Om man ska skriva denna tråd -och kunna tillföra något av värde - tycker jag att man åtminstone kunde bemöda sig om att sätta sig in i fallet.
Inte bara för att slippa stå med skägget i brevlådan utan av respekt för Lisa.
2015-10-31, 10:26
Medlem
everythingiss avatar
[quote=hallongrottan|55225603]
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Dom hade samma dator. Men varför blir NB förbannad när dom säger att han kollar på sån porr? Om han inte skulle göra det så är det väl bara att skratta åt anklagelsen inte bli fly förbannad. Bättre bli fly förbannad för mordet han anklagas för och komma med en förklaring till DNA:t. Han vet att han kommer dömmas, varför inte bevisa motsatsen då om han är oskyldig? Ingen verkar vilja rädda hans skinn, inte ens han själv eller familj. Alla vet att svar som "jag vet inte" "jag minns inte" är ett typiskt svar för att inte våga stå för vad man gjort.

Där har du en bra poäng... Om man skulle bli oskyldigt anklagad för ett sådant vidrigt brott så skulle iallafall jag bli helt galen, frustrerad och undra om det är på riktigt förhörsledaren menar att jag skulle gjort så mot en ung flicka.

Nerijus har inte reagerat på det sättet i något av de bandade förhören... Inte enligt Fuppen iallafall. Han har gråtit däremot när han inte lyckats förtränga brottet samt av förtvivlan när han inser konsekvensen av sitt handlande.
2015-10-31, 10:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Den här hypotesen är framförd som motvikt till alla sexfixerades sjuka teorier som, pga den totala bristen av fakta, endast kan ha sitt ursprung hämtat inom deras egna och högst personliga referensramar.
Din hypotes var minst sagt märklig. De sexfixerades sjuka teorier går hand i hand med expertisen som bedömt mordets karaktär. Om du läser FUP som framkommer det och för övrigt är Åsgård citerad i tråden.
2015-10-31, 10:27
Medlem
Kom ihåg i diskussionen att det är skillnad på strypning och hängning, dessa är inte synonyma med varandra. Vid strypning sker en förträngning av luftrör och du kan således inte andas. Vid hängning stoppas ofta blodförsörjningen av hjärnan då kärlen obstrueras av snaran redan vid några kilos vikt nedåt. Strypning är ofta ett inslag i hängningen, men inte det enda som sker alltså. Men det exakta förloppet beror också på snarans och knutens placering.
2015-10-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

Konstigt att det luktade inte lik i byssjan. Och detta var bara några timmar före det när poliser gick in i byssjan och hittade kroppen.

Det beror på att lik börjar att lukta illa efter cirka 5-7 dagar.
2015-10-31, 10:29
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tråden går så snabbt, jag såg inte alls att du skrev det, sorry.

En sak jag reagerar på är att fupen nämner att nyckeln inte göms i ladan, kan det vara för att "nyckeln i ladan" nämnts så ofta här i tråden och man vill få slut på de spekulationerna?

Utredarna har väl säkert någon som följer flashbackdiskussionerna?
Det finns en allsköns blandning av folk här men jag är övertygad att man inte skriver saker i fuppen bara för att få tyst på våra spekulationer....vad skulle då prata om? men jag antar att de tänkt på samma spår som vi här från början om hur han fått henne till ladan...
2015-10-31, 10:30
Medlem
Citat:
Håller med dig. Vore det bärande argument so well fine - men problemet är att stark teknisk bevisning finns och den verkar ignoreras totalt och bortförklaras.

Det är synd att de inte granskat de "förvunna" åren tidigare - det är av stor vikt.

Varför är det av stor vikt?Det känns som det skulle ta mycket resurser för att bara komma fram till en omständighet till.
De har ju inte ens analyserat alla provtagningar,långt därifrån.
2015-10-31, 10:33
Medlem
[quote=everythingis|55226296]
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan

Där har du en bra poäng... Om man skulle bli oskyldigt anklagad för ett sådant vidrigt brott så skulle iallafall jag bli helt galen, frustrerad och undra om det är på riktigt förhörsledaren menar att jag skulle gjort så mot en ung flicka.

Nerijus har inte reagerat på det sättet i något av de bandade förhören... Inte enligt Fuppen iallafall. Han har gråtit däremot när han inte lyckats förtränga brottet samt av förtvivlan när han inser konsekvensen av sitt handlande.

Ja han tänker "fan fan att jag inte gjorde det bättre" ett stort misslyckande. Misslyckad som fadersgestalt och som skicklig mördare. Klart han vill bara dö å försvinna, som han säger i förhöret.
2015-10-31, 10:35
Medlem
sannes avatar
Citat:
För vad?
AJ begriper jag inte alls hur det skulle gå till - sura, snåla gubbar kan inte vara ett argument för åtal.

Ditt (eller någon annans - minns inte) argument var ju att NB stod som misstänkt redan måndag pga att han hittat handsken.
Jag vet ju inte säkert men som jag utgår ifrån så hade de inte något DNA resultat eller annat som pekade emot NB just då måndag.

Med argumentet att han står som misstänkt i brottsanmälan redan måndag fanns ju - just att han hittat handsken.

Om det att han hittar handsken gjorde honom misstänkt borde ju rimligtvis de andra som var med stå som misstänkte. Eller hade de andra indicier just emot NB den dagen? Då var ju Lisa listad som försvunnen.
Senast redigerad av sanne 2015-10-31 kl. 10:37.
2015-10-31, 10:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
De senaste dagarna ett antal nytillkomna skribenter dykt upp. En större del av dessa har inte ens läst Fupen och andra bara skummat igenom den. Bedrövligt tycker jag. Om man ska skriva denna tråd -och kunna tillföra något av värde - tycker jag att man åtminstone kunde bemöda sig om att sätta sig in i fallet.
Inte bara för att slippa stå med skägget i brevlådan utan av respekt för Lisa.
Bra reflektion. Att ställa frågor är en sak - men det går att först använda sökfunktion och leta själv i FUP först eller i tråden.

Vi har ett facit nu - det är inte rita, gissa, spring som gäller längre angående sakfakta.
2015-10-31, 10:36
Medlem
Titianas avatar
Att GM skulle ha vid flertal tillfällen setts med en vit pickuplikande bil, tex av joggeskan...är något jag funderar på. Kan han ha haft tillgång till denna bil även aktuell dag. Joggeskan oavsett hur dålig man är på bilmärken så tror jag att man ser skillnad på kombi och en typ skåpbil och både hon och någon tant sa att det var några dekaler på bilen. Vem som än äger denna bil, varför inte komma fram med det? Vad kan vara värre än ha lånat ut sin bil till en mördare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in