2015-10-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Efter litauernas intåg i idylliska Blomberg var de tvungna att ändra sina rutiner. Inbrott på cafèt och runtomkring Blomberg gjorde att otryggheten hade fått fotfäste i byn. Hur fn kunde Arne Jönsson ta dit ett sådant pack till Blomberg. Först var det Awidov och sedan NB och hans följe.

Det vara rena rama gangsterfasoner som hade kommit till Blomberg där Gingras ( ledare för ett litauiskt byggföretag) hotade folk i Blomberg. Kriminella bodde i Bäcktorp osv.

Arne Jönnson har ett stort ansvar för att vi sitter här och skriver om ett mord.

Det menar du väl ändå inte. Arne använder "verktygen som finns till hands" Litauerna är redan här. Arne har ju inte hämtat dem i Litauen?

Då har väl den ett större ansvar som låter gränsen mellan Litauen och Sverige vara öppen och genom det möjliggör resandet hit?
2015-10-31, 10:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Naturligtvis måste ägarinnan säga detta pga försäkringskäl men då personalen som går sist inte är den samme som kommer först (bagarna), hur går detta ihop? Jag är övertygad att nyckeln var gömd någonstans.
Det kan du tro - men det är en trådsanning/ett påhitt eftersom LS dementerar detta.

Citat:
På fråga uppger Lena att de tidigare hade ett gömställe för nyckeln i anslutning till cafét.
Detta gömställe var inte på andra sidan vägen, dvs. den sida som ladan ligger på i vilken bl.a.
Lisa Holms handske hittades.
2015-10-31, 10:08
Medlem
Citat:
Naturligtvis måste ägarinnan säga detta pga försäkringskäl men då personalen som går sist inte är den samme som kommer först (bagarna), hur går detta ihop? Jag är övertygad att nyckeln var gömd någonstans.

De har väl naturligtvis inte bara en nyckel? På mitt jobb har alla varsin nyckel.
2015-10-31, 10:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag bor här på Kinnekulle. Kvinna 35. Blond och lång.

Hur som helst, så är jag jäkligt trött på att läsa om att Nerijus inte skulle vara skyldig.
All bevisning är klockren.

Jag hörde att de ska undersöka, om och hur, det försvunnit unga kvinnor och ouppklarade mord i regionen där han bodde i England.

Min tatuerare vet allt!

Att Europol har/haft ett case öppet - är uppenbart. I en förlängning av det har jag svårt att tro att NB var helt ensam i England under dom åren han arbetade där. Med tanke på "knagglig engelska" låter det som han primärt umgåtts med landsmän.

Alltså, det finns troligtvis gamla litauiska kollegor.
2015-10-31, 10:10
Medlem
Citat:
Efter litauernas intåg i idylliska Blomberg var de tvungna att ändra sina rutiner. Inbrott på cafèt och runtomkring Blomberg gjorde att otryggheten hade fått fotfäste i byn. Hur fn kunde Arne Jönsson ta dit ett sådant pack till Blomberg. Först var det Awidov och sedan NB och hans följe.

Det vara rena rama gangsterfasoner som hade kommit till Blomberg där Gingras ( ledare för ett litauiskt byggföretag) hotade folk i Blomberg. Kriminella bodde i Bäcktorp osv.

Arne Jönnson har ett stort ansvar för att vi sitter här och skriver om ett mord.

Helt korrekt - utan Arne=inget mord

Det är inte bara Lisas pappa som under resten av sitt liv kommer att tänka "om jag inte hade gjort så...då hade inte...

Och en sak till som frun borde fundera på varför var det så bråttom med att städa bilen och byta däck efter att flickan försvunnit?

Man kan väl säga att det blev en hektisk vecka för familjen B när flickan försvann och till slut hittades mördad
• hastigt och lustigt börja tvätta karlns kläder en söndagkväll
• åka iväg i början av veckan och byta däck och städa ur bilen - när det är sommar
• och sedan ljuga för polisen om var N varit?

Några varningsklockor som började klinga hos fru B och lillebror B?
2015-10-31, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Det menar du väl ändå inte. Arne använder "verktygen som finns till hands" Litauerna är redan här. Arne har ju inte hämtat dem i Litauen?

Då har väl den ett större ansvar som låter gränsen mellan Litauen och Sverige vara öppen och genom det möjliggör resandet hit?

Är man påläst vet man att den litauiska kriminaliteten har förflyttats till Sverige istället. Anlitar man litauisk arbetskraft är det i princip att man samarbetar med organiserad brottslighet.

När litauerna började inbrotten och stölderna i området, folk hotades..som till sist ledde till ett mord.

Hade Arne Jönsson inte varit så girig hade inte detta mordet skett. Hade inte Arne Jönsson anlitat litauisk arbetskraft hade det idylliska Blomberg mer eller mindre varit intakt.
2015-10-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, jag har varit en del i Östeuropa och det är också mycket vanligt att man lämnar familjer och barn i många,många år för att tjäna pengar i Västeuropa. Litauen är ett ganska fattigt land. De har haft mycket problem med krig, fattigdom och ryssar.

problem med ryssar? haha! Dom ÄR ju ryssar. När skapades landet? 90-talet? NB är född och uppväxt i Sovjet åtminstone de första fem åren. Han talar ryska som många fler Litauer. Även om Lettland är mer ryssvänligt och Estland mer finskt och Litauen mest likt Polen så är det fullt med ryssar i Litauen och det är knappast ett problem.
2015-10-31, 10:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag bor här på Kinnekulle. Kvinna 35. Blond och lång.
Hur som helst, så är jag jäkligt trött på att läsa om att Nerijus inte skulle vara skyldig.
All bevisning är klockren.
Jag hörde att de ska undersöka, om och hur, det försvunnit unga kvinnor och ouppklarade mord i regionen där han bodde i England.
Min tatuerare vet allt!
Håller med dig. Vore det bärande argument so well fine - men problemet är att stark teknisk bevisning finns och den verkar ignoreras totalt och bortförklaras.

Det är synd att de inte granskat de "förvunna" åren tidigare - det är av stor vikt.
2015-10-31, 10:14
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De har väl naturligtvis inte bara en nyckel? På mitt jobb har alla varsin nyckel.
Skrev redan om det tidigare..men i din iver att näpsa till mig missade du kanske detta?
2015-10-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Nä poliser hittade henne en sökpatrull med hund

Det var Björn, David coh Torbjörn från MP (tror jag) som var med en hund i Martorp och tittade in i byssjan. Visserligen hunden var ingen likhund...

"Nej vi hittar inget då men det är där vi hittar busskortet senare. Vi går runt och ser den
övertäckta gödselstacken-högarna samt byssjan.
Sen går vi bort mot rishögen och det området. Vi tar ett varv liksom.
Hundföraren går bort till byssjan och tittar in. Efter att hon har tittat in så tittar jag in i byssjan
och jag tittar såpass noga att jag ser att det står några urdruckna flaskor på bordet och det
ligger kläder slängda som i en hög. Det är stökigt men inte så stökigt att man inte kan gå in
där.
Luktar det något?
Det luktar råttor, möglig sommarstuga, inte den klassiska likdoften.
Har du känt likdoft tidigare?
Ja det har jag gjort, men det är under andra omständigheter och en annan miljö."Sida 433 i fup.

"Jag hade min privata bil, en ford focus.
Det var bara civila bilar?
Ja det var bara civila fordon.
På torsdagen vad hade ni för fordon då?
Då hade vi militärregistrerade fordon.
Utveckla.
En vit toyota hilux, samt tre eller fyra mercedes geländervagen.
De är gröna?
Ja de är gröna.
Har de luftintag som går från fronten och upp mot taket?
Ja det går från fronten längs med passagerarsidan upp mot taket men den går inte över taket." Sida 434 i fup.

Konstigt att det luktade inte lik i byssjan. Och detta var bara några timmar före det när poliser gick in i byssjan och hittade kroppen.
2015-10-31, 10:21
Medlem
Citat:
Skrev redan om det tidigare..men i din iver att näpsa till mig missade du kanske detta?

Tråden går så snabbt, jag såg inte alls att du skrev det, sorry.

En sak jag reagerar på är att fupen nämner att nyckeln inte göms i ladan, kan det vara för att "nyckeln i ladan" nämnts så ofta här i tråden och man vill få slut på de spekulationerna?

Utredarna har väl säkert någon som följer flashbackdiskussionerna?
2015-10-31, 10:22
Medlem
Citat:
Han jobbade på SOG. Han var borta mycket under Lisas uppväxt.
Ja,precis som litauerna har varit borta under sina barns uppväxt. Vilket många här fördömer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in