2015-10-31, 01:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Tycker ni inte att den här sopp-incidenten med Lisa var en patetisk grej att ta upp från försvarets sida? Wennerholm skrattade ju åt det

Det kan man ju inte avgöra så länge killen inte är identifierad, eller du är kanske synsk ?

Så bara Wennerholm skrattar, så skrattar GeneralTutte med, DET är patetisk.

Bara döda fiskar följer strömmen...
2015-10-31, 01:06
Medlem
Det är alltså på 15 olika områden, Lisas kläder, repbitar samt röret som NBs DNA finns på, det är inte lite det.

En annan sak.

Förhör med Irina:

FL: Hur såg han ut och må, hur såg han ut och må?

Irina: Han suckade, rökte, och var hela tiden var nedstämd och fundersam, då frågade jag honom,
tänker du på din, jag fick inget svar på det, det händer som han ( ohörbart ) när jag frågade
honom, varför är du så orolig, mmm, då svarade han skulle du inte varit orolig om din
arbetsplats och dina avtryck och dina spår skulle varit på ett ställe där det hände
, så var det

Detta var på måndagsmorgonen, (ovan) Vad vet NB som får honom att tro att någonting har hänt Lisa på hans arbetsplats? Vi talar om cirka 10-12 timmar efter att polisen har blivit inkopplad.

Och samma sak att han vill ha alibi för klockslag efter klockan 18:00 den aktuella kvällen för Lisas försvinnande, varför tror han att han skulle bli misstänkt för hennes "försvinnande"?

Han är så rökt, och det är jag tacksam för.
2015-10-31, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Mycket bra förklarat! Håller dock inte med om det sista, hela poängen för sadister är makt kontroll och lidande.. Då duger det inte med döda eller medvetslösa offer...

I sådana fall kunde han bara strypt henne direkt utan att ta hela den omständliga och krävande proceduren att baxa iväg henne och hänga upp henne osv.
Mitt perspektiv var det tekniska, så jag räknade bara utan värdering upp alternativen. Med paralyserad menar jag t ex skräckslagen eller hotad med kniv. Nu kommer jag inte ihåg sammanfattningen av skador på hennes kropp, men visst kunde hon väl ha varit bunden ? Intrasslad i sina kläder ? Eftersom jag beskrivit en blixtattack kanske man inte ska utesluta att hon kunde ha kämpat emot, förgäves. Det första momentet skulle ju vara snabb påläggning av snaran. Därpå ett snabbt lyft och sedan belastar hon snaran. Men när det gäller offrets ev agerande spekulerar jag bara. Mekaniken däremot tycker jag att jag är säker på.
2015-10-31, 01:12
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Det är alltså på 15 olika områden, Lisas kläder, repbitar samt röret som NBs DNA finns på, det är inte lite det.

En annan sak.

Förhör med Irina:

FL: Hur såg han ut och må, hur såg han ut och må?

Irina: Han suckade, rökte, och var hela tiden var nedstämd och fundersam, då frågade jag honom,
tänker du på din, jag fick inget svar på det, det händer som han ( ohörbart ) när jag frågade
honom, varför är du så orolig, mmm, då svarade han skulle du inte varit orolig om din
arbetsplats och dina avtryck och dina spår skulle varit på ett ställe där det hände
, så var det

Detta var på måndagsmorgonen, (ovan) Vad vet NB som får honom att tro att någonting har hänt Lisa på hans arbetsplats? Vi talar om cirka 10-12 timmar efter att polisen har blivit inkopplad.

Och samma sak att han vill ha alibi för klockslag efter klockan 18:00 den aktuella kvällen för Lisas försvinnande, varför tror han att han skulle bli misstänkt för hennes "försvinnande"?

Han är så rökt, och det är jag tacksam för.
Man hade då hittat handsken och spärrat av ladan och de fick inte vara där och jobba.
Att han ville ha alibi från 18.00 är däremot fatalt.
2015-10-31, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det kan man ju inte avgöra så länge killen inte är identifierad, eller du är kanske synsk ?

Så bara Wennerholm skrattar, så skrattar GeneralTutte med, DET är patetisk.

Bara döda fiskar följer strömmen...
Var det sonen till kvinnan som var där och åt soppa så är han lätt att hitta genom informationen i FUP. Han är knappast trolig i mina ögon, gård, fru och en treårig liten flicka. Dom verkar lyckliga. Jag har i alla fall avfört honom och det var nog ett skämt ifrån Lisa som flickorna inte riktigt förstod eftersom Lisa var relativt ny där. Jag betar vidare.
2015-10-31, 01:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Snickaren som fick en sjutumsspik i skallen.

Som så många skriver här känns det som att något inte stämmer och FUP'en verkar ha skapat flera frågor än svar.
Motivet är faktiskt fortfarande fullständigt okänt och brukar iofs vara det sista som efterfrågas även när alla bevis ligger på bordet. Många vill gärna tro att det finns ett sexuellt motiv bakom denna tragik och försöker tvångsmässigt hitta bevis som skulle ge dem rätt därför att det ena eller andra skulle hänt någon gång tidigare i något annat fall.
Kan vi då tänka oss det otänkbara? Att NB kanske inte är något så simpelt som en typisk sexgalning? Något som heller inte har bevisats ...

Den här hypotesen bygger på att NB är känd för sin flit samt att klara av sina jobb i utlovad tid till AJ's belåtenhet. Enligt LÅ låg de efter i tiden med jobbet i ladan, sid 233. Litauerna hade sedan länge bokat plats på färjan hem den 30 juni och det var bara 3 veckor kvar tills de skulle åka och jobbet de lovat göra måste vara klart innan dess. Inget fick nu gå fel.

Därför kan NB kört ned till ladan för att t ex kolla vattennivån i brunnen redan dagen före arbetsmötet i syfte att ev köra vattenpumpen, vars automatik inte fungerade, en stund vilket också var LÅ's avsikt, - det var det första LÅ skulle göra på måndagsmorgonen.

Följande kan då ha hänt; NB kör förbi kaféet och vidare ned ned till ladans baksida där brunnen finns. I ögonvrån noterade han att bommen för kaféets ytterdörrar var stängd och då ingen människa eller fordon syntes till tog han för givet att kaféet hade stängt och att alla åkt därifrån.

Stölderna i området hade indirekt blivit även NB's problem för det tog tid att ersätta de verktyg och utrustning som försvunnit så han var mycket uppmärksam på onormala rörelser i området. Eller som fru Jönsson uttryckte det på sid 185, - "Nerijus har sett mycket. Det har varit stölder och så och han har skrivit ner registreringsnummer."

Väl inne i ladan får han genom de öppna dörrarna syn på en hjälmförsedd figur intill och bakom kaféladans norra utbyggnad. När han tittar närmare ser han även en blå moped. Han kan inte se om det är en man eller kvinna då Lisa satt upp sitt långa hår inuti hjälmen. ( Se Rebecka: sid 121-122 /.../ "att Lisa inne i Cafét höll på att göra sig i ordning för att kunna ta på sig hjälmen." /.../ "att hon ordnade med frisyren för att denna skulle få plats i hjälmen." )

NB beslutar att själv gripa den här "tjuven" då han inte har mobilen med sig och kan kontakta AJ. Han skyndar fram och tar med underarmen ett stenhårt grepp under hjälmens hakbåge, han drar och driver den sprattlande "tjuven" mot ladan i syfte att binda fast denne så att han kan kontakta AJ för att lämna över sitt fynd.

NB minns att det finns snörstumpar i slaktrummet och drar vidare dit för att tillfälligt binda fast "tjuven" tills han kan skaffa hjälp.
Utan att släppa sitt järngrepp om halsen lyckas han knyta ihop snörstumpar som han fäster runt röret och halsen under hjälmen. Han drar ned den igenknäppta jackan över ryggen vilket låser armarna, hasar ned byxorna för att "tjuven" inte ska kunna röra sig när han släpper greppet.

Därefter tar han av hjälmen och Lisas långa hår väller fram över ansiktet!
- EN TJEJ som verkar livlös
pga det långa och hårda greppet runt halsen!

Nerijus får en mental sjutumsspik i skallen, allt svartnar och han tappar fullständigt kontrollen över sig själv och situationen. Han måste ju på något sätt dölja vad som hänt. Kanske tycker han det känns bättre om han slipper se ansiktet och håret genom att tejpa över det som skrämmer honom mest. Beviset på hans misstag.

Vad som sedan händer är uppenbart men han kommer aldrig att inse, förstå eller kunna redogöra för detta själv. Han förtränger händelsen genom att intala sig själv att han aldrig har sett henne och det kan vara så om han menar i levande tillstånd. Dvs om han tror att hon var död redan när han tog av hjälmen.

Den här hypotesen är framförd som motvikt till alla sexfixerades sjuka teorier som, pga den totala bristen av fakta, endast kan ha sitt ursprung hämtat inom deras egna och högst personliga referensramar.
Har inget behov att försvara eller kommentera det här scenariot ytterligare så det är upp till var och en att tycka bä eller bu. Jag skiter i vilket för NB har redan fått sitt värsta tänkbara straff ändå. - En sjutumsspik i skallen som sitter där på livstid.
Festlig hypotes. Men nu slår ju rättsläkaren fast att "fynden talar starkt för att döden orsakts av hängning" (FUP s.479). En annan detalj är förstås det finns ett rep innanför tejpen... En detalj bara.
2015-10-31, 01:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Verkar bara vara du och jag som undrar om det här kring avsaknaden av spår av eventuell urin/avföring ifrån själva hängnings-rummet.
För som sagt, det är mer regel än undantag att saker och ting kommer ut när spärrar släpps(när man avlider)

Vad jag läst så hade dom ej vatten påkopplat in till detta rum. Och har en människa hängts där så är sannolikheten stor att även spår av urin/avföring finns på golvet. Det borde hundarna reagerat på. Men det gjorde dom inte.

Just präcis ! mest otroligt är ju att åklagare, polis och advokaten inte tar detta på allvar eller bara skiter i det.
2015-10-31, 01:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Man hade då hittat handsken och spärrat av ladan och de fick inte vara där och jobba.

Även om han är oskyldig kunde han ha oroat sig över alibi, om han t.ex. varit borta i något annat ärende aktuell tid. Det vore inte alls konstigt.
2015-10-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle

Ja, det var avspärrat där men även kring Lisas arbetsplats, sen ladan ligger ju närmast arbetsplatsen, men visst, handsken hittades där. Då frågar jag mig, om han på grundval av detta, (hittandet av handsken) det var ju han och hans bror som hittade den först (klockan 07 enligt NB i förhör) arbetskamraten som vittnade idag kom till arbetsplatsen 07:30, då var bröderna inte där, då tror han alltså inte, (om det är så som HAN säger, oskyldig) att handsken har någon betydelse när det är fullt med polis i området? Varför vill han då ha alibi? Han målar ju in sig själv i ett hörn.
2015-10-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just präcis ! mest otroligt är ju att åklagare, polis och advokaten inte tar detta på allvar eller bara skiter i det.

LÄS IGEN, eller kan du inte engelska?

“Spontaneous Defecation”
Q: Is it true that a person spontaneously urinates or defecates when they die?

A: The short answer is no. The longer answer is that it does happen but not in every death. On average, only about one person in ten has urinated or defecated prior to death.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag med. Hon hade skada tungben och blod nånting i ögonen

Nej Lisa hade nämligen INTE dom punktformade blödningar i ögonen som man nästan altid har vid strypning, vilket gör att dösorsaken möjligtvis inte är strypning.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Var det sonen till kvinnan som var där och åt soppa så är han lätt att hitta genom informationen i FUP. Han är knappast trolig i mina ögon, gård, fru och en treårig liten flicka. Dom verkar lyckliga. Jag har i alla fall avfört honom och det var nog ett skämt ifrån Lisa som flickorna inte riktigt förstod eftersom Lisa var relativt ny där. Jag betar vidare.
Det var inget skämt rån Lisa. Snarare en fråga om språkförbistring. Kvinnan som uppfattade att Lisa pratade om pojkvän missförstod vems pojkvän hon pratade om. Kvinnan vid bordet fick sin soppa men hennes pojkvän fick inte den han beställt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in