2015-10-30, 16:51
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Detta står var någonstans i FUP?

Materialförteckning på sid 868.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
I brottsanmälningar måndag 2015-06-08 - dagen EFTER Lisa försvann står NB som misstänk - redan.

Kan de topsat alla så snabbt? Är det någon som vet vilka som blev topsade?
Måndag är samma dag de hittar vanten och arrendatorn blir topsad och troligtvis NB och andra.

Kan de få fram misstänk så snabbt?

Intressant.
De har i alla fall inte hunnit göra jämförande analyser gentemot dna på fynd redan på måndagen, det har jag mycket, mycket svårt att tänka mig.
Jag skulle tro att de fått ett tips från någon.
Skulle gärna vilja veta vem som tipsat dem.
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Två saker jag tänkt på. Idag förhördes ett vittne jag minns inte exakt vem, hon ser en utlandsregistrerad bil som kör snabbt förbi vid 19.10 med en blond kvinna i baksätet. Är det en död lisa holm hon ser? Kan man va så kallblodig att man inte gömmer henne utan bara sätter henne i baksätet?

Sen undrar jag vart i FUPen jag kan läsa om när och vem som hittar själva kroppen. En från polisen nån spårsäkrare (minns inte yrket) får i uppdrag att kolla jackan och hjälmen men sen finns ingenting om själva hittandet. Är allt även VEM och hur de kom på att titta i byssjan sekretess på?
Fanns ju en som jobbade med djuren som hade varit inne i byssjan tidigare i veckan, hur har han kunnat undgå att ett lik ligger (är intryckt) där? Har han förhörts i rättegången?

Lisa låg troligen invirad i plast i NBs bil.

Att hon inte hittades kan man förstå när man ser bilden på skåpet. Skåpet är 158 cm högt och klädhögen Lisa låg under upptar kanske lite drygt 1/3 av det i höjd. Det innebär att att LH var ihoptryckt till ca 60 cm i höjden och skåpbredden var 24 cm. Du kan ju fatta hur hon såg ut när hon hittades. Man kan nog inte tro att en människa fick plats där under kläderna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon skull TILL Skara enligt denna postare. Bussen gick 17.20 från Källby.
18:20 antar jag du menar?
17:20 hade de ju inte ens stängt cafeet.
2015-10-30, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men vad har hoten mot litauerna med Lisa Holm att göra och ännu mer långsökt: vad har hoten med AJ via Lisa Holm att göra?

Du kan väl presentera en teori om hur det hänger ihop!?
Jobbar du för AJ måntro? Du verkar vara väldigt envis med att det absolut inte var AJ. Vad vet du som inte vet?

Har vi förresten bekräftat att NB åt kexchoklad innan den här incidenten påstås ha ägt rum?
2015-10-30, 16:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Visst. Men samtidigt är det en gåta hur hustruns, men inte GMs DNA hittades på trosan, samt att LIsas DNA hittades på tejprullen och att Aivaras DNA hittades på en tejpbit vars ena ände matchade på tejpbit som hittades på LIsa. Jag tror att litauerna har gjort detta tillsammans.

Det du skriver om tejp är lite feluppfattat tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vart står det att tejbitens ände matchade på tejbit som hittades på offret?

Sid.522 (NFC)

På den ena tejpänden påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Aivaras Bilevicius (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Nerijus Bilevicius (Grad -4).
På den andra tejpänden kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.

Sid.920 (Sammanställning)

Lisas DNA har säkrats på silvertejpsrullen som låg i spiklådan vid grävmaskinen i ladans norra del, detta tillsammans med att silvertejpen som satt runt Lisas huvud har sammanpassats med rullen visar att den använts för att tejpa Lisa.

Fyndet av Aivaras DNA på den tejpbit som låg på marken vid grävmaskinen i ladan visar att han har använt silvertejp som till struktur och utseende liknar tejprullen som låg i spiklådan.

Samt på sid.1197 - körs det i förhör med AB.
2015-10-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Helvete Så jävla läskig tanke att den riktiga förövaren är ute på fri fot. NB kanske var en väldigt enkel måltavla för polisen och befolkningen på plats? Fyfan, AJ kanske har begått årets brott och kommit undan med det.

Ja eller min tanke att NB är hotad på något sätt eller han får ta skulden annars är frun å hans dotter illa ute hemma i litauen..

Nej men det är så mycket runt om som gör att jag får en känsla att något inte stämmer eller är riktigt utrett.
Dessutom blev AJ smått irriterad när han vittna också. Det känns lite som han vet något som inte kommit fram iaf.
2015-10-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Håller med dig här.. han är en mystisk pusselbit faktiskt. Dessutom har ju NB varit mordhotad av andra gästarbetare i närområdet pga att dom är där å tar deras jobb. Så han hade då sagt att om han inte åkte tillbaka till Litauen så skulle dom se till att han inte kom dit levande. NB hade då berättat detta för AJ som då hade då ringt upp dom gästarbetarna och sagt åt dom att sluta komma till gården å hota för annars skulle han koppla in polisen. Idag när AJ skulle vittna och fick frågan om det förekommit något hot eller likn så svarade AJ nej. Alltså ljuger ju antingen AJ eller NB om detta.

Ingen verkar ju ha ifrågasatt eller kolla upp det här om det stämmer. Tex det lettiska bolaget med dom andra gästarbetarna vilka dom isf var.

En annan sak är ju att under hela denna tid sen försvinnandet så har ju flertal sagt det bor mycket speciellt folk där i området.

Det var arrendatorn som vittnade idag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var märkligt. Att Lisas avföring kan finnas där är inte så konstigt, men avföring från NB:s fru?

Han har väl helt enkelt tagit frugan därbak!
Medlem
Alltså det som varit min första förvirring kring hela detta fall från dag ett har varit hur i helvete hela erövrandet gått till. Verkar oerhört riskfyllt att en eventuell GM ska bara häcka runt sidan av caféet där Lisas moped stod parkerad med förhoppningen om hon eller andra mopedtjejen ska lämnas ensam så småningom. Menar att en gärningsman nästan måste ha observerat tjejerna från ladan. Också intressant att han påstår i förhör att ALLA vet vilken tid caféet stänger,

Min teori är att NB stått i sitt vanliga runkrum och observerat tjejerna ta sina avsked efter stängning, när tjej 2 och 3 far iväg i bil inser han att Lisa är på baksidan, ensam & är så upphetsad att han på ren impuls lubbar över gatan och tar kontakt med BO.

Förstår inte hur det ska ha kunnat gå till på annat sätt. Hoppas innerligt på ett erkännade från NB så man kan få lite klarhet.
2015-10-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det var arrendatorn som vittnade idag.

ah då tog jag fel där.. my bad.
2015-10-30, 16:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Har du ens läst hennes vittnesmål från igår?
Hon är säker på att det är NB som vinkade in henne vid joggingturen.

Ja visst har jag det, och jag hörde också ljudklippet, och för mig så lät sättet hon sagde det på inte överbevisande alls, och kombinerat med det jag just postade, ja så tror jag att det är mera sannolikt att det var lillebrodern hon mötte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in