2015-10-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Har frugan och Aivaras vittnat om ifall Nerijus givit sig ut igen efter att de käkat? Känns ju logiskt att han kanske ville dra dit och städa upp, men sedan fick vända när det var massor av folk där redan.

Han verkar ha hanterat allting jävligt soft och fattade nog inte allvaret i det hela. Försvinner en ung kvinna blir det alltid ett stort pådrag. Han borde ju ha insett att hon var väldigt ung och således hade föräldrar som snabbt kan bli oroliga.

Kommer faktiskt inte ihåg, men det var ju hans arbetsplats så det är väl troligt. Lisas pappa hade ju träffat honom en gång vid ladan i vart fall.
2015-10-30, 16:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det här handlar om en man som är gästarbetare från Litauen.
Jag har aldrig hört talas om att en svensk man har hängt en tonårsflicka i Sverige i modern tid iaf.
Tjejer och kvinnor bör således varnas för gästarbetare företrädelsevis från öststaterna, statistiskt sett då givetvis med det underlag som finns tillgängligt.

Nu tror jag faktiskt inte att någon gästarbetare heller hängt någon tonårsflicka i Sverige i modern tid. Jag är Sd och jag är VÄL medveten om vissa invandrargruppers höga överrepresentation när det gäller vissa brott. Gruppvåldtäkt t.ex. begås ENDAST av män från Afrika och Mellanöstern, och även när det gäller singelvåldtäkter så leder de ligan med hästlängder. Men gästarbetare från Öst är inte kända för att begå sexbrott här, utan DERAS stora överrepresentation i brottsstatistiken handlar om att stjäla från sina arbetsgivare, råna dem och i de värsta fallen rånmörda dem. Dock har jag aldrig hört just om någon litauer som har rånmördat någon åldring, arbetsgivare eller annan, utan det brukar vara polacker och romer (eller både-och - romer med polskt medborgarskap).

Så jag tror att vi helt kan bortse ifrån nationaliteten här. (OM det nu är han överhuvudtaget.) Allvarliga sexuella störningar kan nog uppstå hos män av alla folkslag, det har inte kulturella orsaker utan väldigt speciella, privata.
2015-10-30, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Några timmar efter mordet är det ingen som bryr sig om ett träck som ligger i en lada, man är fokuserad på att söka efter en försvunnen tonåring.

En vecka senare vet jag inte om det ens är möjligt att tidsbestämma skiten. DNA hittas ju inte i avföringen s.a.s utan på pappret bajsmannen har torkat sig med. Om jag förstått rätt.

Det bör finnas DNA även i de celler från insidan av tarmen som alltid följer med.
2015-10-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Visst. Men samtidigt är det en gåta hur hustruns, men inte GMs DNA hittades på trosan, samt att LIsas DNA hittades på tejprullen och att Aivaras DNA hittades på en tejpbit vars ena ände matchade på tejpbit som hittades på LIsa. Jag tror att litauerna har gjort detta tillsammans.

Vart står det att tejbitens ände matchade på tejbit som hittades på offret?
2015-10-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Det är ett blodspår...

Det är inte det att jag säger att det inte finns blod eller DNA spår, jag vill bara påvisa att man skall vara tydlig med vad som är vad, inte försöka få det till något annat (läs insida, utsida).

Förresten du som har sån järnkoll, hur mycket blod fann man på byxans knapp?
Var det fragment?
Hur kan det ha kommit dit?
2015-10-30, 16:32
Bannlyst
Uteslutar inte helt AJ här, typiskt svennebeteende att få en utlänning att göra skitjobbet åt en och ta skulden. Tror väldigt mycket på att AJ har varit högst delaktig, fick kanske nostalgi från flickan som försvann på samma ställe 20 år sen och ville väl uppleva det hela igen.
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Detta talar ju iofs för att NB är rätt GM. Ladan är en plats som han känner väl, och det faktum att han är där och spanar/väntar på offer är inget misstänkt i sig. Bilderna från insidan av ladan och mordplatsen visar tydligt att detta inte är en plats som särskilt många vistats regelbundet i. Riktig vidrig bitvis.

Om man i stället tänker sig en GM utan anknytning till platsen, så är det i stället helt obegripligt att denne skulle parkera sin bil utanför ladan och locka över ett offer till en plats GM inte vistas i vanligtvis. Risktagandet vore enormt.

EDIT: jag utgår här ifrån vad jag ser som 100% säkerställt, LH mördades i "mellanrummet" med röret i ladans flygel.

Visst talar det för att NB har gjort det, tycker bara att han har haft otroligt flyt i själva bortförandet. Sen gör han ju ALLT fel med att sprida sitt dna till höger och vänster.
Och för att inte tala om den fina bana han har snitslat mot fyndplats, helt obegripligt.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Du vet VÄL att "insidan" i detta fall är utsidan eftersom byxor var neddragna och vrängda.
Enda förklaringen jag kan tänka mig är att det släpats över något med MGM s DNA eller på annat sätt kommit i kontakt med något klädesplagg eller handduk t.ex. klädbyltet som låg ovanpå BO vid fynd.
Eller försöker du få det till nåt annat?

Men hon släpades väl inte innan hon hamnade i byssjan. Där finns släpspår, och där har NB bara tittat in en gång. Då blev jackan smutsig tror jag. Blodet från NB fanns då redan på jackan.

Märkligt att den enda förklaringen till allt DNA och blod du kan tänka dig är att Lisa släpats över NB:s kläder när det finns en mycket enklare och mer logisk förklaring, att NB faktiskt lämnat alla spår vid mordet.

F.ö kan det väl rimligen inte hamna blodfläckar på fram och baksida på jackan, insidan av jeansen, DNA blandat med Lisas på repet både i mellanrummet och slaktrummet, av att NB jobbat där. Beviskravet blir ju då i stort sett orimligt istället för bortom rimligt tvivel.

Dessutom finns det många andra omständigheter som pekar på NB. Orkar inte räkna upp alla igen.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-10-30 kl. 16:38. Anledning: Tillägg
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Studentbal hålls i Skövde på söndagskvällen, en tradition.
Har man då även privatfesten på söndagskvällen?
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Haha hon är ju inte klok Inger Rönnbäck . Lisa hade tydligen serverat fel soppa och då menar Rönnbäck att det kan trigga att döda henne

Det var väl inte det det gällde utan att Lisa sagt att det var hennes pojkvän som serverades. En dittills okänd sådan. Vittnet om detta yttrande verkar inte vara säkert pga miserabla språkkunskaper.
2015-10-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jo, jag har också nämnt det tidigare. Men jag köper inte det längre fullt ut. Hur svårt hade det varit att ta med sig exempelvis snörstumparna på en gång. Hur mycket extra tid hade det tagit, 30 sekunder?

Han var under stark tidspress och skulle dumpa Lisa på martorp och hemma väntade brorsan+frugan på att få mat inhandlad samt en Skype med mamma.

I det skärrade läget, kanske man inte är särskilt rationell ...
2015-10-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tog bil huvudvittne fel på dagarna ???

Bil huvudvittne Thomas J påstår att han sett GMs bil den 7 Juni både förmiddag ca 10.30 och på kvällen ca 19:45, men båda bröder sov kl 10:30 och MGMs fru var på godset och hjälpa AJs fru.
Så hur är det möjligt att Thomas J skulle ha kunnat sett MGMs bil kl ca 10:30 ???

Thomas J vittne säger att han såg:

1. MGM's bil ca 19:45 körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp riktning, mot MGMs hem

MEN... han tilläger att han också samma dag den 7 Juni såg:

2. MGM's bil ca 10:30 körande på grus/skogsvägen i vanlig fart från Martorp mot MGMs hem

PROBLEM!!!

Både NB och AB sov till kl ca 14 på söndagen.
Indtygat av MGMs fru, hon kom hem från godset kl ca 14 och då sov både MGM och brodern AB fortfarande.

NBs fru IB hade varit på godset hos AJs fru och hjälpte med att förbereda kvällens familje middag.

Alltså tog vittnet Thomas J tydligen fel angående att han sett MGMs bil kl ca 10:30 den 7 juni,
tog han då också fel när han sagt att han såg MGMs bil kl ca 19:45 den 7 Juni ?
Var det i verkligehten en annan dag han såg en av bröderna komma körande på grus/skogsvägen i hög fart från Martorp i riktning mot MGMs hem ???

Vilken tid lämnade IB hemmet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in