2015-10-30, 16:09
Bannlyst
De flesta moderatorna brukar ge varningar om man postar en ny tråd om en gammal (även om väldigt inaktiv, som kanske en gång varit mycket aktiv men inte längre.)

Det spelar ingen roll om man först frågar där och efter 2 dagar ej fått svar. Därefter skapar man en ny tråd om det tidigare aktuella ämnet. Vips får man varning ...för att man inte postar i den tråden trots man i den nya tråden påpekat att man inte fick svar där. Moderatorn kan då svara "får man inte svar så får man inte" ?

Så då ska man leta vidare på andra forum eller google?
Citera
2015-10-30, 16:14
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
De flesta moderatorna brukar ge varningar om man postar en ny tråd om en gammal (även om väldigt inaktiv, som kanske en gång varit mycket aktiv men inte längre.)

Det spelar ingen roll om man först frågar där och efter 2 dagar ej fått svar. Därefter skapar man en ny tråd om det tidigare aktuella ämnet. Vips får man varning ...för att man inte postar i den tråden trots man i den nya tråden påpekat att man inte fick svar där. Moderatorn kan då svara "får man inte svar så får man inte" ?

Nu ställde du ingen fråga med denna trådstart, utan informerar bara hur du ser på saken, men "de flesta moderatorna (sic!)" ger inte Varning när en tråd skapas trots att det finns en tråd i ämnet. Jag ville bara klargöra det. I övrigt kan jag inte hjälpa dig, eftersom du inte ber om någon hjälp
Citera
2015-10-30, 16:15
Medlem
Det här är onekligen problematiskt, och det verkar faktiskt inte riktigt som att någon vill kännas vid att det är ett problem heller. Jag vet inte vad lösningen skulle vara, för att helt släppa på allt är ingen bra lösning.

Men inställningen "får man inte svar så får man inte" är ingen bra inställning. Att det är ofantligt mycket lättare att dra igång en diskussion i en ny tråd är ett faktum.
Citera
2015-10-30, 16:22
Bannlyst
jag vill gärna inte måla ut någon moderator men jag fick svaret "får man inget svar får man inte"
Citera
2015-10-30, 16:40
Moderator
Tinuviels avatar
Har du ett specifikt klagomål ska du ta upp det med den moderator som utdelade varningen. Då har du möjlighet att få klara besked:
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Som det nu är kan jag bara ge dig några generella synpunkter på det du skriver. Jag tror inte att man kan säga att man "brukar ge varningar" för det du beskriver. Om det finns en klistrad samlingstråd eller om man korspostar en trådstart i flera forumdelar ökar risken för varning, men många trådar skickas bara till papperskorgen med hänvisning till befintlig tråd.

Det svar du säger dig ha fått i PM är inte bra. Men det förtjänar att påpekas att vi modererar på ideell bas och det är inte säkert att vi är online och hinner läsa och svara på ett PM i tid. Får du inte svar rekommenderar jag därför att du vänder dig till en annan moderator i samma forumdel.
Citera
2015-11-11, 21:05
Medlem
lobstoks avatar
Min favorit är "Finns redan tråd" och så länkar man inte ppPPPpppPPP
Citera
2015-11-11, 21:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Min favorit är "Finns redan tråd" och så länkar man inte ppPPPpppPPP
Hittar jag tråden genom en sökning på t ex rubriken eller frågan som ställs så länkar jag inte. Är det en klistrad samlingstråd så länkar jag inte. För är den så lätt att hitta så får användare själva göra något.

Är den svårare att hitta så får det väll komma en länk till sökresultatet eller tråden.

Det finns flera svar.
Citera
2015-11-13, 10:12
Medlem
swimp78s avatar
Det roliga är att man kan bli dissad pga att man postar i en gammal tråd också
"Varför bumpar du en fyra år gammal tråd? idiot!!!!1"

I vissa fall kan man inte göra rätt.
Citera
2015-11-13, 10:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det roliga är att man kan bli dissad pga att man postar i en gammal tråd också
"Varför bumpar du en fyra år gammal tråd? idiot!!!!1"

I vissa fall kan man inte göra rätt.

Det beror på att det ofta förekommer idiotbumpningar av gamla trådar som i många fall är inaktuella. Det förefaller som om det finns medlemmar som ägnar sig åt att söka efter trådar som har 6 år på nacken och bumpar dessa med något hjärndött inlägg som...

Något nytt?
Citera
2015-11-13, 10:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det beror på att det ofta förekommer idiotbumpningar av gamla trådar som i många fall är inaktuella. Det förefaller som om det finns medlemmar som ägnar sig åt att söka efter trådar som har 6 år på nacken och bumpar dessa med något hjärndött inlägg som...

Något nytt?

Jag tycker det ibland finns en attityd från många användare att det alltid är fel att bumpa en tråd enbart pga dess ålder oavsett om man skriver något relevant i den eller ej, typ använder den för samma frågeställning som ts hade många år tidigare
Citera
2015-11-14, 10:08
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen

Det är bara en del moderatorer. Andra moderatorer tillåter skapandet av alla nya trådar, trots att det finns ett 20-tal om exakt samma sak - t ex allmänna frågor om samma medicin. Här handlar det bara om tur och otur; modereringen härvidlag är, tyvärr, oerhört inkonsekvent.
Citera
2015-11-24, 23:41
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tycker det ibland finns en attityd från många användare att det alltid är fel att bumpa en tråd enbart pga dess ålder oavsett om man skriver något relevant i den eller ej, typ använder den för samma frågeställning som ts hade många år tidigare

Jag håller med, jag skulle också vilja ha klarhet i detta. Känner mig nämligen själv splittrad, det är jätteirriterande när nya trådar skapas hela tiden med samma/snarlik frågeställning. Då är det naturligtvis jättebra om där redan finns "STORA TRÅDEN OM X". Samtidigt har vissa ämnen faktiskt ett bäst före-datum och skulle vara lättare att få grepp om dem ifall folk skapade nya trådar (som när ämnet är relativt smalt och redan har en tråd, men frågeställningen är helt ny/diametralt annorlunda).

Jag brukar söka innan jag skapar en ny tråd för att se ifall en liknande redan finns. Ifall en sådan redan finns, som är på ett flertal sidor och är flera år gammal, vill jag ogärna bump:a den och undviker att ta upp ämnet helt, även om det säkert finns många nya infallsvinklar/användare som borde få chansen att komma fram.

Finns det några generella tips kring hur man kan resonera? Man vill ju inte spamma ner forumet, samtidigt är vissa trådar ganska jobbiga att läsa, särskilt om de är gamla med mycket OT/trams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in