2015-11-25, 08:15
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag håller med, jag skulle också vilja ha klarhet i detta. Känner mig nämligen själv splittrad, det är jätteirriterande när nya trådar skapas hela tiden med samma/snarlik frågeställning. Då är det naturligtvis jättebra om där redan finns "STORA TRÅDEN OM X". Samtidigt har vissa ämnen faktiskt ett bäst före-datum och skulle vara lättare att få grepp om dem ifall folk skapade nya trådar (som när ämnet är relativt smalt och redan har en tråd, men frågeställningen är helt ny/diametralt annorlunda).

Jag brukar söka innan jag skapar en ny tråd för att se ifall en liknande redan finns. Ifall en sådan redan finns, som är på ett flertal sidor och är flera år gammal, vill jag ogärna bump:a den och undviker att ta upp ämnet helt, även om det säkert finns många nya infallsvinklar/användare som borde få chansen att komma fram.

Finns det några generella tips kring hur man kan resonera? Man vill ju inte spamma ner forumet, samtidigt är vissa trådar ganska jobbiga att läsa, särskilt om de är gamla med mycket OT/trams.
mitt råd är relativt enkelt: skriv i den befintliga tråden. hittar du OT i den kan du med fördel rapportera det.
Citera
2015-11-25, 17:00
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
mitt råd är relativt enkelt: skriv i den befintliga tråden. hittar du OT i den kan du med fördel rapportera det.

Men blir det inte hemskt tradigt för moderatorer att gå och rensa i gamla trådar? Rapporterade nyligen OT i en tråd och fick ett svar i PM om att "Tråden är gammal", så jag fick intrycket att man inte bör göra det eftersom det skulle ta orimligt mycket tid/energi för moderatorerna? Vilket vore helt förståeligt, förstås.
Citera
2015-11-25, 17:24
Medlem
johanness avatar
Citat:
Men blir det inte hemskt tradigt för moderatorer att gå och rensa i gamla trådar? Rapporterade nyligen OT i en tråd och fick ett svar i PM om att "Tråden är gammal", så jag fick intrycket att man inte bör göra det eftersom det skulle ta orimligt mycket tid/energi för moderatorerna? Vilket vore helt förståeligt, förstås.
det där kan man ha olika uppfattningar om. om någon skickar en RP på ett inlägg från 2005, då forumet såg helt annorlunda ut än det gör idag, rensar jag inte bort det. OT i en tråd med några år på nacken tar jag emellertid bort om det RP:as, i synnerhet om det stör en diskussion som fortfarande skulle kunna föras.
Citera
2015-11-25, 17:32
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det där kan man ha olika uppfattningar om. om någon skickar en RP på ett inlägg från 2005, då forumet såg helt annorlunda ut än det gör idag, rensar jag inte bort det. OT i en tråd med några år på nacken tar jag emellertid bort om det RP:as, i synnerhet om det stör en diskussion som fortfarande skulle kunna föras.

Okej, ja, moderatorn resonerade säkert som du, för det var en fruktansvärt gammal tråd. Jag anmälde det för att där fortfarande fanns massor med intressant innehåll, problemet var att tråden kändes nästan omöjlig att läsa just på grund av allt OT.
Citera
2015-11-25, 17:36
Medlem
isberg15s avatar
Bra att samla all info på samma ställe
Citera
2015-11-25, 18:23
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Okej, ja, moderatorn resonerade säkert som du, för det var en fruktansvärt gammal tråd. Jag anmälde det för att där fortfarande fanns massor med intressant innehåll, problemet var att tråden kändes nästan omöjlig att läsa just på grund av allt OT.

Även jag resonerar som johannes ovan, är det gamla OT/tramsinlägg så låter jag dom vara om det är en tråd som ingen rört på många år, men är det en tråd som har aktivitet så raderar jag inläggen som är OT/trams även om dom är gamla.
Om det är en gammal intressant tråd så är det bara att rapportera OT/tramsinlägg, om du ser att det är massor med skräpinlägg så kan du rapportera ett inlägg och skriva i rapporten och fråga om det är lönt att rapportera alla dessa inlägg, då får du svar via PM av en moderator i det forumet om detta.
Citera
2015-11-30, 08:49
Medlem
Arkades avatar
Vissa moderatorer hänvisar till gamla tråder för att sedan slänga den nystartade, och vissa tar bort inlägg i gamla trådar för att de tycker att de är allt för inaktiva. Det brukar se olika ut i olika forumdelar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in