2015-10-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Hon va väl ett av de 14 vittnena som IR blixtinksllade dagen innan..... eller?

Fetad text stämmer inte. IR blixtinkallade inte någon dagen innan.
2015-10-30, 14:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Ingen vet väl vilken typ av handskar som används. Kanske har han använt frugans diskhandskar (och därigenom kontaminerat LH med hennes DNA).
Prova att hantera silvertejp med diskandskar och kom tillbaka hit och berätta hur det gick.
2015-10-30, 14:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Jag tycker hela DNA historien är konstig...
...
På trosorna hittar man DNA från frugan (+3). Resultatet talar extremt starkt (-4) för att DNA't inte kommer från MGM. Om det kom dit så "starkt DNA" från frugan som +3 via MGM (kontaminering) borde då inte MGM's DNA också finnas där? Eller är jag helt ute och cyklar?

Är det en kontaminering måste väl DNA't gått via honom till offret?
...
Det är väl inte konstigt om man tänker efter:
Om NB haft vaginalt samlag med sin fru dagen innan och inte tvättat sig så har hade han mer eller mindre torkat sekret från slidan på penis och under förhuden (i förekommande fall...). Om han sedan för penis mot trosan så kan sekretet lätt föras över, närmast i form av damm, utan att celler från hans hud eller slemhinna kommer med. Makes sense to me.

Vet inte hur ofta rättsteknikerna ställts inför just detta bisarra dilemma, men vi får kanske höra ett utlåtande i TR?
2015-10-30, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Vem är Julia???

Hur menar du han planerat att ta Julias liv isf? Och varför?

Micro snackar skit klart att det inte var planerat men att han givetvis väntade tills alla åkt och bara en var kvar nu råkade det bli Lisa eftersom hon hade sin moppe ståendes längre bort. En del har svårt att tänka logiskt.
2015-10-30, 14:15
Medlem
Sanchezest90s avatar
Jag trodde NB var skyldig men börjar tvivla. Någon slags komplott rmot honom är inte helt omöjlig. Fortsättning följer.
2015-10-30, 14:15
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
MGM's DNA fanns INTE i hjälmen !!!

Man hittade enbart Lisa's eget DNA:

FUP sidan 566
5503/26565-15/G013 Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av
Martorps gård
Beslagsnr: 2015-5000-BG59896-1
Uppdragsgivarens beteckning: 5503/26565-15/G013
Forums materialnr: 201500923912
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: B-SF001*, B-M055*, B-SF003*, B-M056*, B-M071*,
B-M072*, B-SF002*, B-SF011*, KT-SF025*, KT-SF012*,
KT-M079*, KT-M049*, KT-M033*, KT-M077*, KT-M012*

FUP sidan 841
5503/26565-15/G013 Hjälm - utomhus, på baksidan av rishög på södra delen av
Martorps gård Forums materialnr: 201500923912
DNA
I en undersökt besudling på insidan vid munområdet påvisades blod. Resultaten talar
extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4)
, om man bortser
från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I två undersökta områden samt en besudling på utsidan kunde sekret/DNA som kan
jämföras mot person inte påvisas.

Sprid inte missinformation tack.

Så kul att du är så ödmjuk och mysig.
Alla kan minnas fel. Mindes bara blod i hjälmen.
Men jag fattar inte vad du vill ha mera än knappar linning mm
Menar du att han inte gjort detta?
2015-10-30, 14:16
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl inte konstigt om man tänker efter:
Om NB haft vaginalt samlag med sin fru dagen innan och inte tvättat sig så har hade han mer eller mindre torkat sekret från slidan på penis och under förhuden (i förekommande fall...). Om han sedan för penis mot trosan så kan sekretet lätt föras över, närmast i form av damm, utan att celler från hans hud eller slemhinna kommer med. Makes sense to me.

Vet inte hur ofta rättsteknikerna ställts inför just detta bisarra dilemma, men vi får kanske höra ett utlåtande i TR?

Kanske det... jag vet inte men låter inte sannolikt i mina öron med tanke på hur lätt DNA då kan föras över borde det kunna göra det av hans eget med i form av sekret, urin eller något. Men jag vet inte som sagt.

Det får vi säkert höra mer om.
2015-10-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Fetad text stämmer inte. IR blixtinkallade inte någon dagen innan.

Nej det har hon inte gjort... Bara nått pressen hittat på...
2015-10-30, 14:18
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror dock inte att Lisa var målet om det nu var planerat. Det bör ha varit Julia som var målet - eftersom NB knappast kunde veta att Lisa skulle åka hem på egen hand just den här dagen.
Det är väl klart som fan att det var planerat, han var ute på jakt redan dagen innan och hade gjort liknande med henne (joggaren) om han fått med sig henne in/till bilen.
Han hade med stor sannolikhet förberett sig, kniv i handsfacket, plast i bilen osv.
Kanske hade han också gjort förberedelser i ladan, sett till att allt han behövde fanns tillgängligt.
Platsen med röret hade han garanterat sett ut innan, knappast något han kom på då i stundens hetta.
Kanske tom. arbetet med fönsterblecket just den dagen var en förevändning för att han skulle kunna fara omkring utan att väcka misstankar hos frun och brodern, lägligt att ha detta lilla pyssel den dagen.
Han kan också ha noterat en moped han aldrig sett förut stå parkerad under dagen och dragit en slutsats, sannolikt någon av tjejerna på kafét.
Han kan under dagen hållit uppsikt, kanske vid några tillfällen stått i fönstret som vetter mot kafét.
Hade han inte lyckats den här söndagen hade han försökt igen tills han lyckats eller blivit gripen.
Om det var planerar? Du imponerar inte direkt inte förefaller snarast mentalt efterbliven.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När tvättas NBs kläder?

Jag har läst ABs förhör en gång till. Han säger att NB åker iväg vid 16, kommer tillbaka ett kort tag nån gång mellan 16-17 och sedan hör han tvättmaskinen gå igång. NB lämnar hemmet igen o åker iväg och är åter ca 19.30. I så fall tvättas NBs kläder innan överfallet på Lisa. Reflektioner?

Ja, AB är väldigt tydlig och säker på detta i FUP. Poliserna i förhören pressar honom på detta då det är en viktig fråga.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Pappan sa väl det i rätten när dom fråga om hanskarna, eller minns jag helt knasigt!?

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du minns helt rätt, pappan sa att det var hans handskar som Lisa hade när hon körde moppe.
Det låter ju konstigt eftersom de som hittade handsken reagerade just på storleken och på grund av den satte den i samband med Lisa.

Fast hennes pappa kanske har osedvanligt små händer förstås. Alternativt - arbetarna hade rätt stora händer.
2015-10-30, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Nej det har hon inte gjort... Bara nått pressen hittat på...

Precis. Detta klargjorde hon i en intervju efter rättegången igår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in