Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Javisst, kunskap har genom historien missbrukats för att begå illdåd. Kunskapen om hur man utvinner metall ur sten har använts för att skapa svärd som slaktat massvis av människor genom historien. Atomteori har använts till att skapa atomvapen som användes under andra världskriget. Konceptet "kackelackor" användes av hutuerna som beskrivning av tutsierna för att motivera männskor i Rwanda att delta i folkmord. Biologiska evolutionsteorin har använts av socialdarwinister som modell för hur de tycker att samhället borde fungera och för att rättfärdiga illdåd.

Så, hur tycker du att vi ska hantera kunskap om hur naturen fungerar, med tanke på att den kan missbrukas? Ska vi sluta förstå hur t.ex. atomer fungerar, så att vi inte bygger atombomber? Ska vi sluta förstå hur livet anpassar sig till omgivningen, så att vi inte använder denna mekanism för att rättfärdiga illdåd i sådana ideologier som t.ex. socialdarwinism eller nazism? Ska vi sluta förstå hur vi utvinner metall ur stenar, så att vi inte bygger knivar och svärd?

Nej självklart inte, men den intressanta frågan som ingen ännu har svarat på är varifrån ateister ska hämta moralnormer från om inte från evolutionsteorin. Att som ateist anamma religiösa normer uppfattar jag som hyckleri, att ens fira Jul borde vara otänkbart för en ateist, man lever inte som man lär.

Och faktum är som jag har sagt, ateister tänker och förklarar verkligheten i evolutionsteorins termer som ofta påverkar dom åt det cyniska hållet, en känslokall syn på att den bäst lämpade och starkaste överlever. I dom banorna är jag övertygad om att skolmördaren tänkte i om han nu var ateist, för att överhuvudtaget kunna mörda en annan människa. Detsamma med Hitler, det är uppenbart att han tog till sig evolutionsteorins cyniska verklighet för att klassa människor som mindre utvecklade.

Om nu evolutionsteorin stämmer så har Hitler och co rätt, vissa grupper av människor kan vara mindre utvecklade, vara närmare apor och andra kommit längre i utvecklingen. Man menar att Neandertalaren var mindre utvecklad, om den gruppen hade levt idag så hade Hitlers åsikter inte kunnat ifrågasättas.

Om nu människan är ett djur bland andra, varför får människan inte bete sig som ett djur enligt ateister? Varifrån hämtar ni moralnormer som hindrar er att anamma evolutionsteorin till fullo?
Citera
2015-10-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej självklart inte, men den intressanta frågan som ingen ännu har svarat på är varifrån ateister ska hämta moralnormer från om inte från evolutionsteorin. Att som ateist anamma religiösa normer uppfattar jag som hyckleri, att ens fira Jul borde vara otänkbart för en ateist, man lever inte som man lär.

Och faktum är som jag har sagt, ateister tänker och förklarar verkligheten i evolutionsteorins termer som ofta påverkar dom åt det cyniska hållet, en känslokall syn på att den bäst lämpade och starkaste överlever. I dom banorna är jag övertygad om att skolmördaren tänkte i om han nu var ateist, för att överhuvudtaget kunna mörda en annan människa. Detsamma med Hitler, det är uppenbart att han tog till sig evolutionsteorins cyniska verklighet för att klassa människor som mindre utvecklade.

Om nu evolutionsteorin stämmer så har Hitler och co rätt, vissa grupper av människor kan vara mindre utvecklade, vara närmare apor och andra kommit längre i utvecklingen. Man menar att Neandertalaren var mindre utvecklad, om den gruppen hade levt idag så hade Hitlers åsikter inte kunnat ifrågasättas.

Om nu människan är ett djur bland andra, varför får människan inte bete sig som ett djur enligt ateister? Varifrån hämtar ni moralnormer som hindrar er att anamma evolutionsteorin till fullo?

Snälla, läs på om evolutionsteorin först.
Den mest lämpade och starkaste överlever är en dålig översättning och dålig tolkning av den engelska frasen "Survival of the fittest" som beskriver naturligt urval som är en delprocess i evolutionsteorin.

"Naturligt urval innebär att individer med egenskaper som gör att de är anpassade till den aktuella miljön oftare överlever och kan fortplanta sig, vilket gör att dessa egenskaper tenderar att vara de som sprider sig till kommande generationer." (wikipedia).

Att Hitler förvrängde frasen i sin propaganda ändrar inte den riktiga innebörden.

Och även du borde veta att jul inte var en kristen högtid från början och att många (jag gissar majoriteten) inte firar jul för Jesus påstådda födelse utan för att det är en svensk tradition precis som midsommar.
Vilka normer har vi anammat egentligen?
Citera
2015-10-30, 08:27
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge85
Moral är faktiskt relativ och är kulturberoende och förändras över tiden. T.ex att kvinnor skulle begära skilsmässa ansågs förut som något omoraliskt men är nu acceptabelt i den sekulariserade delen av västvärlden i alla fall.
Grundmoralen kommer inte ifrån de tio budorden utan mer från den gyllene regeln (behandla andra som du själv vill bli behandlad) som finns i många olika filosofier och religioner.
Den kommer ifrån att människan är ett flockdjur därför har det varit i varje individs intresse att alla i gruppen frodas och därför behöver man behandla andra som man själv vill bli behandlad för att flocken ska fungera.
Så den grundmoralen är ett slags evolutionärt resultat.
Korrekt. Ursprunget kommer som sagt från organismers samarbete i kolonin men oavsett ursprung så är religion inte någonstans dess uppfinnare. Moral har som du skriver funnits långt innan religionerna kom till.
Citera
2015-10-30, 08:54
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Svamla på du, det där argumentet är ett av de sämsta jag sett. Om argumentet vore sant skulle moralen vara relativ, dvs det skulle vara ok att våldta i Pakistan men inte i Nigeria.
Alla samhällen har mer eller mindre samma grundmoral, som stöds av de tio budorden.

Det finns gott om bevis för att moral är relativ, flyktig och föränderlig. Våldtäkt inom äktenskapet var tex tillåtet fram till slutet av 1960-talet i Sverige. Idag är det en otänkbar handling för de flesta män.

Majoriteten av världens befolkning lever inte efter tio budorden och en väldigt stor del av världens befolkningen har inte ens hört talas om tio budorden. Du ljuger ofta och du ljuger gärna.
Citera
2015-10-30, 09:00
Medlem
udons avatar
Citat:

Varför är fira jul otänkbart för en ateist? Det är en lika del kristen som hednisk tradition. Det är en folktradition som uppenbarligen inte kräver något religiöst svärmeri. Att fira solståndens växlingar är urgammalt och vetenskapligt belagt.

Ateister i högre grad sätter verklighetsbild till vetenskap i högre utsträckning än religiösa individer. Det betyder ju inte att moralen hämtas från en vetenskaplig teori. Jag lärde mig att det var fel att skada människor, ljuga, stjäla, bedra osv. när jag var liten av mina föräldrar, skolan och övriga samhället. Detta långt innan jag omöjligen kunde begripa mig på vare sig gudomligheter eller avsaknad av dessa.

Du kan ju försöka själv att förklara treenigheten för en 4-åring

Evolutionsteori och socialdarwinism är inte samma sak. Få in det i verksamheten!
Citera
2015-10-30, 09:28
Medlem
Citat:
Snälla, läs på om evolutionsteorin först.
Den mest lämpade och starkaste överlever är en dålig översättning och dålig tolkning av den engelska frasen "Survival of the fittest" som beskriver naturligt urval som är en delprocess i evolutionsteorin.

Men snälla du, läste du vad jag skrev? Jag skrev "den bäst lämpade... överlever", visst, jag menade förstås "bäst anpassade" men "lämpade" är inte helt fel det heller.

Och det är ett faktum att även den starkaste överlever, det är inte en felaktig beskrivning av evolutionsteorin eftersom t.ex. den hanne som vinner i ett slagsmål får para sig med honan. Det finns många exempel i naturen där hannar slåss mot varandra, även med dödlig utgång, och då gäller det att vara stark och stor.

Och mitt exempel med lejonhannar som dödar konkurrenternas ungar är ett tydligt exempel på att svaga lejonungar inte överlever gentemot en stark hanne.

Och även t.ex. gökungen som puttar ner rörsångarens ungar, detta kan gökungen bara göra eftersom den växer sig större och starkare än sina konkurrenter, och även har denna instinkt att putta ner andra i döden för att själv få fördelar.

Vad har du för argument att detta inte gäller människor, som ju enligt evolutionsteorin är ett djur bland alla andra?

Citat:
"Naturligt urval innebär att individer med egenskaper som gör att de är anpassade till den aktuella miljön oftare överlever och kan fortplanta sig, vilket gör att dessa egenskaper tenderar att vara de som sprider sig till kommande generationer." (wikipedia).

Dessa egenskaper kan också handla om att man är större och starkare och vinner över konkurrenter.

Citat:
Att Hitler förvrängde frasen i sin propaganda ändrar inte den riktiga innebörden.

På vilket sätt förvrängde Hitler evolutionsteorin?

Citat:
Och även du borde veta att jul inte var en kristen högtid från början

Jo det är jag mycket medveten om, jag firar inte Jul.

Jag sade aldrig att Jul är en kristen högtid, jag anser att det kommer från asatron, och det är lika illa om man ska kalla sig för ateist, eller ännu värre eftersom asatron handlar om många gudar.

A-teist borde innebära att man inte har något med teism att göra, men många är som sagt hycklare och firar Jul och midsommar som är ritualer från asatron där man trodde på många gudar.

Citat:
och att många (jag gissar majoriteten) inte firar jul för Jesus påstådda födelse utan för att det är en svensk tradition precis som midsommar.

Så på grund av tradition överger du din a-teism några perioder i ditt liv?

Citat:
Vilka normer har vi anammat egentligen?

Det jag frågar är varifrån ateister får sina moralnormer. Det är i alla fall inte från evolutionsteorin.
Citera
2015-10-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det finns gott om bevis för att moral är relativ, flyktig och föränderlig. Våldtäkt inom äktenskapet var tex tillåtet fram till slutet av 1960-talet i Sverige. Idag är det en otänkbar handling för de flesta män.

Precis, och det kan lika gärna gå åt motsatt håll, det finns inget som reglerar moralnormerna enligt evolutionsteorin. Man måste som ateist gå utanför denna "vetenskap" för att hitta sina moralnormer.
Citera
2015-10-30, 09:38
Medlem
Citat:
Varför är fira jul otänkbart för en ateist? Det är en lika del kristen som hednisk tradition. Det är en folktradition som uppenbarligen inte kräver något religiöst svärmeri. Att fira solståndens växlingar är urgammalt och vetenskapligt belagt.

Ateister i högre grad sätter verklighetsbild till vetenskap i högre utsträckning än religiösa individer.

Jag förstår inte om du som ateist är för att fira Jul och midsommar eller om du är emot det.

Citat:
Det betyder ju inte att moralen hämtas från en vetenskaplig teori. Jag lärde mig att det var fel att skada människor, ljuga, stjäla, bedra osv. när jag var liten av mina föräldrar, skolan och övriga samhället. Detta långt innan jag omöjligen kunde begripa mig på vare sig gudomligheter eller avsaknad av dessa.

Så varifrån hämtar du dina moralnormer?

Citat:
Du kan ju försöka själv att förklara treenigheten för en 4-åring

Det kan jag inte eftersom jag inte tror på treenigheten.

Citat:
Evolutionsteori och socialdarwinism är inte samma sak. Få in det i verksamheten!

Visst, det ena är en förklaring på att verkligheten är cynisk, den andra tillämpar den cyniska bilden. Jag har större respekt för dom som tror på evolutionsteorin och tillämpar det på verkligheten, än dom som är hycklare.
Citera
2015-10-30, 10:07
Medlem
Citat:
Men snälla du, läste du vad jag skrev? Jag skrev "den bäst lämpade... överlever", visst, jag menade förstås "bäst anpassade" men "lämpade" är inte helt fel det heller.

Och det är ett faktum att även den starkaste överlever, det är inte en felaktig beskrivning av evolutionsteorin eftersom t.ex. den hanne som vinner i ett slagsmål får para sig med honan. Det finns många exempel i naturen där hannar slåss mot varandra, även med dödlig utgång, och då gäller det att vara stark och stor.

Och mitt exempel med lejonhannar som dödar konkurrenternas ungar är ett tydligt exempel på att svaga lejonungar inte överlever gentemot en stark hanne.

Och även t.ex. gökungen som puttar ner rörsångarens ungar, detta kan gökungen bara göra eftersom den växer sig större och starkare än sina konkurrenter, och även har denna instinkt att putta ner andra i döden för att själv få fördelar.

Vad har du för argument att detta inte gäller människor, som ju enligt evolutionsteorin är ett djur bland alla andra?

Dessa egenskaper kan också handla om att man är större och starkare och vinner över konkurrenter.

På vilket sätt förvrängde Hitler evolutionsteorin?

Jo det är jag mycket medveten om, jag firar inte Jul.

Jag sade aldrig att Jul är en kristen högtid, jag anser att det kommer från asatron, och det är lika illa om man ska kalla sig för ateist, eller ännu värre eftersom asatron handlar om många gudar.

A-teist borde innebära att man inte har något med teism att göra, men många är som sagt hycklare och firar Jul och midsommar som är ritualer från asatron där man trodde på många gudar.

Så på grund av tradition överger du din a-teism några perioder i ditt liv?

Det jag frågar är varifrån ateister får sina moralnormer. Det är i alla fall inte från evolutionsteorin.

Om du läser om ditt inlägg skrev du mest lämpad och starkast överlever. Och även om en lejonhane är starkare än sina rivaler innebär detta inte automatiskt att hans avkomma kommer klara sig bäst och därmed föra vidare hans gener.

Även om att vara starkast och/eller störst är en av de avgörande egenskaperna för en art innebär inte detta som en generell regel.
Det finns flera (majoriteten av) arter där denna egenskap inte spelar roll för avkommans överlevnad utan hur man anpassar sig till sin rådande miljö. Det kan handla om allt från kamouflering, klättring, synen till hur man tar hand om/skyddar sina avkommor . Det finns så många olika slags egenskaper som kan vara avgörande.

Hitler gjorde samma tolkning (eller medvetna förvrängning) som du och trodde att det var de starkaste som skulle överleva och därför gjorde mänskligheten en tjänst att göra sig av med de svaga judarna.

Jul kanske kommer ifrån asatron men har inget med den att göra när vi nu firar jul. Jag börjar därför inte tro på en eller flera gudar bara för att det är jul. Och varken hycklar eller "överger" min ateism.
För mig och många andra handlar jul om att under några dagar träffa nära och kära och umgås lite.

När det kommer till moral har jag redan förklarat detta i ett tidigare inlägg.
Citera
2015-10-30, 10:11
Medlem
udons avatar
Citat:
Precis, och det kan lika gärna gå åt motsatt håll, det finns inget som reglerar moralnormerna enligt evolutionsteorin. Man måste som ateist gå utanför denna "vetenskap" för att hitta sina moralnormer.

Nu ljuger du. Moral och etik går utmärkt att förklara genom evolutionsteori även om det såklart är ett komplext ämne.

let me google that for you

http://lmgtfy.com/?q=morality+and+evolution
Citera
2015-10-30, 10:16
Medlem
udons avatar
Citat:
Jag förstår inte om du som ateist är för att fira Jul och midsommar eller om du är emot det.
Jag tycker julfirande är myspys och midsommar helkul. Jag kopplar det inte alls med något religiöst inslag. Tomtarna på jul och dansandet runt majstången känns inte speciellt kristet.

Citat:
Så varifrån hämtar du dina moralnormer?
Som jag skrev (men som du inte läste); från mina föräldrar, vänner, skola, samhälle och från min mänskliga hjärna.

Citat:
Det kan jag inte eftersom jag inte tror på treenigheten.
Så du kan inte förklara något som du inte tror på?

Citat:
Visst, det ena är en förklaring på att verkligheten är cynisk, den andra tillämpar den cyniska bilden. Jag har större respekt för dom som tror på evolutionsteorin och tillämpar det på verkligheten, än dom som är hycklare.

Hur menar du att man ska tillämpa evolutionsteori på verkligheten? Evolutionsteori är ju en förklaringsmodell över varför det biologiska livet ser ut som det gör. Den är inget rättesnöre efter hur du som människa ska bete dig mot andra människor.
Citera
2015-10-30, 10:52
Medlem
Citat:
Om du läser om ditt inlägg skrev du mest lämpad och starkast överlever.

Ja, jag skrev det starkaste också , men jag skrev även det som du ignorerar: "den bäst lämpade... överlever". Menar du att detta är felaktigt?

Citat:
Och även om en lejonhane är starkare än sina rivaler innebär detta inte automatiskt att hans avkomma kommer klara sig bäst och därmed föra vidare hans gener.

Nej självklart inte automatiskt, men det är en större möjlighet att föra sina egna gener vidare, eller hur?

Om lejonhannen dödar konkurrenternas ungar, så är möjligheten att sprida sina egna gener större, eller hur?

Citat:
Även om att vara starkast och/eller störst är en av de avgörande egenskaperna för en art innebär inte detta som en generell regel.

Men suck, det var ju det jag sade när jag sade: "den bäst lämpade och starkaste överlever", du verkar blunda för det jag skriver.

Citat:
Det finns flera (majoriteten av) arter där denna egenskap inte spelar roll för avkommans överlevnad utan hur man anpassar sig till sin rådande miljö. Det kan handla om allt från kamouflering, klättring, synen till hur man tar hand om/skyddar sina avkommor . Det finns så många olika slags egenskaper som kan vara avgörande.

Som sagt, det tog jag upp i mitt inlägg som du verkar ignorera.

Citat:
Hitler gjorde samma tolkning (eller medvetna förvrängning) som du och trodde att det var de starkaste som skulle överleva och därför gjorde mänskligheten en tjänst att göra sig av med de svaga judarna.

Men hallå, var det inte just det som du sade var en av egenskaperna? Du sade: "Även om att vara starkast och/eller störst är en av de avgörande egenskaperna för en art innebär inte detta som en generell regel."

Hur ska du ha det, är starkast och/eller störst en av egenskaperna eller inte?

Citat:
Jul kanske kommer ifrån asatron men har inget med den att göra när vi nu firar jul.

Haha, jaså? När ni firar Jul så har det alltså inget med kristen tro att göra, och det har inget med asatro att göra? Hur förklarar du då julgranar, julklappar, varifrån tror du själva ordet "Jul" kommer ifrån, någon vetenskaplig upptäckt?

Exakt vad är det ni firar?

Citat:
Jag börjar därför inte tro på en eller flera gudar bara för att det är jul. Och varken hycklar eller "överger" min ateism.

Jag har inte sagt att du börjar tro på gudar, men att du understödjer en religiös ritual.

Citat:
För mig och många andra handlar jul om att under några dagar träffa nära och kära och umgås lite.

Så du träffar inte nära och kära och umgås lite annars? Måste det finnas julgran, julklappar, kristna sånger för att du ska kunna umgås med dina nära och kära?

Citat:
När det kommer till moral har jag redan förklarat detta i ett tidigare inlägg.

Vad var svaret? Att dina moralnormer måste du hitta utanför evolutionsteorin/"vetenskapen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in