2015-10-29, 23:17
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Jag har precis köpt ett par Morris Rothley Chelsea Boots och jag har några frågor så därför så vänder jag mig till några av dom kunnigaste på området i Sverige. Jag vet att produkten i fråga inte gör er särskilt exalterade men ni kanske kan hjälpa en novis på området i alla fall.
Det jag undrar är vilket företag tillverkar dessa skor åt Morris?
Vad kan ni säga om kvalitén på matrialet och hantverket i relation till priset som är 3000 kr?
Vore det lämpligt att lägga på en slitsula i gummi för den svenska hösten/vintern eller skulle det vara förkastligt?
Ja jag borde ha ställt dessa frågor innan mitt köp men ibland så är man lite för het på gröten.

http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/morris-rothley-chelsea-boot-leather-brown.html

Ali-G får rätta mig om jag har fel, men tror det är John Spencer. Kanske inte det mest prisvärda alternativet för 3k men ändå helt okej. Var i Sverige bor du? Jag skulle köra på lädersula ett tag, sen lägga på slit/sparsula om du inte har andra skor att rotera med. Glöm inte renovateur och lite kräm då o då..
Citera
2015-10-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Rekommenderar du att stackarn ska ha ett par svarta skor i polished binder till mörkblå jeans? Vad var det du skrev...? *ASG* *LOLZ* *KjaMiZ*

Jag var lite otydlig. Det jag menade var att han gärna kunde köpa ett par svarta chelsea om han vill det, men förr eller senare bör han ändå komplettera med något i den stilen jag länkade. Att de hade polished binder missade jag dock, så det var jättebra att du påpekade. Det enda jag var ute efter var ett par svarta plain captoe, och så råkade jag vara lite för snabb.

Generellt känns det som en lite dum inställning att försöka hitta ett par skor som fungerar till jeans och i mer formella sammanhang.
Citera
2015-10-29, 23:26
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Jag var lite otydlig. Det jag menade var att han gärna kunde köpa ett par svarta chelsea om han vill det, men förr eller senare bör han ändå komplettera med något i den stilen jag länkade. Att de hade polished binder missade jag dock, så det var jättebra att du påpekade. Det enda jag var ute efter var ett par svarta plain captoe, och så råkade jag vara lite för snabb.

Generellt känns det som en lite dum inställning att försöka hitta ett par skor som fungerar till jeans och i mer formella sammanhang.

Grabben går i skolan, har han ett par randsydda chelseas har han bättre skor än 99% av de han umgås med.

Visst, självklart bör han någon gång ha ett par svarta plain captoe.. Men, hur ofta kommer han att använda dem med tanke på hur han beskriver sin situation? Bättre att köpa ett par svarta chelsea som är mer användbara till vardags och kan extraknäcka som "formella skor" med lite spitshine.
Citera
2015-10-29, 23:32
Medlem
Citat:
ASG!

Alla var ju chelsea boots!

Om det är just svarta chelsea boots du vill ha är det bra att specificera det, istället för att bara säga att du vill ha ett par svarta. Visst, ett par svarta chelsea kan vara bra att ha, men jag skulle inte ha dem i mer formella sammanhang. Sen skulle jag nog gissa att det bara är ettan och tvåan som ens är godkända i den här tråden.

Det är även lite svårt att ge kompletteringsråd om du enbart säger att du har två par bruna. Hur ser de ut?

Om du inte har ett par finskor att ha på mer formella tillställningar är det något i den här stilen du ska ha. http://www.loake.co.uk/avery.html

Citat:
Felcitat

Ja, lite otydlighet av mig kanske. Svar ja, det är Chelsea boots jag är ute efter. Skorna du länkade är inte riktigt de jag tänkt mig. Det är alltså inte riktigt ett par "finskor" som jag är ute efter. Mer ett par som passar i vardagen, när man vill se lite välklädd ut. Välklädd definierar säkert du och jag olika, men jag pratar alltså om en fredagskväll på krogen, eller en privat fest hos någon eller kanske en middag hos släkten. Bootsen har även fördelen att man inte får in snö och slask när vintern är i full rulle.

Hittar inte bilder som liknar mina nuvarande bruna. Med båda är i typ mocka (vet helt ärligt inte), med skosnören. Det ena paret är mer vår-sommar-höst skor som jag använder i mina s.k. "formella" sammanhang. Det andra paret är mer ordentliga kängor som jag använder till vardags. Inget fel på dem, men jag känner att jag behöver något lite snyggare.

Kan förtydliga att med "skolan" avses universitet.

Citat:
Visst, självklart bör han någon gång ha ett par svarta plain captoe.. Men, hur ofta kommer han att använda dem med tanke på hur han beskriver sin situation? Bättre att köpa ett par svarta chelsea som är mer användbara till vardags och kan extraknäcka som "formella skor" med lite spitshine.

Det här sammanfattar mina tankar och behov väldigt bra.
Senast redigerad av Superglue 2015-10-29 kl. 23:37.
Citera
2015-10-29, 23:35
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superglue
Ja, lite otydlighet av mig kanske. Svar ja, det är Chelsea boots jag är ute efter. Skorna du länkade är inte riktigt de jag tänkt mig. Det är alltså inte riktigt ett par "finskor" som jag är ute efter. Mer ett par som passar i vardagen, när man vill se lite välklädd ut. Välklädd definierar säkert du och jag olika, men jag pratar alltså om en fredagskväll på krogen, eller en privat fest hos någon eller kanske en middag hos släkten. Bootsen har även fördelen att man inte får in snö och slask när vintern är i full rulle.

Hittar inte bilder som liknar mina nuvarande bruna. Med båda är i typ mocka (vet helt ärligt inte), med skosnören. Det ena paret är mer vår-sommar-höst skor som jag använder i mina s.k. "formella" sammanhang. Det andra paret är mer ordentliga kängor som jag använder till vardags. Inget fel på dem, men jag känner att jag behöver något lite snyggare.

Tror du citerade fel inlägg där. Hursomhelst, satsa på Loake 1880, Yanko eller Carmina. Kommer hålla länge om du vårdar dem.
Citera
2015-10-29, 23:41
Medlem
Citat:

Kan förtydliga att med "skolan" avses universitet.

Det här sammanfattar mina tankar och behov väldigt bra.
Då klarnar det lite. Det du beskriver är inte vad jag skulle kalla "mer formella sammanhang" men folk menar olika med det. Jag tänkte direkt på tillställningar med uttalad klädkod och liknande.

Ett par svarta chelsea fungerar då utmärkt, men vad är det du vill ha hjälp med specifikt? Du har ju redan bestämt modellen. Är det vilka skor som håller bra kvalitet? Det är också bra om du säger vad du har för budget.
Citera
2015-10-29, 23:51
Medlem
Citat:
Då klarnar det lite. Det du beskriver är inte vad jag skulle kalla "mer formella sammanhang" men folk menar olika med det. Jag tänkte direkt på tillställningar med uttalad klädkod och liknande.

Ett par svarta chelsea fungerar då utmärkt, men vad är det du vill ha hjälp med specifikt? Du har ju redan bestämt modellen. Är det vilka skor som håller bra kvalitet? Det är också bra om du säger vad du har för budget.

Gött. Ja, tänkte kolla vilka alternativ som är prisvärda och håller bra kvalité, eller om jag av någon anledning hellre ska välja ett par andra skor osv. Mest är det väl att få en godkännande på första eller andra alternativet och om det anses vara ett bra köp, dvs. skor av hyfsad kvalité.

Budget ligger på ca 2 000.

I skrivande stund får jag även beslutsångest om färgen. Skorna jag väljer kommer förmodligen bli de jag använder under alla mina "formaliteter" nu på vintern, då spelar färgen på mina andra skor mindre roll. Men men..
Citera
2015-10-30, 00:57
Medlem
hellbringers avatar
Någon här som har provat Herrstils kängblock? Är det värt att satsa på ett par sådana till lägre kängor (chukkas/chelseas), istället för vanliga skoblock? Är det "bökigt" att få ned dem i skorna?
Citera
2015-10-30, 03:05
Medlem
Citat:
Gött. Ja, tänkte kolla vilka alternativ som är prisvärda och håller bra kvalité, eller om jag av någon anledning hellre ska välja ett par andra skor osv. Mest är det väl att få en godkännande på första eller andra alternativet och om det anses vara ett bra köp, dvs. skor av hyfsad kvalité.

Budget ligger på ca 2 000.

I skrivande stund får jag även beslutsångest om färgen. Skorna jag väljer kommer förmodligen bli de jag använder under alla mina "formaliteter" nu på vintern, då spelar färgen på mina andra skor mindre roll. Men men..
Ja, jag vet inte, men kolla AlisterG:s inlägg om budgetskor. Det är länkat i trådstarten.
Citera
2015-10-30, 04:01
Medlem
Citat:
Ali-G får rätta mig om jag har fel, men tror det är John Spencer. Kanske inte det mest prisvärda alternativet för 3k men ändå helt okej. Var i Sverige bor du? Jag skulle köra på lädersula ett tag, sen lägga på slit/sparsula om du inte har andra skor att rotera med. Glöm inte renovateur och lite kräm då o då..

Jag får tacka för svaret, jag bor i södra Sverige Östergötland för att vara mer exakt, problemet där är ju mest fukten och saltet på vintern så halka är inget stort problem. Jag behöver dels skydda skinnet mot vätan men även en slitsula i gummi, skomakaren jag går till vill omedelbart lägga på en tunn slitsula i gummi på 3 mm med lite mönster ja näst intill släta, på grund av fukten enligt honom. Frågan är om jag ska gå på hans linje. Renovateur har jag och jag vill helst inte ändra färgen så neutral skokräm/fett är det som gäller då antar jag, jag använder enbart Saphir-produkter så blir det lite kvalite på den fronten i alla fall.
Om du hade tittat på bruna Chelsea Boots för 3000 kr vad hade varit mest prisvärt enligt dig vad gäller matrial och hantverk?
Citera
2015-10-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Om du hade tittat på bruna Chelsea Boots för 3000 kr vad hade varit mest prisvärt enligt dig vad gäller matrial och hantverk?
Loake eller Yanko (Skolyx.se)
Citera
2015-10-30, 11:43
Medlem
DoraFs avatar
Jag har en måhända naiv fråga:

Hur tar man på ett korrekt sätt på och av sig skor, boots och stövlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in