Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-29, 22:35
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Du har fortfarande inte besvarat frågan, Var moralen kommer ifrån?
Moralen kommer från det kollektiva samhället som människan består av. Du förstår, människan kommer precis som allt annant liv från encelliga konfigurationer som gick samman för att flercelliga konstruktioner gav fördelar i omgivningen de befann sig i. Hela systemet växte vartefter och här är vi idag. Människokroppen är en sammansättning olika typer av bakterier, mitokondrier och tusentals andra organismer som tillsammans skapar människan. Dessa har genom alla tider samarbetat, hade dom inte gjort det så hade systemet havererat och dött. Det samarbetet och "insikten" är en prekursor till vad du kallar moral.

Hjärnan vi har idag har utvecklas till att vara sambandscentral för alla olika former av liv som människan består av, organismerna kan alltså inte samarbeta utan ett centralt styre. Då kroppen och hjärnan rör sig, låt säga i en fundamentalt annan miljö än de enskilda organismerna uppstod i, så har hjärnan under alla årtusenden vart deras verktyg för överlevnad helt enkelt. Det är alltså organismernas "samarbetsöverenskommelse" vi idag kallar som moral. Det hela är mycket mer komplext så klart men orkar inte slösa högre nivåers härledningar på dig. Kräver en massa energi till det.

Nu har jag skrivit väldigt hafsigt och förenklat det grovt men essensen finns där.

Har inte ens orkat läsa det andra du skrev så hoppade det. Jag hänvisar till www.youtube.com så är det jämnt. Eller så kan vi säga att gubben utanför BB är orsaken.
Citera
2015-10-29, 23:48
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Moralen kommer från det kollektiva samhället som människan består av.

Svamla på du, det där argumentet är ett av de sämsta jag sett. Om argumentet vore sant skulle moralen vara relativ, dvs det skulle vara ok att våldta i Pakistan men inte i Nigeria.
Alla samhällen har mer eller mindre samma grundmoral, som stöds av de tio budorden.
Citera
2015-10-29, 23:54
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
The Amazing Atheist videos handlar nästan alltid om religionskritik.

Detta är några av de video han klickat gilla på från The Amaz. Atheist:

Många av dessa är sarkastiska, alltså man gör sig lustig över nån religiös som "destroys atheism" eller är anti-gay, anti-vaccin, etc. Men jag förstår tyvärr inte poängen riktigt. De är röriga. Men oftast kritiserar han att religiösa försöker promota något, och the atheist är emot det.
Men det pekar ju helt klart på antiteism.
The Amaz. Atheist poängen är att vara ANTI-TEIST. Annars följer man inte hans videos.
Det är ju inte nån enstaka antiteistisk video här.

Antiteism är f ö en mer korrekt term än ateism i detta fallet. Antiteist är de fanatiska ateisterna som är uttryckligen emot religion.

Så ja det verkar som att han vara antifeminist och pro-homosex.
Troligen har han kvinnokomplex, de flesta frustrerade män blir nertryckta av kvinnor.

I övrigt finns det inget lika tydligt mönster i vad Anton tittade på. Han gillade lite olika band, ett fåtal Jimmie Åkesson videos, några videos om olika TV-spel, lite south park. Men det mest överväldigande är mängden av The Amazing Atheist videos.

Men fortfarande ingenting som säger att han var ateist. Han kan ha varit kristen och sett på de filmerna. Jag vet kristna som ser på mer "anti-kristna" filmer än vad jag gör.

Jag betvivlar inte att han kan ha varit ateist, det jag vänder mig emot är att påstå det på så svaga grunder som görs här i tråden och sen utgå ifrån det som en sanning. Fast egentligen så är det ju samma teknik som gudstroende använder när de utgår ifrån att det finns en gud.

Hela tråden bygger ju faktiskt på just det som vi fortfarande långt in i tråden inte har belägg för.
Citera
2015-10-30, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Svamla på du, det där argumentet är ett av de sämsta jag sett. Om argumentet vore sant skulle moralen vara relativ, dvs det skulle vara ok att våldta i Pakistan men inte i Nigeria.
Alla samhällen har mer eller mindre samma grundmoral, som stöds av de tio budorden.
Ja, kanske 3-4 av buden. Max! Och moralen kom före budorden....
Citera
2015-10-30, 01:48
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Jo tjena du
Senast redigerad av Skriuw 2015-10-30 kl. 01:50.
Citera
2015-10-30, 02:05
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men fortfarande ingenting som säger att han var ateist. Han kan ha varit kristen och sett på de filmerna. Jag vet kristna som ser på mer "anti-kristna" filmer än vad jag gör.

Jag betvivlar inte att han kan ha varit ateist, det jag vänder mig emot är att påstå det på så svaga grunder som görs här i tråden och sen utgå ifrån det som en sanning. Fast egentligen så är det ju samma teknik som gudstroende använder när de utgår ifrån att det finns en gud.

Hela tråden bygger ju faktiskt på just det som vi fortfarande långt in i tråden inte har belägg för.

Måste understryka igen att Anton klickade LIKE på alla dessa videos, vi har inte tillgång till hans youtube historik utan hans LIKE historik.

Det är nog med belägg för att ha goda grunder att anta att han var ateist. Eller vilka bevisföremål behöver du???

Är säker på att utredningen kommer befästa hans ateistiska och även satanistiska dragningar! Rent konkret klickar du inte like på något du inte sympatiserar med.
Citera
2015-10-30, 02:44
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Rent konkret klickar du inte like på något du inte sympatiserar med.

Jodå, det går alldeles utmärkt! Jag själv klickar på like ibland, enbart p.g.a empati.
Citera
2015-10-30, 05:05
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Måste understryka igen att Anton klickade LIKE på alla dessa videos, vi har inte tillgång till hans youtube historik utan hans LIKE historik.

Det är nog med belägg för att ha goda grunder att anta att han var ateist. Eller vilka bevisföremål behöver du???

Är säker på att utredningen kommer befästa hans ateistiska och även satanistiska dragningar! Rent konkret klickar du inte like på något du inte sympatiserar med.

Så att han var rasist (gillade Dave Chapelle) och Nazist (gillade Hitlerparodier)
är med andra ord också bevisat av hans youtubekanal?

Man ser vad man vill se. Lite som att vara religiös. Det går alltid att
hitta saker som talar för vad man vill tro.
Citera
2015-10-30, 06:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Anton Lundin-Pettersson var ateist. Hans youtube konto https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666/videos innehåller flera antikristliga videos och pro ateistiska videos.

Ateister han tittade ofta på var The Amazing Atheist, Richard Dawkins, George Carlin, Neil deGrasse Tyson m.fl.

Vad är era tankar o funderingar kring detta o hur det formade hans livsyn, attityd o handlingar??????
Det som är mer störande är att han hade videos om Bostonbombarna och folk som retade sig på att folk som han fick så många kvinnliga fans.

Sedan verkar han haft lite funderingar om sin sexualitet, kollat in på transsexualitet och på personer som bytt kön och att kyrkan fördömer det. Gillar videos med folk som har en fri inställning till sexualitet som Manson.

Kollade på en massa ateistvideos i början men senare fört in ateistbashing.

Mest störande var nog Björn Gustavssons, WoW Jocke...

Du hittar nog inte hans orsaker till det han gjort i dessa videos.
Citera
2015-10-30, 06:39
Medlem
Vara antikristen innebär inte man automatiskt är ateist?

Se på religion som ert sorts kitt hålla samman och kontrollera grupper, religion finns i de flesta kända samhällen på jorden.
Religion fungerar med evolutionsteorin vilket inte betyder evolutionsteorin bekräftar en GUD.

Bokstavstolkarna är som vanligt de farliga dårarna, religion, politik, ras osv.
Citera
2015-10-30, 07:16
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det som är mer störande är att han hade videos om Bostonbombarna och folk som retade sig på att folk som han fick så många kvinnliga fans.

Sedan verkar han haft lite funderingar om sin sexualitet, kollat in på transsexualitet och på personer som bytt kön och att kyrkan fördömer det. Gillar videos med folk som har en fri inställning till sexualitet som Manson.

Kollade på en massa ateistvideos i början men senare fört in ateistbashing.

Mest störande var nog Björn Gustavssons, WoW Jocke...

Du hittar nog inte hans orsaker till det han gjort i dessa videos.
Det är med andra ord Blizzard, Schyffert och hbtq-rörelsen som är den utlösande faktorn. Man borde listat ut att dessa faktorer skulle dyka upp redan från start, som i så många fall tidigare! Case closed! Bra gräv MeanMe
Senast redigerad av Skriuw 2015-10-30 kl. 07:41.
Citera
2015-10-30, 07:50
Medlem
Citat:

Moral är faktiskt relativ och är kulturberoende och förändras över tiden. T.ex att kvinnor skulle begära skilsmässa ansågs förut som något omoraliskt men är nu acceptabelt i den sekulariserade delen av västvärlden i alla fall.
Grundmoralen kommer inte ifrån de tio budorden utan mer från den gyllene regeln (behandla andra som du själv vill bli behandlad) som finns i många olika filosofier och religioner.
Den kommer ifrån att människan är ett flockdjur därför har det varit i varje individs intresse att alla i gruppen frodas och därför behöver man behandla andra som man själv vill bli behandlad för att flocken ska fungera.
Så den grundmoralen är ett slags evolutionärt resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in