2015-10-29, 20:12
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Att inte frugan ville vittna tolkar jag som att hon vill inte vara delaktig till att NB hamnar i fängelse. Tror hon vet att det är han som mördat och hon känner skammen .
Det handlar nog om påtryckningar från familj i Litauen, det gör det bara värre för deras fortsatta liv hemma i Litauen bland släkt och vänner.
De vet att den som sitter är skyldig och kommer att dömas till livstid för mord alldeles oavsett.
Att då späka sig och skämma ut sig med div. lögner gör det bara värre,
Att göra det bästa efter omständigheterna = inte vittna och skämma ut sig med mera lögner.
2015-10-29, 20:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
AB arbetade innan han kom till Blomberg i Annelund, utanför samhället Ljung, i Herrljunga kommun.

Där verkar det som att han hade varit anställd som målare i dryga sex år. På Blomberg hade han varit anställd i dryga två år.

Dessa uppgifter enligt FUP.
NLT direktrapportering:
Citat:
Semir Hasanbegovic:
När kom din bror till Sverige och började jobba?
13:13, 29 October 2015

Semir Hasanbegovic:
– Jag vet inte exakt men kanske 2008. Jag var i England när han började jobba här.
13:14, 29 October 2015
FUP, sid 1053, förhör med AB:
Citat:
Du uppgav om jag inte minns fel att du bott i Sverige i Nio år. Hur många år har du
bott och arbetet i Blomberg?

Ja, ca nio år och ca 2 år i Blomberg
Sju eller nio år spelar ingen större roll.
2015-10-29, 20:13
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Skoda Felicia ser mer ut som en golf, den har inget skåp

Pickup-version med glasfiberkåpa över flaket, har du missat dem ?
De är väl i princip alltid baserade på en standardmodell, som också brukar finnas i kombi-version etc mfl.
2015-10-29, 20:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Precis, snarare en Renault Kangoo/Volkswagen Cadddy eller liknande hon beskriver. Vad har hänt med hantverkarbils-spåret? Har inte hört ett skit om det.

Sannolikt leder det bilspåret rakt ner i diket, av förklarliga skäl såklart.

Ta vittnesmålen med en nypa salt, de går inte att bokstavstolka, det finns ett flertal skribenter som gång efter annan påminner om vittnespsykologi i krimtrådarna, ta och sök på det där och både hantverkare och deras bilar får sin förklaring.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag hatar den som avslutade Lisas liv.
Har precis gått sönder inuti, efter att jag lyssnat på Lisas pappa.

Herre min skapare vad hans smärta träffade mig som en smäll rakt in i hjärtat.

Han sa -hon hade redan planerat vad hon skulle köpa. Hon var så lycklig

Då klickade jag ner

Ja, det blev för mycket för mig också. Jag kollade fram till 13-14 min och sen fick jag nog.

Bara hoppas att man själv aldrig behöver uppleva något sånt. Ångesten farsan måste ha känt under den kvällen när han inte visste något letade runt förgäves måste ha varit den värsta känslan en människa kan uppleva.
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, ännu en märklighet som han inte har någon förklaring på. Han kan inte förklara varför hans DNA finns avsatt i blod på Lisas jackärm heller. Lisa, som han aldrig träffat...

Så mycket otur. Stackars NB.
Detta är faktiskt den enda spåret som inte riktigt går att förklara med kontaminering eller annat. Att hans dna finns på samma höjd på bägge ärmarna är nåt. Endera har han släpat henne och typ tröjan glidit iväg och hans proriasissår gett dna eller så kan det vara svett...det kan inte vara lätt att släpa runt på ett lik oavsett hur liten hon är....inget säger dock att han de facto mördat men är insyltat på ett sätt som inte går att förklara bort.
2015-10-29, 20:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De flesta bosatta i Götene satt hemma och drack kaffe i solskenet. Är de patrask?

De flesta i Götene var inte entledigade från sitt arbete p.g.a. att deras arbetsplats var avspärrad under eftersöket av Lisa Holm. Skillnad?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ja, det blev för mycket för mig också. Jag kollade fram till 13-14 min och sen fick jag nog.

Bara hoppas att man själv aldrig behöver uppleva något sånt. Ångesten farsan måste ha känt under den kvällen när han inte visste något letade runt förgäves måste ha varit den värsta känslan en människa kan uppleva.

Försökt leta efter länken men hittar inte den. Kan någon länka?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Precis, snarare en Renault Kangoo/Volkswagen Cadddy/liknande hon beskriver. Vad har hänt med hantverkarbils-spåret? Har inte hört ett skit om det.
Har någon kommit så långt i fup att man kommit fram till vad de 2 andra litauerna som arbetade på ett hus i Blomberg har för bil?
Ett vittne sa att de sett dom komma ut ur detta hus med byggplast i famnen.
2015-10-29, 20:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
De flesta i Götene var inte entledigade från sitt arbete p.g.a. att deras arbetsplats var avspärrad under eftersöket av Lisa Holm. Skillnad?
Ja, om jag minns rätt var litauerna lediga måndag och tisdag. MPS kom igång på onsdag.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller så ljuger Lars Å. Men han kanske är svensk och militär och då ljuger man inte. Det finns ju absolut ingen militär kåranda. Och svenskar är så ärliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ja - du har säkert rätt. Jag filosoferade bara kring ett eventuellt fall av polisskräck; vi vet ju ingenting om denne LÅ; han kan ju vara en väldigt ljusskygg person, även vara "känd" för just detta på byn?

Ni inser att era teorier betyder att LÅ medvetet skulle ljuga och vilseleda polisen och därmed medverka till att NB orätt misstänkliggjordes? Att LÅ medvetet skulle leda polisen till fel man och låta mördaren slippa undan? LÅ ska ju bo kvar i trakten, ni tror inte att han är angelägen om att polisen får tag i rätt man?
Medlem
MGM DNA på rör.
1. Skadad då han fäste repet (inga handskar, var är fingeravtryck)
2. Skadad då han monterade ner rör och utrustning i januari, han brukade inte handskar uppger han. Damm har inte återbildat i större omfattning, dessutom satt blodfläken på sidan där damm inte först lägger sig.

MGM DNA på kläder (även rep).
1. Han har inte haft handskar och tagit i kläderna. (var är fingeravtryck för övrigt)
2. Han har inte GM utan DNA är från rör, väggar och golv på hans arbetsplats där Lisa legat.
3. Någon har samplat hans sperma i lampanskärmen och på blodfläckar i slaktrummet.

IB:s DNA på trosa (mest förbryllande).
1. Diskhandskar tagna hemifrån (trosa kollat mot kemikalier, antar inte i vanlig ordning).
2. Från NB:s händer efter att han tagit sig mellan benen (men var är hans då?)
3. Från dörrhantag efter hans onani i rummet bredvid. (men var är hans då?)
4. Efter ett tidigare besök i slakthuset, är IB tillfrågad?
5. IB var med under brottet eller transport.
6. Från en kaffekopp från en fika som tagits med eller en stulen dildo från IB för att säkerställa att dom båda åker dit (hon verkar ha behövt en).

Vad var det för typ av besudling?

Sannolikhet för alla påståenden ovan är fritt för alla att bedömma. Utredningen utesluter ingen.

Återigen, förutom hårstrå, örhänge och repbitar i slaktrummet finns det andra spår efter lisa där; blod, urin, saliv eller övrig DNA så att mordplats verkligen är fastställd?

Finns det på Lisas kropp eller kläder material från slaktrum eller lada. Är fläckarna på byxornas knän analyserade? Återigen, faställande av mordplats bristfällig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in