2015-10-29, 12:47
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo exakt men (som jag uppfattat) ingår just att han onanerat där i hans kedja av bevis på att han känner Lisa och att brottet har samband med att han begått mordet, genom att han blivit attraherad av henne genom att onanera invid fönstret och sett henne där.

Då borde man rimligtvis kolla vilka andra (?) som också kunnat bli attraherade av henne, och på så sätt kunnat tänka sig begå mordet.

Jag skulle inte vilja påstå att åklagaren ämnar att visa på en attraktion som har uppstått mellan den åtalade och Lisa Holm. Lisa Holm hade kunnat vara någon annan (se tidigare: Adriana) med samma fysik. Däremot är jag övertygad om att åklagaren försöker visa på orsak-samband genomgående under förhöret.
2015-10-29, 12:47
Medlem
Beerzuuls avatar
Alltså fyfan, här berättar pappan hur det var när han fick dödsbeskedet. Kan inte hålla tillbaka tårarna, så fruktansvärt.
2015-10-29, 12:48
Medlem
Har tagit del av NLTs excellenta rapportering från förhören och jag tycker åklagaren samt målsägandebiträdet gjort ett mycket bra jobb. De har bl a lyckats få den tilltalade att bekräfta vissa saker hustrun och brodern sagt i förhören och därmed är dessa omständigheter (t ex tvättande av kläder samt brist på alibi) införda i målet utan att hustrun och brodern hörts. För rätten får ju inte väga in sådant som står i FUP utan ska bara beakta sådant som muntligen läggs fram vid huvudförhandlingen. Precis som någon annan i tråden noterat visar NB också det för en lögnare typiska tecknet att i detalj minnas vissa (för honom förmånliga) saker medan andra (för honom besvärande) saker har han "tyvärr" inget minne av eller vet ej.

Sen är jag inte förvånad över att han inte "gått hårdare åt" brodern vad gäller att peka ut honom som misstänkt. Det är säkert hans advokat som ska vara "the bad cop" och genom sina frågor till klienten få denne att "motvilligt" säga negativa saker om brodern. Skulle han själv sagt dem utan att ha varit tillfrågad skulle han framstå som osympatisk, nu får han säga dem "motvilligt". Är den taktik försvarare brukar använda. Men vi får se, snart är det dags för advokatens förhör.

Har inte ändrat min inställning så här långt, han är på väg mot livstid och utvisning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur tycker du att en oskyldig människa ska svara? Vad jag förstår tycker du inte vi ska ha rättegångar heller? Ska vi ha offentliga lynchningar på hörsägen?
Tror inte du skrivit så om det inte rörde sig om en litauer heller.

Hans finger DNA på hennes gylfknappar då? hur går de ihop? som pappan sa det har inte flugit dit och har någon tryckt hans hand emot brallorna så ut med språket.
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Frun säger också i artikeln att hon behandlades illa och att hon inte väntat sig detta i Sverige. Om nu ett så ohyggligt brott begåtts och hon inledningsvis ingick i en starkt misstänkt krets, varav en med stor sannolikhet är mördaren, kan hon väl förstå att någon hotellvistelse skulle det inte handla om.

Alltså, frun är redan så - vilket framgår i artikeln - anpassad i van miljö (den trygga hemvanda med minnen hur det varit o dyl) att hon är värdelös i rättegången.
Eller så kan hon inte alls förstå varför hon blev misstänkt och låstes in - och ingen lyssnade på henne i ett land som påstås ha hög rättssäkerhet ... DET är ju också en tanke ..

Bitterhet efter att ha suttit oskyldigt häktad utan att någon verkar lyssna på dig eller tro dig är en ganska vanlig reaktion när man talar om icke-kriminella som hamnar i utredningar.
2015-10-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
om han nu är så oskyldig varför inte be å böna för att han är det och inte bara komma med "jag minns inte" "jag vet inte" och visa lite känslor!
Hade jag suttit åtalad för något hade jag fasen gjort allt i min makt för att bevisa att jag inte är skyldig! Vilket jäkla skämt. Han är skyldig, punkt slut!

Möjligen en vanlig reaktion ifall du blivit anklagad här och nu men efter flera månaders isolering och flera förhör så är man nog en aning nedbruten.
2015-10-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad menar du? Du tror att NB är helt oskyldig? Eller du menar att han inte agerat ensam?
DNA-bevisen talar ju totalt emot NB, speciellt när han säger att han inte ens sett Lisa.
Utsmetat blod på jackan säger en del.
Om det sen varit så att han letat mask och sölat ner jackan samtidigt, ja, det kan ha varit så, men väldigt konstigt att det då inte var han som tipsade om det, utan det var MP som hittade jacka och hjälm.

Utöver det.
Jag tycker inte NB känns som psykopat alls, han verkar ganska sympatisk.
Sen att han må ha en konstig sexlust gör honom inte till psykopat.
Hade han varit psykopat så hade han inte sagt till sin fru och bror att ljuga för polisen, han hade antagligen också erkänt, med ett leende.
Ett sjukt mord, men psykopat? Nej

Jag har inte uttalat mig om det. Jag uttalar mig om brister hos Skövdepolisen Grova Brott och i deras utredning.
2015-10-29, 12:50
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att det är få som ljuger i en polisutredning om ett så grovt brott, om de inte har en väldigt bra anledning. Hela bygden var skakad av brottet - och du tror att LÅ skulle börja ljuga och försvåra utredningen utan någon anledning? Nej, det tror jag man kan avfärda direkt. Den som dragit lögnen är NB, inför Missing People. Sen försöket han täcka upp för det.

Ja - du har säkert rätt. Jag filosoferade bara kring ett eventuellt fall av polisskräck; vi vet ju ingenting om denne LÅ; han kan ju vara en väldigt ljusskygg person, även vara "känd" för just detta på byn?
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Var han jävig skulle det framgått. Han sa helt enkelt att det inte kändes bra att försvara NB i detta fallet.
Ja, för det låter bättre att säga så .. Han hade tidigare kontakt med pappan och kan då avsäga sig p g a jäv/risk för jäv. (Ska göra det)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hur fasen ska MGM kunna förklara DNA, blod etc etc etc om han verkligen är oskyldig ???

Alltså ta bara ett ögonblik och föreställ er att han verkligen är oskyldig, hur skulle han då svara?

Just det, precis som han svarar i förhöret.
Om han verkligen inte haft med mordet och göra så är det ju helt omöjligt för honom att svara på hur dessa DNA/blod hamnat där det hittats.

Haha och så kan man ju också fråga sig med en annan mördare? så onödig fråga.
Hade han vatt oskyldig hade han ju givetvis kunna vissa detta.
Är man skyldig nä då kan man inte bevisa sin oskuld just pga man är skyldig.
2015-10-29, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag tycker inte NB känns som psykopat alls, han verkar ganska sympatisk.
Sen att han må ha en konstig sexlust gör honom inte till psykopat.
Hade han varit psykopat så hade han inte sagt till sin fru och bror att ljuga för polisen, han hade antagligen också erkänt, med ett leende.
Ett sjukt mord, men psykopat? Nej
Oj, oj vad du är fel ute. Det är precis vad som hade skett. En psykopat har ett enda fokus och det är makt och manipulation - egocentriska mål. Helt utan samvete, skam, ansvarstagande för handlingar, empati och förmåga till ånger. Hela tillvaron är en teater med psykopaten i centrum. Hans eget mål, vad han vill styr agerandet (vinstvinning).

Därmed inte sagt att han är det - en rättspsykiatrisk utredning lär väl ge besked om detta.
2015-10-29, 12:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Det kan väl inte finnas någon här som tror att NB inte haft någon kontakt med Lisas kropp över huvud taget? Sen om han begick mordet, eller om han begick mordet tillsammans med någon annan säger bevisningen egentligen ingenting om (även om avsaknaden av andra förklaringar får den att peka på NB). Så min fråga är då att om det nu är så att han är oskyldig till själva mordet varför förklarar han inte hur det gick till då, för det går inte att förklara bort att han haft något med Lisas kropp att göra. Visst det kanske är så att han endast är skyldig till brott mot giftefriden men för tusan säg det då, du riskerar livstid annars människa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in